آقای امام جمعه! مردم را از حق قانونی خود محروم نکنید
وی که حکم ممنوعیت هر گونه تجمعی را صادر کرده، صراحتاً مخالفت خود با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده است.
كدخبر: 101184
1397/04/16

پیغام:امام جمعه عسلویه در خطبه های این هفته گفته است: در شهرستان عسلویه هر تجمعی اعم از قانونی و غیر قانونی و مسالمت آمیز و غیر مسالمت آمیز ممنوع است.

به گزارش «پیغام» عصر ایران نوشت؛در هفته های اخیر، ناآرامی هایی در برخی نقاط کشور به وقوع پیوسته و از این رو، ملاحظات امنیتی قابل درک است. قطعاً هیچ ایرانی وطن دوستی تمایل ندارد در کشورش کار به جایی برسد که برخی از هموطنانش برای رسیدن به مطالبات خود، ناگزیر از تجمع خیابانی شوند. در این میان، حساب ناآرامی هایی که با طراحی های خارجی شکل می گیرند، جداست و خارج از موضوع مطلب حاضر.

حجت‌الاسلام سید علی هاشمی‌نژاد که حکم ممنوعیت هر گونه تجمعی را صادر کرده، صراحتاً مخالفت خود با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده است. قانون اساسی در اصل 27 خود می گوید:"تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است."

حال چگونه یک امام جمعه در جنوب کشور به خودش حق می دهد علناً خلاف قانون اساسی موضع گیری کند و مردم را از حقی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است، محروم کند؟ و این در حالی است که اساساً این در صلاحیت قانونی امام جمعه نیست که تجمعات را ممنوع کند.

جالب اینجاست که آقای امام جمعه اجتماعات قانونی را با اجتماعات غیرقانونی و تجمعات مسالمت آمیز را با تجمعات غیرمسالمت آمیز یکی دانسته و همه را به زعم خود ممنوع اعلام کرده است؛ گو این که بین تجمع قانونی و مسالمت آمیز و تجمع غیرقانونی غیرمسالمت آمیز، تفاوتی وجود ندارد!

از امام جمعه انتظار می رود زبان گویای مردم و مدافع حقوق آنها باشد و در حد وسع خود برای رفع مشکلاتی که ممکن است به تجمع اعتراض آمیز منتهی شوند، بکوشد نه این که در خطبه ها مردم را از حق اعتراض قانونی منع کند.

امید که اولاً امور کشور در مجاری قانونی خود به گونه ای پیش برود که اساساً نیازی به تجمع و اعتراض نباشد و بهانه به دست بدخواهان نیفتد، ثانیاً هر گونه تجمعی در چارچوب قانون و به صورت مسالمت آمیز و مصلحانه برگزار شود  و مسؤولان نیز صدای مردم ر ا بشنوند و ترتیب اثر دهند و ثالثاً سخنانی که اخیراً در تریبون نماز جمعه عسلویه گفته شده، توسط امام جمعه این شهرستان -که مردمان و مهاجرانش به سختکوشی شهره اند- اصلاح شود.

منبع: