سرگذشت هنرهای تجسمی دراستان بوشهر

برای نمایش عکس تیتر اینجا را کلیک کنید

چندین بار به فکر پرداختن درباره این موضوع- هنرهای تجسمی- افتاده بودم ولی هربار به دلایلی به تعویق می افتاد. تا اینکه دوست فرهیخته ام، غلامحسین دریانورد، با هماهنگی در نشست های حوزه هنری، این امر مهم را به عهده من گذاشتند.

علی بهی پور-  مدرس نقاشی

 بیشترین تحقیق، پژوهش و تالیف که در بوشهر شکل گرفته است، (شاید) به ادبیات و خصوصاً شعر اختصاص داشته باشد. اگر دفاتر شعری را  که در این خطه چاپ شده است به جمع این تحقیقات بیفزاییم، هم باعث شادمانی و هم اندکی مایه اندوه خواهد شد. شادی برای تعدد  شاعر و محقق در این منطقه جنوبی و غمناک به جهت نبودن آمار کتبی و پژوهشی در زمینه هنرهای دیگر که در فصول این کتاب درباره این مطلب پرداخته شده است.

چندین بار به فکر پرداختن درباره این موضوع- هنرهای تجسمی- افتاده بودم ولی هربار به دلایلی به تعویق می افتاد. تا اینکه دوست فرهیخته ام، غلامحسین دریانورد، با هماهنگی در نشست های حوزه هنری، این امر مهم را به عهده من گذاشتند. در قدم آغازین، برآن شدم که هنرهای تجسمی که خود مبحث طولانی را می‌طلبد، دو قسمت نمایم. بحث خوشنویسی را که  خود انجمنی مستقل داشته و با مرکز کشور در ارتباط است و سالانه چند مرحله آزمون برگزار می نماید و شعاع آموزش خوشنویسی با شعبه های مختلف آن به خارج از کشور نیز کشیده شده است، جداگانه بررسی نمایم.  پس این کار تحقیقی دو قسمت شده و دو  مجموعه را می طلبید و به همکاری بیشتر نیاز داشت. این امر مهم را به دوست و همکار با ذوق و هنرمندم، غلامرضا شایان گذاشتم.. رشته عکاسی را از مجموعه حذف کرده زیرا در این رشته به اندازه کافی فعالیت وپژوهش و نیز چاپ آثار داریم.

  

هدف اولیه این بود که، فقط هنرمندان "فعال" عرصه  تجسمی که در جشنواره ها، مسابقات، برگزاری نمایشگاه وایجاد حرکت های هنری حضور داشته و دارند، را معرفی نمایم. تا آماری حداقل اولیه برای پژوهش های بعدی فراهم گردد.بعد متوجه شدم، تنها معرفی  هنرمندان، کار را به سمت نمایش جدول ارقام اداری می برد. پس کمی مباحث تئوریک را به ابتدای کتاب افزودم. فصل بندی کتاب، فقط براساس ذوق شخصی صورت گرفته است.  برخی فصول نوشته شده را نیز حذف کردم، زیرا این  کتاب،زیر مجموعه "شناختنامه هنر وتمدن استان بوشهر" بوده و حجم محدودی را می طلبید.

همین تعداد فعال معرفی شده در این مجموعه را که به اطلاع چند نفر از دوستان کارشناس تجسمی در شیراز و تهران رساندم، با تعجب گفتند: "یعنی در بوشهر، 90 نفر فعال تجسمی داریم؟ ".

درحقیقت، با حساب سرانگشتی، تعداد هنرمندان تجسمی که دراستان، قلم به دست دارند نزدیک به 800 نفر می‌رسد که حجم قابل توجهی است. غمناک خواندن در سطوربالا به این وجه برمی‌گردد که در این موضوع، تحقیقی صورت نگرفته است.

  

90 درصدمطالب کتاب از داشته های ذهنی  قبل ،خاطرات و حضور شخصی در مراکز و دانشکده ها است که مکتوب شده اند. 

فضای "کرونایی" باعث کمی تاخیر در کارشد. با تعطیلی موقت کار، کندی اینجانب در "تایپ" مطالب، آن هم با تلفن همراه، نداشتن نشانی برخی هنرمندان، راضی نبودن به همکاری برخی دوستان به دلایل شخصی، پاک شدن مطالب نوشته شده، دلیل دیر تاخیر کار بوده است.اغلب هنرمندان یا بیوگرافی"نداشتند، یا مطالب ارسالی طولانی بود که بایستی آن مطالب را با منطق کتاب هماهنگ کنم. بعضی هنرمندان نیز با توجه به شناخت دور یا نزدیک از آنها برایشان بیوگرافی نوشتم.

مطالب نوشته شده در گوشی همراه را با جناب شایان به رایانه انتقال داده و کار گسترش می دادیم.این کتاب حتما ایرادهایی دارد. دستبوس دوستانی هستم که نقص موارد را بی غرض به  اینجانب گوشزد نمایند.

از صحبت دوستی برنجم

کاخلاق بدم، حسن نماید

عیبم هنر وکمال بیند

خارم گل ویاسمن نماید

کودشمن شوخ چشم وچالاک

 تاعیب مرا بمن نماید؟

*برگرفته از مقدمه‌ی کتاب منتشر نشده‌ی « سرگذشت هنرهای تجسمی دراستان بوشهر»