معاون استانداری فارس د رواکنش به اظهارات نماینده دشتستان:
به جای فرافکنی، مشکل آب استان بوشهر را حل کنند
پیغام:معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان استان بوشهر در مجلس گفت:برخی از این افراد به جای فرافکنی و سلب مسئولیت از خود با بررسی های علمی و عملیاتی به فکر حل مشکل تامین آب آشامیدنی شهروندان بوشهر باشند.
كدخبر: 101198
1397/04/17

به گزارش «پیغام»؛ عنایت الله رحیمی، یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهارات نماینده شهرستان دشتستان استان بوشهر را که مسئولیت مشکل آب این استان را متوجه مسئولان استان فارس دانسته، نوعی فرار از مسئولیت پذیری دانست و افزود: مشکل کمبود آب در استان بوشهر با مقصر دانستن دیگران و انداختن مسئولیت به گردن آنها حل نخواهد شد.
وی ادامه داد: در ارتباط با تامین بخشی از آب مورد نیاز استان بوشهر از جمله شهرستان دشتستان توسط استان فارس طی سال های گذشته و امسال انتظار داشتیم مسئولان استان بوشهر و نماینده شهرستان دشتستان از سر بی اطلاعی نسبت به موارد کم آبی اظهارنظر نکنند.
او اظهار داشت: مردم شهرستان کازرون فارس به رغم تنگناهای معیشتی که در اثر خشکسالی بر آنان وارد شده به دلیل حس نوع دوستی و بر پایه اعتقادات عمیق فرهنگی و مذهبی خود تاکنون نهایت همکاری را برای تامین آب آشامیدنی مردم شریف استان بوشهر به ویژه شهرستان دشتستان داشته اند و در آینده نیز خواهند داشت و اظهارات غیر مسئولانه و ناآگاهانه برخی افراد نمی تواند در عزم و اعتقادات راسخ مردم این شهرستان برای رفع مشکلات هموطنانشان در استان بوشهر تاثیری بگذارد.
وی درباره شرایط آب منطقه کازرون و چگونگی انتقال آب از این شهرستان به استان بوشهر گفت: رودخانه شاپور از ارتفاعات شمال شرقی شهرستان کازرون سرچشمه می گیرد و در محل تنگ چوگان به چشمه ساسان متصل می شود و پس از عبور از ناحیه غربی کازرون و دشت خشت و پس از اتصال با چند شاخه فرعی دیگر در نزدیکی روستاهای جره و میلک وارد دشت شبانکاره شهرستان دشتستان استان بوشهر می شود و ضمن تلاقی با رود دالکی به نام رودخانه حله به خلیج فارس می ریزد.
رحیمی افزود: در محدوده شهرستان کازرون حدود 2 هزار هکتار از اراضی و باغ های مجاور رودخانه شاپور تحت پوشش کانال های انتقال آب و نهرهای سنتی منشعب از رودخانه شاپور و چشمه سارها قرار دارند که در سال های اخیر به دلیل استمرار خشکسالی و کاهش منابع آب سطحی، برداشت آب و فعالیت های کشاورزی به شدت کاهش یافته و یا با محدودیت های جدی مواجه شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: در سال آبی 96 – 97 به دلیل کاهش 60 درصدی بارش ها (132 میلیمتر)، دِبی (جریان آب در ثانیه) رودخانه شاپور نسبت به سال 95 – 96 به شدت کاهش یافته همچنان که سایر رودخانه های استان فارس نیز بین 70 تا 100 درصد با کاهش دِبی آب مواجه شده و خشکیده اند.
رحیمی بیان کرد: باغ ها و اراضی حقابه دار حاشیه رودخانه شاپور در پایین دست محل برداشت آب بوشیگان در دشت کمارج و خشت نیز به شدت با مشکل کم آبی مواجه شده و خسارت های قابل توجهی به ویژه به باغ های نخل وارد آمده است.
وی گفت: کشاورزان منطقه خشت در شرایط عادی با آبگیری از رودخانه شاپور در محل بند انحرافی چروم آب را به شبکه آبیاری منتقل و باغ ها را به شکل نوبت بندی (معمولا 2 تا سه نوبت در فصل تابستان) آبیاری می کردند اما در شرایط فعلی و با استمرار خشکسالی که باعث کاهش شدید دِبی رودخانه شده و همچنین برداشت بیش از مقدار توافق شده برای تامین آب آشامیدنی استان بوشهر، عملا آبرسانی به بخشی از باغ ها غیر ممکن شده و باغ های چندین ساله در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند.
او ادامه داد: مساحت باغ های تحت پوشش رودخانه شاپور و چشمه سارهای مجاور در محدوده بالا دست تاسیسات بوشیگان به میزان 622 هکتار است که در سال های اخیر با اعمال برنامه نوبت بندی و محدودیت شدید تامین آب می شود.
رحیمی افزود: حدود 150 هکتار از اراضی واقع در حاشیه رودخانه شاپور که به طور معمول به شکل صیفی کشت می شدند در سه سال اخیر امکان کشت را نداشته اند و از طرفی به منظور جلوگیری از بروز وقفه در تامین آب تصفیه خانه بوشیگان و انتقال آب به استان بوشهر، شرکت آب منطقه ای فارس به طور مستمر از انجام کشت در حاشیه رودخانه جلوگیری کرده که این کار با توجه به اتکای معیشت کشاورزن به درآمد کشاورزی همواره مشکل زا بوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: به همین علت صرفا برای 30 هکتار از اراضی که کشت آنها به دلیل برداشت آب از رودخانه جهت انتقال به استان بوشهر دچار خسارت شد مبلغ 100 میلیون ریال برای هر هکتار پرداخت شد و در سال 96 نیز برای 130 هکتار از اراضی در ازای مبلغ 100 میلیون ریال برای هر هکتار به عنوان خسارت نکاشت پرداخت گردیده است و بر اساس مصوبات جلسه های مشترک مقرر شد که در سال 97 نیز به ازای هر هکتار مبلغ 140 میلیون ریال پرداخت و آب آنها به استان بوشهر منتقل شود که این کار نیز انجام شده است.
وی گفت: کار آبرسانی به استان بوشهر از منابع آب شهرستان کازرون تاکنون از سه طریق شامل برداشت آب از رودخانه شاپور به میزان 400 لیتر در ثانیه، برداشت آب از محل رودخانه چشمه ساسان به میزان 300 لیتر بر ثانیه و برداشت آب از منابع زیرزمینی (22 حلقه چاه) با ظرفیت حداکثر 600 لیتر در ثانیه انجام شده است.
رحیمی افزود: اما به دلیل کاهش نزولات جوی (67 درصد)، خشکیده شدن چشمه ساسان، کاهش دِبی آب رودخانه شاپور و پایین رفتن عمق ایستایی چاه های آب به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه انتقال آب به استان بوشهر با کاهش مواجه شده اما به رغم تمام این مشکلات ما سعی کرده ایم که میزان آب رودخانه حفظ شود و آب منابع زیرزمینی نیز در قالب چاه ها به استان بوشهر منتقل شود.
وی گفت: انتقال آب از شهرستان کازرون به استان بوشهر در حالی انجام می شود که بیش از 50 روستای شهرستان کازرون در جوار رودخانه شاپور فاقد آب آشامیدنی هستند و آبرسانی به آنها بعضا با تانکر انجام و قسمتی از شهر کازرون نیز دارای نوبت بندی بیش از 6 ساعت در شبانه روز است.
او اضافه کرد: به رغم همه این مسائل، نهایت لطف مردم شهرستان کازرون و تلاش مسئولان است که آب به استان بوشهر منتقل می شود و این را وظیفه خود می دانیم که به هموطنانمان در استان بوشهر و به ویژه شهرستان دشتستان خدمات رسانی کنیم و از اینکه در اثر کاهش نزولات جوی میزان انتقال آب به استان بوشهر کاهش یافته بسیار متاسف هستیم و هرگونه اقدام قانونی و ممکن جهت آبرسانی به استان بوشهر در دستور کار مسئولان استان فارس قرار دارد.
وی گفت: بیش از پنج جلسه با معاونین عمرانی و سیاسی استانداری بوشهر، فرماندار شهرستان دشتستان و مسئولان آب منطقه ای و آب و فاضلاب بوشهر و دشتستان برگزار شد و تصمیمات خوبی برای ادامه انتقال آب به استان بوشهر اتخاذ گردید که همین امر به رغم خشکسالی شدید سبب تداوم آبرسانی به استان بوشهر شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: اما از منظر دیگر لازم می دانیم به عرض مردم شریف استان بوشهر برسانیم که از سه سال گذشته تاکنون بارها مکتوب و همچنین در جلسات به شکل رسمی به مسئولان این استان اعلام کرده ایم که با توجه به وضعیت اقلیمی امکان تداوم آبرسانی از فارس به بوشهر به این شکل فراهم نیست و مسئولان این استان باید به فکر منابع جایگزین باشند.
رحیمی افزود: با توجه به همجواری استان بوشهر با دریا و خلیج فارس جهت تامین آب پایدار برای شهروندان آن استان این امکان فراهم بوده و خواهد بود و انتظار این است که مسئولان استان بوشهر به جای انداختن مسئولیت عدم پیگیری تامین آب پایدار برای مردم این استان به گردن دیگران تلاش خود را صرف تامین آب پایدار از دریا و دیگر منابع ممکن از طریق جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و امکانات دولتی کنند.
برپایه اعلام رسانه ها، محمد باقر سعادت نماینده مردم دشتستان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت است: مردم بوشهر در خصوص کم آبی تجمعات اعتراضی برپا کرده اند و اگر در این استان مشکل امنیتی رخ دهد، مسئولان استان فارس مقصر هستند.
وی گفت: علت حل نشدن مشکل آب مردم بوشهر برداشت غیرقانونی توسط موتور پمپ‌هایی است که در اطراف رودخانه شاپور در شهرستان کازرون (واقع در استان فارس) نصب شده است.

منبع: