مدیرکل محیط زیست استان بوشهر خبر داد:
کشف لاشه نهنگ بزرگ جثه در پارک نخیلو+عکس
پیغام: مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: لاشه یک نهنگ بزرگ جثه از گونه براید در مجاورت جزیره تهمادون در محدوده پارک ملی دیر- نخیلو مشاهده شد.
كدخبر: 101769
1397/05/13

به گزارش «پیغام»؛حسین  دلشب ضمن  اعلام این خبر افزود: این نهنگ از نژاد گرمسیری و از گونه های نادر بوده و در سالهای أخیر در مناطق مختلف استان چند مورد از به گل نشستن این گونه یا سایر گونه های نهنگ  مشاهده شده است. این نهنگ ها برای تامین تغذیه خود بصورت اتفاقی از آبهای اقیانوسی به خلیج فارس مهاجرت می کنند.

وی افزود: نهنگ براید با سرعت 25 کیلومتر بر ساعت و تا عمق 300 متری دریا در آبهای خلیج فارس، اقیانوس اطلس، آرام و هند و آبهای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و آبهایی با حرارت 16 درجه سانتیگراد به بالا زندگی می کند، و به عبارتی سواحل خلیج فارس در مسیر مهاجرت این نهنگ ها نیست و گونه هایی هستند که برای تغذیه خود به خلیج فارس می آیند.

دلشب اذعان داشت: طول لاشه مشاهده شده حدود 14 متر  و در حال متلاشی شدن  بوده است. از این رو علائمی از دلیل تلف شدن این نهنگ در بررسی های اولیه مشخص نگردید.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر یادآور شد:در مجموع در سال های گذشته برخورد با ادوات و شناورهای صیادی و گرفتار شدن در آبهای کم عمق از دلایل اصلی به گل نشستن و اتلاف آنها بوده است. نهنگ ها و دلفین ها از گونه های در معرض خطر انقراض جهانی بوده و برای ادامه زندگی به طور جدی نیازمند کمک هستند.

  وی در پایان به اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از پستانداران دریایی و از جمله نهنگ اشاره کرد و  چاپ کتاب و بروشور و کلاسهای توجیهی و آموزشی برای صیادان و افراد محلی را از مهمترین فعالیتهای اداره کل محیط زیست بوشهر جهت همکاری مردم منطقه با برنامه های حفاظتی این گونه های مهم دریایی برشمردند.

منبع: