رسانه ها در بیان انتقادات، از حب و بغض خودداری کنند

برای نمایش عکس تیتر اینجا را کلیک کنید

پیغام: استاندار بوشهر گفت: رسانه های امن ترین و بهترین رابط مردم و مسئولین برای انتقال مشکلات جامعه هستند.

پیغام: استاندار بوشهر گفت: رسانه های امن ترین و بهترین رابط مردم و مسئولین برای انتقال مشکلات جامعه هستند.

به گزارش «پیغام»، عبدالکریم گرواند در نشست با اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهربا بیان این که مطبوعات آزاد به توسعه و پیشرفت جامعه کمک می کند، اظهار داشت: فضای آزاد رسانه فرصتی مناسب برای مبارزه با فساد است که با بیان مسائل می تواند به سالم سازی جامعه کمک شایانی کند و زمینه بروز فساد را ازبین ببرد.

وی در ادامه  با بیان این که اصحاب رسانه باید صادقانه رفتار کنند، افزود: اگررسانه ای انتقادی مطرح می کند آن نقد منصفانه و برخاسته از مشکلات مردم و جامعه باشد و از بیان انتقادات با حب و بغض های شخصی جلوگیری کنند.

گراوند اضافه کرد: فضای رسانه باید فضای واقعی باشد که بتواند مسائل را مطرح و نقد کنند و حتی راهکارها نیز ارائه دهند.

  

شهرداری ها مسولیت خود را درحوزه فرهنگ ایفا کنند

وی درپاسخ به یکی از مشکلات ارائه شده از سوی اعضای خانه مطبوعات در خصوص مکان خانه مطبوعات که متعلق به شهرداری است و هر زمان ممکن است حکم تخلیه به خانه داده شود، گفت: شهرداری ها باید بداند که علاوه بر کارهای عمرانی در حوزه فرهنگ نیز مسئولیت دارند و تعامل با نشریات و مطبوعات را در دستورکار خود قرار دهند چرا که اگر خانه مطبوعات تقویت شود می تواند یک سرمایه بزرگ اجتماعی باشد.

وی درباره مشکل توزیع آگهی ها به نشریات استان بیان داشت: دستگاه های اجرایی باید آگهی ها را در اختیار اداره ارشاد استان قرار داده تا بین نشریات به صورت عادلانه توزیع شود و ارشاد بوشهر این موضوع را با جدیت دنبال کند.

گراوند همچنین درباره دیگر مشکل مطرح شده از سوی اعضای هیات مدیره درباره مالیات مطبوعات که با توجه به معاف بودن اما اداره مالیاتی برای مطبوعات لحاظ می کند، بیان داشت: خانه مطبوعات و اداره ارشاد مستندات قانونی لازم که در آن معافیت مالیاتی مطبوعات مشخص شده را دراختیاراستانداری قرار داده  تا این موضوع از طریق اداره مالیاتی پیگیری شود.

شرکت های نفتی مستقر در منطقه از مطبوعات حمایت کنند

وی درخصوص حمایت های شرکت های نفتی مستقر در منطقه  به مطبوعات استان اظهار داشت: شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی مستقر در منطقه باید در راستای مسئولیت های اجتماعی خود نیز درحوزه فرهنگی به ویژه به مطبوعات و رسانه ها توجه داشته باشند.

استاندار بوشهردرباره مسکن خبرنگاران همچنین اظهار داشت: مدیرعامل خانه مطبوعات بوشهردرخواستی برای اختصاص زمین برای ساخت مسکن خبرنگاران ارائه دهد تا با وزرات راه وشهرسازی مکاتبات لازم صورت بگیرد و زمینی را برای ساخت مسکن خبرنگاران در اختیار تعاونی مسکن خبرنگاران قرار داده شود.

  

وی درادامه به مشکل بیمه خبرنگاران پرداخت و بیان داشت: مدیران رسانه باید خبرنگارانی که در آن نشریه مشغول به کار هستند را بیمه کنند اما اگر شورای اطلاع رسانی دست ما را باز کند می توانیم بودجه ای  را برای بیمه کردن برخی خبرنگاران که بیمه نیستند را در اختیار ارشاد قرار دهیم که این مشکل برطرف شود.

استاندار بوشهراز اختصاص 17 میلیون تومان به جشنواره مطبوعات خبر داد و گفت: این مبلغ همزمان با برگزاری آیین اختتامیه این جشنواره به خانه مطبوعات تخصیص داده می شود.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در خصوص اختصاص بخشی از فضای عمارت علوی به  خانه مطبوعات، گفت: در روزهای آینده جلسه ای در این خصوص با حضورمدیرکل ارشاد ،نماینده خانه مطبوعات و هیات امنای این عمارت گرفته و موضوع را پیگیری خواهد کرد.

رسانه ها دومین جبهه سلامت در آموزش و فرهنگ سازی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این نشست با بیان این که رسانه های نقش مهمی در آگاهی بخشی جامعه دارند، گفت: رسانه ها در کنار کادر سلامت که در این روزها  نقش مهمی در سلامت مردم دارند می توان از خبرنگاران به عنوان دومین جبهه در آموزش و فرهنگی سازی در زمان شیوع کرونا کشوریاد کرد.

    

فاطمه کرمپور به افزایش صدور مجوزها در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و بیان داشت: تسهیل در صدور مجوز یک فرصت است ولی در عین حال می توان یک تهدید برای آن حوزه باشد و ورود افراد غیر حرفه ای به حوزه مطبوعات و رسانه می تواند لطمه ای به این  حرفه وارد کند

وی با بیان اینکه نشریات باید مستقل باشند و دولت مجوز حمایت مستقیم از آنها را ندارد، اظهار داشت: این حمایت ها به صورت غیر مستقیم انجام شده و  این جریان باعث شده تا رسانه ها خود را با توجه به نیاز  جامعه به روز رسانی کنند.

توزیع آگهی ها براساس شاخص کمی و کیفی

وی به نحوه توزیع آگهی ها اشاره کرد و اذعان داشت: آگهی ها بر اساس شاخص کمی و کیفی  به صورت عادلانه در بین نشریات توزیع می شود

کرمپور با بیان این که خبرنگاری شغل حساس وپرمخاطره ای است، گفت: خبرنگاران حقوق ثابتی ندارند، تنها راه درآمد نشریات از طریق آگهی ها است که متاسفانه با توجه به کم شدن آگهی ها و مشکل اقتصادی ممکن است نشریات تعطیل شوند.

اساسنامه خانه مطبوعات به روزرسانی شود

وی درباره برخی اشکالات موجود در اساسنامه خانه مطبوعات اظهار داشت: توصیه من به خانه مطبوعات این است که در جهت به روز رسانی این اساسنامه تلاش کنند تا در سال های آینده شاهد مشارکت بیشتری از اهالی رسانه در این انتخابات و انجمن صنفی باشیم.

  

پاسخ مدیرعامل خانه مطبوعات بر برخی انتقادات در فضای مجازی

 مدیرعامل خانه مطبوعات استان بوشهر همچنین در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های خانه مطبوعات در دوره قبل، به پاره ای از مشکلاتی که سد راه این واحد صنفی قرار دارد پرداخت.

مازیارهوشمند درباره برخی انتقادات که درخصوص داشتن چند نشریه  به صورت همزمان توسط یک مدیر رسانه در فضای مجازی منتشر شد، اظهار داشت:  یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید ایجاد بنگاه های رسانه ای بود و اگر برخی از مدیران دارای نشریات  متعددی هستند در راستای این سیاست دولت بوده است هر چند این حمایت ها پس از مدتی متوقف شد.

وی درباره توزیع آگهی های هم گفت: توزیع آگهی های در اختیار اداره ارشاد است و خانه مطبوعات دخل و تصرف در توزیع آگهی ها ندارد و بر اساس بخشنامه وزرات ارشاد توزیع آگهی های ادارات به صورت مستقیم به نشریات استان خارج از چارچوب و مقررات اداره ارشاد بوده و خلاف است.

  

تاکنون هیچ کمکی از شورای راهبردی استان به خانه مطبوعات نشده است

هوشمند همچنین با اشاره به این که  در دوره گذشته خانه مطبوعات مکاتباتی با شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس مبنی بر اختصاص بخشی از بودجه خود در حوزه فرهنگی به ویژه حوزه مطبوعات و رسانه انجام شده است، گفت:  متاسفانه تاکنون هیچ کمکی از سوی این شورا به خانه مطبوعات نشده است.

اختتامیه جشنواره مطبوعات به صورت مجازی برگزار می شود

وی  به برگزاری اختتامیه جشنواره مطبوعات به صورت مجازی خبر داد و گفت:  قرار بود آیین اختتامیه جشنواره اسفندماه 98 برگزار شود که با شیوع کرونا در کشور و استان بوشهر برگزاری این آیین به زمان دیگر موکول شد و خانه مطبوعات بنا دارد این آیین را طی روزهای آینده به صورت مجازی برگزار کند.

  

  

  

  خبرنگار: صدیقه جمالی