مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر:
وزارت نیرو راهکارهای تامین آب دشتستان را بررسی کرد
پیغام: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: با توجه به مشکلات شهرستان دشتستان این استان در تامین آب، راهکارهای اضطراری برای حل این مشکل در وزارت نیرو مورد بررسی قرار گرفت.
كدخبر: 100694
1397/03/24

به گزارش«پیغام» به نقل از ایرنا، شاپور رجایی در جمع خبرنگاران افزود: تثبیت انتقال آب از شهرستان کازرون با ساماندهی برخی برداشت های غیر مجاز از رودخانه شاپور با همکاری مقام های مسئول در استان فارس و اجاره چاه های کشاورزی با کیفیت و قابلیت شرب در حریم شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان و سایر شهرها و روستاهای منطقه از جمله این راهکارهاست.
وی اضافه کرد: همچنین در این ارتباط حفر و تجهیز چاه در مناطق دارای پتانسیل، جدا سازی آب مصرفی و فضای سبز از شبکه آبرسانی و استفاده از منابع محلی مورد توافق قرار گرفت.
رجایی اظهار کرد: شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور هزینه حفر و تجهیز حداقل 10 حلقه چاه با آبدهی روزانه هفت هزار متر مکعب با برآورد 30 میلیارد ریال را به شرکت آب و فاضلاب استان پرداخت و استان نیز اعتبار مورد نیاز برای اجاره چاه کشاورزی پیشنهادی را پرداخت می کند.
رجایی افزود: مقررشد زمان بندی اجاره چاه ها و حفر و تجهیز چاه های جدید درماه های خرداد و تیر سال جاری با استفاده از همه ظرفیت ها و اختیارات قانونی و فنی استان بوشهر انجام شود.
وی ادامه داد: با ایجاد این ظرفیت روزانه 10 هزار متر مکعب به تولید آب شهر برازجان اضافه می شود تا امکان مدیریت توزیع آب در شرایط ایجاد نوسان و اختلال در آب ورودی از خط آبرسانی کازرون فراهم شود.
رجایی ادامه داد: برای سایر شهرها و روستاهای شهرستان دشتستان نیز اقدامات مشابهی به منظور جلوگیری از قطعی مستمر آب و ارتقای کمیت و کیفیت ارائه خدمات انجام می شود.
وی درباره راهکارهای کوتاه مدت تامین آب شهرستان دشتستان گفت: محدودیت و فقر منابع پایدار سطحی و زیر زمینی دارای کیفیت و پتانسیل شرب در دشتستان برنامه ریزان را به سمت و سوی استفاده از آب های نامتعارف و بهبود اصلاح کیفیت آنها سوق می دهد.
وی یادآورشد: در این شهرستان 2 رودخانه شاپور با هدایت الکتریکی پنج هزار و 500 و رودخانه دالکی با هدایت الکتریکی هفت هزار و 200 جریان دارند که از آب لب شور برخوردار هستند.
رجایی افزود: جداسازی آب برخی از شهرها و روستاهای شهرستان که در شرایط کنونی از خط کازرون تامین آب می شوند یکی از گزینه های کوتاه مدت و در دسترس برای ارتقای پایدار آب شهرستان دشتستان پیشنهاد و مورد موافقت قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در این ارتباط احداث 2 سایت آب شیرین کن با ظرفیت تقریبی 17 هزار و 500 متر مکعب در روز در شهرستان دشتستان دستور کار قرار می گیرد.
رجایی گفت: سایت اول آب شیرین کن دالکی، سرقنات و وحدتیه است که شهرهای دالکی و وحدتیه و تعدادی از روستاهای بخش های سعد آباد، شبانکاره و مرکزی دشتستان که انشعاب های آب آنها قبل از شهر برازجان قرار دارد با جمعیتی نزدیک به 40 هزار نفر در این مجموعه قرار می گیرند.
وی ادامه داد: در این زمینه احداث آب شیرین کن به ظرفیت 10 هزار هزار متر مکعب در روز با برداشت آب خام از محل تخصیص آب شرب و صنعت رودخانه دالکی در نزدیکی های روستای سرقنات و انتقال آب شیرین به مخازن ذخیره شهرهای دالکی و وحدتیه بالادست پمپ بنزین دالکی پیشنهاد شده است.
وی بیان کرد: طول خط انتقال آب شیرین کن 5.2 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ کمتر از 60 متر خواهد بود.
رجایی یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب کشور صدورمجوز خرید تضمینی آب شیرین از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای شیرین سازی آب رودخانه و تامین هزینه های احداث خط انتقال آب شیرین تا مخازن ذخیره را پذیرفته است.
وی درباره سایت دوم آب شیرین کن شهر های آبپخش و سعدآباد گفت: شهر آبپخش در انتهای خط آبرسانی کازرون در محدوده شهرستان دشتستان قرار دارد و بیشترین تاثیر و عواقب نوسان و تغییرات آب ورودی را متحمل می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر افزود: جداسازی آب شهر آبپخش با احداث یک آب شیرین کن به ظرفیت پنج هزار متر مکعب در روز با برداشت آب خام از رودخانه شاپور و یا چاه های حریمی می تواند تا 26 هزار نفر جمعیت افق 1410 این شهر را نیز تحت پوشش قرار دهد.
رجایی بیان کرد: خرید تضمینی آب شیرین تولیدی و هزینه های جانبی احداث این سایت را نیز شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور پذیرفته است.
وی گفت: تثبیت تولید و تامین آب شهر سعدآباد با استمرار بهره برداری و هزینه های خرید تضمینی آب شیرین کن 2500 متر مکعبی را یکی از راهکارهای مورد توافق این نشست معرفی کرد.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر اضافه کرد: با احداث این آب شیرین کن در موقعیت های دالکی، سرقنات، وحدتیه، آبپخش و سعدآباد و قطع برداشت از خط آبرسانی کازرون، حاشیه امن و پایداری بیشتر برای مرکز شهرستان و سایر انشعاب های روستایی برخوردار از این خط ایجاد می شود.
وی درباره تامین آب مطمئن شهر برازجان و سایر انشعاب های خط کازرون گفت: با قطع برداشت و تامین آب مجتمع های شهری و روستایی قبل از شهر برازجان از خط اصلی و استفاده از ظرفیت شیرین سازی آب های نامتعارف و اجرای طرح های اضطراری تعریف شده، شرایط اختصاص آب مطمئن تری به شهر برازجان فراهم می شود.
رجایی اضافه کرد: قرار است شرکت های مادر تخصصی منابع آب ایران و مهندسی آب و فاضلاب کشور به منظور تعیین تکلیف آب شیرین کن با ظرفیت 22هزار و 500 متر مکعب در روز برای شهر برازجان و انشعابات و روستاهای پیرامون از طریق کمیسیون تخصیص وزارت نیرو پیگیری و اقدام شود.
آب شهرستان دشتستان از سه منبع خط آبرسانی کازرون، خط کوثر و منابع زیر زمینی تامین می شود و روزانه 37 هزار متر مکعب از خط کازرون، پنج هزار و 200 مترمکعب از خط کوثر و پنج هزار و 800 متر مکعب از منابع زیرزمینی تامین می شود.
بخش های ارم و بوشکان تنها وابسته به منابع محلی و آب های زیر زمینی، بخش قابل توجهی از بخش شبانکاره وابسته به خط آبرسانی کوثر و سایر نقاط شهرستان از خط آبرسانی کازرون و به صورت پراکنده همراه با منابع محلی تامین آب می شود.
با توجه به تحت تاثیر قرارگرفتن منابع آب کازرون و منابع آب زیرزمینی به علت خشکسالی های متعدد اخیر به نحوی که در غالب اوقات سال حجم آب قابل تامین از خط آبرسانی کازرون با نوسان و کاهش تا 50 درصد و بیشتر نقاط شهرستان بویژه شهرهای برازجان و آبپخش و تعدادی از روستاها را در معرض تنش آبی شدید قرار می دهد.
دشتستان وسیع ترین شهرستان استان بوشهر با بیش از 250 هزار نفر جمعیت پس از مرکز استان دومین شهرستان پرجمعیت این استان است.

منبع: