در کشور قحط الرجال نیست
در کشوری که نزدیک به سه هزار دانشگاه دارد و هر سال نزدیک به صد هزار دانشجوی دکتری در دانشگاهها پذیرش می کند و به همین‌میزان هم فارغ التحصیل سالانه دارد و درصد بیکاری فارغ التحصیلان دارای مدارک‌عالی اش سر به فلک می کشد چه قحط الرجالی در گرفته است که باید هزاران مدیر پیر سفت به صندلی های خود چسبیده باشند ...
كدخبر: 101733
1397/05/04

عبدالرسول عمادی

بکارگیری بازنشستگان خود عبارت ترکیبی پارادکسیکالی است. بازنشسته یعنی کسی که دیگر بکارگیری نمی شود بنابراین بکارگیری بازنشستگان یعنی بکارگیری کسانی که بکار گرفته نمی شوند یا بکارگیری کسانی که از کار کنار گذاشته شده اند. اگر‌کسی قرار است بکارگرفته بشود برای چه بازنشسته شده است؟
در حکومت های رانتیر یکی از رانت ها هم این است که عده ای با داشتن نفوذ در مراکز قانون‌گذاری قوانین را به نفع خود تصویب یا به نفع خود تفسیر می کنند.
بازنشسته کردن نیروی انسانی به چند دلیل به انجام می رسد یکی از ادله اساسی این است که با کنار رفتن نیروهای فاقد توان و‌انگیزه نیروهای شاداب جوان و‌ پر انرژی وارد سیستم بشوند و از پیر شدن سازمان ها جلوگیری شود.
  چون هر پیری در نهایت مرگ را به دنبال دارد و در صورتی که سیستم ها هم زیاده از حد پیر بشوند فرتوت و ناکارآمد خواهند شد. بنابراین سیستم های پیشتاز و ‌رو به رشد با تداول نیروی انسانی و‌ بازنشسته کردن عوامل و به ویژه مدیران مرتبا انرژی های نو به سیستم تزریق می کنند.
در ایران پس از انقلاب نسلی که از ابتدای انقلاب در مدیریت کشور حضور داشته و‌اکنون مرز شصت، هفتاد، هشتاد و حتی نود سال را هم رد کرده است هیچ تمایلی به کناره گیری ندارد و ‌مرتبا با وضع قوانینی تداوم حضور خود را تضمین می کند به نحوی که بازنشستگی تنها برای رده های خیلی پایین اداری و مدیریتی معنا دارد.
در آخرین قانونی که از مجلس ایران گذشته و فعلا کلیات آن در صحن علنی مجلس تصویب شده است باز هم بخش عمده ای از صاحبان رانت های مختلف توانسته اند خود را از شمول ضوابط بازنشستگی خارج‌ نگه دارند.
دلایل واضحی وجود دارد که این افراد نباید خارج از ضوابط بازنشستگی قرار گیرند. مثلا ممکن است بتوان گفت که رئیس جمهور از شمول این قانون مستثنا شود اما معاونان او به چه دلیل باید از بازنشستگی معاف بشوند؟ و یا نمایندگان مجلس چرا باید معاف از بازنشستگی تلقی بشوند؟ چه اشکالی دارد که یک‌وزیر که در سن و شرایط بازنشستگی است به قاعده تقاعد گردن نهد و رئیس جمهور شخص دیگری را به جایش به مجلس معرفی کند؟ و یا فرزند شهید بودن با چه منطقی فرد را از دایره بازنشستگان خارج‌می کند؟
در این قانون جدید برخی از معافیت های قبلی لغو شده است و استانداران و‌معاونان وزرا و معاونان استانداران هم باید پس از رسیدن به سن بازنشستگی همچون باز نشسته ای بر قله دانش و تجارب خود فرود آیند و از آنجا به جهان پیرامون بنگرند و از یافته های خود در طول دوران مسئولیت لذت ببرند و‌گاهی هم آنها را مکتوب کنند و با انتشار ایده های خود نسخه های پشتیبان برای مدیریت جامعه تولید کنند.
اما ظاهرا همین قانون جدید که امیدهایی را برای خلع سلاح هنگ پیرمردان در جامعه به وجود آورده است به کمیسیون مجلس رفته تا در جزئیات، بیشتر بررسی شود و‌تجربه نشان داده است که این گونه مصوبات پس از برگشت به کمیسیون از هویت خود تهی می شوند و‌پیش بینی این است که بگویند بخش زیادی از کسانی که باید باز نشسته شوند آنهایی اند که اگر از کار کنار بروند ثلمه ای در اسلام حادث می شود که لایسدها شی! و احتمالا در چند روز آینده این قانون به صحن مجلس بر می گردد در حالی که معاونان وزرا و استانداران و شاید معاونان استانداران هم دوباره مشمول معافیت شده باشند و آنها همچنان در سنگر خدمت باقی بمانند و برای ایجاد رعب در دل دشمنان موی و ریش را همچنان خضاب کنند و ژست جوانانه بگیرند و البته مدافع حقوق جوانان هم باشند و همه جا هم از جوان‌گرایی داد سخن بدهند.
در کشوری که نزدیک به سه هزار دانشگاه دارد و هر سال نزدیک به صد هزار دانشجوی دکتری در دانشگاهها پذیرش می کند و به همین‌میزان هم فارغ التحصیل سالانه دارد و درصد بیکاری فارغ التحصیلان دارای مدارک‌عالی اش سر به فلک می کشد چه قحط الرجالی در گرفته است که باید هزاران مدیر پیر سفت به صندلی های خود چسبیده باشند و هر روز با وضع قوانین عمر مدیریت خویش را طولانی تر کنند و ز گهواره تا گور  رانت جویی نمایند.

منبع: