صید میگو به چه ارزشی؟
هرچندکه این محصول به علت پشتوانه صنعت صید در اقتصاد صیادی از ارزش افزوده بالایی برخورداراست.ولی از دید صاحب نظران در آینده ایجاد یک رکود زیستی مواجه خواهد گشت و اگر در بهبود و یا جایگزینی این روند چاره ای اندیشه نشود. با انقراض گونه های نادر و کمیاب و به دنبال آن بحران زیست محیطی ذخیره در خلیج فارس و رکود اقتصاد صید در منطقه به همراه خواهد داشت.
كدخبر: 101735
1397/05/07

*حسین شادکامی

خلیج فارس بستری مناسب از تنوع جانوری که بیش از 900 گونه آبزیان شناخته شده در خود جای دارد.  و یکی از منابع مهم اکوسیستم حیات زیست جانوری دریایی و نیمه دریایی در جهان محسوب می گردد  ارتباط نزدیک رفتاری چرخه زیستی آبزیان نسبت به هم از حساسیت خاصی  برخورداراست.

به همین  منظور می بایست نسبت  به بهره برداری اصولی و زیستی توجه ویژه ای داشت، تعادل زیستی یکی از پر اهمیت ترین شیوه در حفظ و پایداری ذخیره است.

صنعت صید میگو بیش از نیم قرن است که به شیوه سنتی و نیمه مکانیزم تا مکانیزم توسط ابزاری به نام ترال کفی (گوفه ) که به شکل قیف مخروطی که انتهایش کیسه ای بسته که آبزیان را ضمن فیلتر کردن از آب با حرکت رو به جلوی شناور(2تا2/5 گره ) آنها را به طرف کیسه هدایت می سازد.دهانه اثربخشی ( قایق ها 10متر و لنج ها 20 با ارتفاع 3و5 متر ) که با 500 فروند لنج و 700 فروند قایق عملیات برداشت دارند .

این  روش صید به نسبت هر کیلو میگو بیش از 7 کلیو انواع و اقسام آبزیان ریز بالغ و نابالغ کفزی و نزدیک بستر که هم زیست با میگو دوران نوزادی و رشد ونمو را سپری می کنند،از گردونه زیست خارج می گردد.(صید دورریز) وعلاوه برآن بسترهای بنتوزی را شخم می زند وتخریب زیست گاه ها و بسترهای اسفنجی و مرجانی توسط زنجیر های شن کش گسسته می سازد.

صید میگوی در طی پنجاه سال اخیر با کاهش 80 درصدی ( 1500  تن صیددر سال 96) از خود نشان داده است.که به مراتب همین  نمود روی گونه های هم زیست اثر داشته که ارزش غذائی وتجاری بعضی از این گونه ها  با میگو برابر است.(خرچنگ ها،کوسه ها،سفره ماهی . اسکویید،ماهی مرکب، نوزاد های ماهیان تجاری حلوا سفید،شوریده،سه خاری، هامورماهیان، سرخو ماهیان، میش ماهیان شانک، کفشک ها، ماهی مرکب وگونه های نایاب ماهیان تزیینی.و...) و در استحصال هر کلیو میگو ده لیتر انرژی یارانه ای برآورد شده است.

هرچندکه این محصول به علت پشتوانه صنعت صید در اقتصاد صیادی از ارزش افزوده بالایی برخورداراست.ولی از دید صاحب نظران در آینده ایجاد یک رکود زیستی مواجه خواهد گشت و اگر در بهبود و یا جایگزینی این روند چاره ای اندیشه نشود. با انقراض گونه های نادر و کمیاب  و به دنبال آن بحران زیست محیطی ذخیره در خلیج فارس و رکود اقتصاد صید در منطقه به همراه خواهد داشت.

* کارشناس صید و بهره برداری

منبع: