حمل و نقل فله ای کود مرغی در دیر متوقف شود
پیغام: سرپرست شبکه بهداشت و درمان دیر گفت: با توجه به مشکلات ناشی از حمل و نقل غیر اصولی و فله ای کودهای مرغی لازم است از ورود این محموله‌ها به این شهرستان جلوگیری شود. حمل و نقل فله ای کود مرغی در دیر متوقف شود
كدخبر: 101256
1397/04/20

به گزارش«پیغام» به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، احمد آخوندی در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دیر افزود: نگهداری غیر اصولی و غیربهداشتی کودهای مرغی در مزارع کشاورزی سلامت شهروندان را تهدید می‌ کند و لازم است کشاورزان به توصیه کارشناسان برای استفاده از کودهای مرغی بسته ‌بندی و روش‌های صحیح استفاده در زمین، بخوبی عمل کنند.
وی اظهار داشت: همه دستگاه‌ها و ادارات مرتبط باید در زمینه جلوگیری از ورود و استفاده غیر اصولی از کودهای مرغی فله‌ای همکاری داشته باشند.
آخوندی اضافه کرد: ما مخالف استفاده از کودهای مرغی نیستیم بلکه جایگزین کردن و استفاده از کود های مرغی و حیوانی به ‌جای کودهای شیمیایی مورد نظر و تاکید شبکه بهداشت و درمان است و آنچه باعث نگرانی ما شده استفاده از کودهای فاقد مجوز، غیربهداشتی و فله‌ای است.
وی افزود: خطر استفاده از کودهای مرغی فله‌ای باید جدی گرفته شود و در این ارتباط محموله های کودهای مرغی فله ای ورودی به شهرستان دیر باید متوقف شود.
آخوندی بابیان اینکه یکی از محیط‌ های مناسب تولید مثل مگس، کودهای مرغی فله‌ای و غیربهداشتی استفاده‌ شده در مزارع کشاورزی است گفت: استفاده غیر اصولی و غیربهداشتی از کودهای مرغی در مزارع کشاورزی که به طور معمول به شکل مخلوط با آب و روباز استفاده می‌ شود محیط غنی با رطوبت و مناسب برای تولید مثل مگس فراهم می‌ کند.
وی اضافه کرد: وفور مگس‌ها در منطقه تهدید جدی برای بهداشت عمومی شهرستان است که عفونت‌های مختلف دستگاه گوارش، چشم و پوست را موجب می‌ شود.
وی اضافه کرد: دیسانتری، اسهال، تیفوئید، وبا، عفونت‌های کرمی خاص، تراخم، همه‌گیری اورام ملتحمه، فلج اطفال، دیفتری جلدی و بعضی از قارچ‌ها از جمله بیماری‌های منتقله توسط مگس‌ها است.
آخوندی ادامه داد: استفاده از کودهای مرغی بسته‌ بندی و ضدعفونی شده عاری از هرگونه تخم انگل و حشرات و نحوه صحیح استفاده از این نوع کودها در مزارع کشاورزی مورد تائید و تأکید شبکه بهداشت و درمان است.

منبع: