عقل اقتصادی، عقلی که در این مملکت مشتری ندارد
اما آیا نیروگاه بوشهر توانسته مشکل بی‌برقی را در کشور حل کند؟! خیر! و آیا این 10میلیارد جدید خواهد توانست مشکل را حل کند، باز هم پاسخ منفی است!...
كدخبر: 101734
1397/05/04

اسماعیل منصورنژاد

«۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای دو راکتور جدید نیروگاه اتمی بوشهر» یعنی جهل مرکب و خارج از حتی یک حساب و کتاب بسیار ساده‌ی اقتصادی که یک بچه ابتدایی می‌تواند با ماشین حساب آن را درک کند. ببینید: (خیلی شتابزده نوشتم و ممکن است جزییات از دستم دررفته باشد.)
10 میلیاد دلار با ارز دولتی می‌شود: یعنی چهل و سه هزار میلیارد تومان.
هزینه هر پانل خورشیدی 1در3 متر با تمام تجهیزات اینورتری و مبدل، به طوری که بتواند کولر گازی را هم راه بیاندازد:  می‌شود 15میلیون تومان.
43هزار میلیارد تومان تقسیم بر 15میلیون تومان، می‌شود: 2میلیون و هشتصد و هفتاد هزار پانل خورشیدی.
با این حساب: می‌توان به دومیلیون و هشتصد و هفتاد هزار خانوار ایرانی از 24میلیون خانوار، برق رایگان داد. هزینه نگهداری این برق بسیار بسیار ناچیز است و در شمار نمی‌آید؛ هرچند برعهده خانوار خواهد بود. وقتی این تعداد از خانوارهای ایرانی از شبکه سراسری برق مستقل شوند و مازاد مصرف خود را در فصل زمستان به شبکه برگردانند، حساب کنید:
ـ هزینه‌های نگهداری شبکه و تجهیزات تولید برق به همین اندازه کاهش می‌یابد.
ـ مشکل بی‌برقی از بین می‌رود.
ـ بحران‌های اجتماعی حاصل از بی‌برقی و خاموشی و خسارات ناشی از آن از بین می‌رود.
ـ هزینه‌های خانوار کاهش می‌یابد.
ـ کمبود ذخایر آب سدها نگران کننده نخواهد بود.
ـ و... سالیانه از تزریق میلیونه‌ها ژول گرما به جو کره زمین که محصول تأسیسات حرارت‌زای تولید برق است، جلوگیری خواهد شد.
علاوه بر اینها: با توجه به اینکه می‌توان در کشور پانل خورشیدی تولید کرد، از خروج 10میلیارد دلار از کشور نیز جلوگیری شده است.
نکته مهم‌تر: این در حالی است که بگوییم تمام این پول را دولت بدهد، در حالی که می‌توان همین  هزینه را به صورت وام صفردرصد و درازمدت به حساب مردم گذاشت و آن 10میلیارد دلار را صرف تجهیز بیمارستان‌ها، مراکز علمی، دانشگاه‌ها و... کرد.
آیا مسئولی هست که با یک حساب و کتاب ساده و ضرب و تقسیم بتواند همین چند خط ساده و شتابزده را درک کند؟ بعید می‌دانم. زیرا از پس این 10میلیارد دلار، خیلی‌ها باید به آلاف و الوف برسند و مطمئناً با توجیهات عجیب و غریب و ظاهراً «علمی» نخواهند گذاشت دولت فکرش را به کار اندازد تا ببیند خیر و صلاح در یک حساب و کتاب ساده‌ی اقتصادی است تا دستش بیاید:
1- هزینه نگهداری و خطرات ناشی از تأسیسات اتمی چقدر است؟

2- هزینه نگهداری و خطرات ناشی از پانل‌های خورشیدی چقدر است؟
آنها (توجیه‌گران) پاسخ خواهند داد: تأسیسات اتمی سالیانه این مقدار هزار مگاوات برق وارد شبکه می‌کنند. خب، این را در باره نیروگاه بوشهر هم گفتند، اما آیا نیروگاه بوشهر توانسته مشکل بی‌برقی را در کشور حل کند؟! خیر! و آیا این 10میلیارد جدید خواهد توانست مشکل را حل کند، باز هم پاسخ منفی است!

منبع: