ثبت نام پرهزینه در مدارس دولتی؛
آقای مدیرکل! از اتاق‌تان بیرون بیایید تا پول اجباری مدارس را ببینید
پیغام: مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در شرایطی "دریافت هرگونه هزینه ای در زمان ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی را غیرقانونی" اعلام کرده که اگر ایشان از اتاق کارشان بیرون آمده و بدون هماهنگی قبلی به مدارس بوشهر سرکشی کنند، دریافت پول اجباری را مشاهده خواهند کرد.
كدخبر: 101095
1397/04/13

به گزارش «پیغام»خلیج فارس نوشت؛ اخیرا ناصر کرمی در مصاحبه ای که خبرگزاری صداوسیما منتشر کرده، با تاکید دوباره بر ممنوعیت دریافت هرگونه وجهی در زمان ثبت نام دانش آموزان، گفته: هرگونه کمک اولیا به مدارس حتی به صورت داوطلبانه در هنگام ثبت نام غیرقانونی است و باید هرگونه کمکی بصورت اختیاری و در طول سال تحصیلی باشد.

این اظهارنظر در شرایطی می باشد که از اواخر خردادماه سالجاری و با آغاز فصل ثبت نام مدارس، یساری از شهروندان بصورت مکرر پیام هایی مبنی بر دریافت مبالغی پیش از انجام ثبت نام در مدارس دولتی گزارش می کنند.

نمونه ای از پیام های ارسالی شهروندان در ادامه می خوانید:

علوی: من میخواستم بچه ام را یکی از مدارس دولتی شهر بوشهر ثبت نام کنم، مدیر شخصا بهم گفت به مدرسه کمک کنید. من بخاطر فرزندم مجبور شدم کمک کردم، تازه به من میگن کم کمک کردین. بعد اموزش و پرورش نشسته میگه پول اجباری ممنوع است

خانم ابراهیمی: برای ثبت نام دخترم در مدرسه شهید مهیمنی شهر بنک که کاملا دولتی است، مبلغ 160 هزارتومان گرفتن، دوتا دخترم هزینه شان 320 هزارتومان شد، به آموزش و پرورش برای اعتراض مراجعه کردم، با منت میگن که تخفیفم دادیم! خواهشا اطلاع رسانی کنید، بنده گارگرم و ماهی ۲ تومن میگیرم اونم ۳ یا ۴ ماهی یکبار و انصاف نیست اینطوری پول دریافت کنند

رضا: در چغادک، مدرسه دولتی که دخترم تحصیل می کند به خانواده ها اعلام کردن که باید ۱۰۰ هزارتومان جهت سال تحصیلی جدید پرداخت کنند، ۵۰ هزار روزهای آخر مدرسه از خانواده ها گرفتن، ۵۰ هزار دیگه روزی که برا ثبت نام مراجعه کنیم باید پرداخت کنیم.

حسینی: در مدرسه دولتی... علاوه بر هزینه‌ های معمول مثل هزینه کتاب و بیمه به اجبار از والدین 200 هزار تومان جهت هوشمندسازی مدارس پول دریافت می کنند. برای حل این مشکل به آموزش و پرورش شهرستان مراجعه کردم اما مسئولان این اداره هیچ اقدامی برای بررسی انجام ندادند. مدیر مدرسه هم اعلام کرده در صورت پرداخت نکردن 200 هزار تومان فرزندتان حق شرکت در کلاس های هوشمند را ندارد.

خرم آبادی: حرف خنده‌ داری است که بگوئیم مدرسه‌ ای بدون هیچ پولی ثبت‌ نام می‌ کند. در مدرسه دولتی پسرم، برای ثبت‌ نام‌ وی در کلاس چهارم مبلغ ۱۵۰ هزار تومان گرفته شد و در صورت نپرداختن این مبلغ، ثبت‌نام به هیچ عنوان انجام نمی‌ شود. البته رسیدی هم داده نمی شود و شاهد بودم برای همین مبلغ، مادر یکی از دانش آموزان چانه می زند که قسطی پرداخت کند که نشان از ناتوانی مردم برای پرداخت این هزینه ها دارد.

قطعا موارد بیشتری در این خصوص وجود دارد که والدین دانش آموزان یا فرصت اعتراض ندارند یا به مسیر پیگیری حق و حقوق شان آشنا نبوده، یا آنکه به دلیل عدم بروز مشکل برای تحصیل فرزندشان از سوی کادر مدیریتی مدرسه، قید این مسئله را می زنند.

به هر روی، موضوع دریافت اجباری کمک هزینه هنگام ثبت نام در مدارس امری تکراری بوده و همه ساله شاهد اعتراض والدین به این امر و توجیه های مسئولان هستیم.

در این بین، مدارس دولتی به دلیل پرداخت نشدن سرانه ها با مشکلات جدی در اداره مطلوب فضاهای آموزشی مواجه اند، طوری که یکی از این مدیران می گوید: «شما حساب مدارس را چک کنید و به مسئولان بگویید این مدرسه با این‌ همه دانش‌آموز را چطور اداره کنیم، وقتی دو سال است هیچ کمکی به مدارس از طرف آموزش و پرورش نشده است.»

اما آنچه بیش از همه آزاردهنده است، تناقض ها و تکذیب های برخی مسئولان می باشد که منکر هرگونه دریافت پولی در زمان ثبت نام در مدارس دولتی می شوند.

این گروه از مسئولان کافیست بصورت سرزده به مدارس در فصل ثبت نام مراجعه کرده یا بازرسان مورد اعتمادی را راهی مدارس کنند تا به راحتی تناقض در گفتارشان را متوجه شوند.

ضمن اینکه انتظار می رود اگر پیگیری ای درباره چنین موضوعی داشته اند، گزارشی از برخوردهای صورت گرفته با مدیران مدارس متخلف در زمان ثبت نام به اطلاع افکار عمومی رسانده شود تا جدیت شان در اجرای قانون دیده شود.

منبع: