هلال احمربوشهر: ۷۱ چادر امدادی و اقلام مورد نیاز بین خانوار‌های آسیب دیده توزیع شد

برای نمایش عکس تیتر اینجا را کلیک کنید

پیغام: بعد از آن که زلزله ۵.۹ ریشتری ساعت ۱۱:۱۱ یکشنبه ۲۹ فروردین گناوه را تکان داد، همچنان زمین در این شهرستان می‌لرزد.

پیغام: بعد از آن که زلزله ۵.۹ ریشتری ساعت ۱۱:۱۱ یکشنبه ۲۹ فروردین گناوه را تکان داد، همچنان زمین در این شهرستان می‌لرزد.

به گزارش «پیغام»؛ از روز گذشته تا زمان مخابره این خبر، تاکنون بیش از 70 پس لرزه در شهرستان گناوه رخ داده است و مردم از ترس زلزله شب گذشته را بیرون از خانه های خود گذراندند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر بوشهر با حضور در منطقه زلزله زده  گوید از زمان وقوع زلزله نیروهای ارزیاب شهرستان گناوه و همچنین مرکز استان در لحظات اولیه وقوع، به کانون زمین لرزه رفتند و همچنین سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور به استان‌های همجوار و بالگرد‌های مستقر در استان‌های بوشهر و استان‌های همسایه آماده باش داد. به این ترتیب همه امکانات جمعیت هلال احمر برای کمک رسانی امدادی به حادثه دیدگان آماده شد.

غلامرضا حاجیانی در ادامه بیان داشت: برای اسکان مردم زلزله زده شهرستان گناوه تاکنون تعداد ۷۱ چادر امدادی و اقلام مورد نیاز بین خانوار‌های آسیب دیده از زلزله توزیع شده است.

وی بیان داشت:  با ارزیابی‌های صورت گرفته از شهر گناوه و روستا‌های همجوار بیشتر خسارات وارد شده به بافت‌های قدیمی و روستا‌ها وارد شده است.

به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر، روستا‌های بهمنیاری. کُلَر، شول، گُماران، اسلام آباد، تاج ملکی و بهمنیاری غربی از توابع بخش مرکزی گناوه بیشترین خسارت را دیده اند.

حاجیانی عنوان کرد: ۵۰ نیروی عملیاتی در قالب ۱۰ تیم و با کمک ۱۰ دستگاه خودروی عملیاتی و کمک دار خدمات امدادی را انجام داده اند.

وی در پایان اضافه کرد:  تعداد مصدومان این زمین لرزه را ۶ نفر اعلام و اشاره کرد که مصدومان به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

بیشترین خسارت‌ها مربوط به هفت روستای بخش مرکزی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: شاید بیش از ۲۰ روستای شهرستان گناوه از زلزله آسیب دیده‌اند، اما بیشترین خسارت‌ها مربوط به هفت روستای بخش مرکزی است.

جهانگیر دهقانی که با خبرگزاری صداوسیما بوشهر گفتگو کرد بیان داشت: از دیلم و دشتستان هم گزارش‌هایی مبنی بر خسارت به واحد‌های روستایی دریافت کرده‌ایم که همه این موارد با حضور گروه‌های ارزیاب بنیاد مسکن بررسی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر عنوان کرد: خانه‌های قدیمی و فرسوده بیشتر دچار مشکل شده‌اند، اما مواردی از آسیب به خانه‌های جدید هم داشته‌ایم.

دهقانی بیان کرد: هر منطقه‌‍‌ای که دیروز برق نداشتند همان دیروز مشکلشان حل شد و اکنون جایی که برق نداشته باشد نداریم. در زمینه دیگر زیرساخت‌ها نیز مشکلی وجود ندارد.

وی بیان داشت: شب گذشته خانوارهای حادثه دیده که منزل آنان در  وقوع زلزله 5.9 ریشتر خسارت دید در 8 روستا اسکان اضطراری شدند و خدمات امدادی به آنان ارائه شد.

دهقانی اظهار داشت: امام جمعه گناوه یک‌هزار بسته معیشتی از محل رزمایش کمک‌های مؤمنانه به خانوارهای زلزله‌زده روستایی گناوه اختصاص داد که امروز توزیع می‌شود.

۱۷۴ راس دام در روستای شول تلف شدند

رئیس شورای اسلامی روستای شول شهرستان گناوه همچنین می گوید: ۱۷۴ راس دام شامل بز و گوسفند دامداران این روستا بر اثر زلزله ۵.۹ ریشتری شهرستان گناوه تلف شدند.

 

سجاد ملک زاده  افزود: این دام‌ها در جوار کوه‌ها و رودخانه‌ها در حین چرا بودند که بر اثر ریزش کوه و رفتن زیر آوار از بین رفتند.

به گفته رئیس شورای روستای شول بیشترین خسارت زلزله روز یکشنبه در این روستا شامل تخریب دیوار و ترک خوردگی ۱۲۰ خانه فرسوده و قدیمی و چند منزل نوساز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ‌است.

وی بیان داشت: کارشناسان بنیاد مسکن، جهادکشاورزی، کمیته امداد و بهزیستی روز جاری در این روستا برای ارزیابی خسارت حضور دارند.

همچنین سرلشکر حسین سلامی در تماس تلفنی با فرمانده سپاه امام صادق (ع) بوشهر اعلام کرد: در صورت نیاز سپاه برای کمک به زلزله‌زدگان شهرستان گناوه از همه ظرفیت‌های موجود خود استفاده ‌کند.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر نیز گفت: در این ارتباط گروه اولیه سازمان بسیج سازندگی استان بوشهر برای بازدید و بررسی میزان خسارت‌ها به این منطقه اعزام شده‌است که پس از بررسی‌های اولیه و نیازسنجی، نیازهای اولیه منطقه زلزله‌زده اعلام می‌شود.

شهروندان به شایعات بی اساس توجه نکنند

رئیس پلیس فتا بوشهردر پی شایعه زلزله 8.9 ریشتری در گناوه در فضای مجازی اعلام کرد: با توجه به وقوع زلزله اخیر در شهرستان گناوه، متأسفانه مشاهده می‌شود که عده‌ای اشخاص با اهداف خاص اقدام به انتشار مطالب و شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر احتمال وقوع زلزله‌ای در مقیاس ۸.۹ ریشتر در حوالی گناوه طی روزهای آینده کرده‌اند که باعث ایجاد ناراحتی و نگرانی برای مردم عزیز شده است.

سرهنگ حسین قاسمی افزود: با توجه به اینکه اقدام این افراد مجرمانه بوده و باعث تشویش و نگرانی مردم شده است، شناسایی و دستگیری شایعه‌سازان با هماهنگی مقامات محترم قضائی به صورت ویژه در دستور کار همکارانم قرار گرفته ولی همچون گذشته از کاربران قانون مدار فضای مجازی و مردم شریف استان درخواست دارم تا جهت اطلاع از هرگونه اخبار مرتبط و مؤثق در زمان بروز هر حادثه یا اتفاقی، به اطلاعیه‌های رسمی که از طریق خبرگزاری‌ها و یا با بار گذاری در سایت‌های رسمی سازمان‌های مسئول مرتبط انتشار می‌یابد توجه نمایند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: از کاربران فهیم استان نیز درخواست می‌شود تا در صورت مشاهده هرگونه شایعات و مطالب بدون منبع موثق مورد اعتماد در فضای مجازی، به سایت پلیس فتا  مراجعه و در قسمت ثبت گزارشات مردمی، موضوع را با کارشناسان پلیس فتا که به صورت برخط آماده دریافت هر نوع گزارش سایبری مشکوک یا مجرمانه هستند، در میان بگذارد.

خسارت زلزله زدگان جبران شود

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در پی وقوع زلزله در منطقه گناوه در پیامی با تشکر از تمامی مسئولان، ائمه جمعه، سپاه و بسیج، مردم، گروه‌های جهادی و جمعیت هلال احمر که در اسرع وقت در صحنه حاضر بودند به ضرورت مرمت سریع منازل و مراکز آسیب‌دیده  تاکید کرد و خواستار جبران خسارات مالی زلزله‌زدگان شد.