ﺍﺻﻼ ﯾﺎﺩﻡ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻢ...!
"شاد بودن و احساس خوشبختی را به اگرهایمان مربوط نكنیم زیرا اگرها پایان ناپذیرند و بیاد داشته باشیم زندگی یك سفر است و هدف نیست. تنها دو روز در سال است که نمی توانی هیچ کاری انجام دهی:
كدخبر: 101842
1397/05/20

"شاد بودن و احساس خوشبختی را به اگرهایمان مربوط نكنیم زیرا اگرها پایان ناپذیرند و بیاد داشته باشیم زندگی یك سفر است و هدف نیست. تنها دو روز در سال است که نمی توانی هیچ کاری انجام دهی:
یکی دیروز !
یکی فردا !
پس همه امروزها را زندگی کن و از آن لذت ببر."
این جملات ساده و در عین حال بسیار واقعی از "باربارا دی آنجلیس" است. این جملات ساده، به حقیقتی تلخ اشاره دارد و آن این است که شوربختانه، اغلب ما آدم ها زندگی مان را به اگرها  پیوند زده ایم، اگرهایی که یا هرگز اتفاق نمی افتد و یا در همان لحظه ی اتفاق افتادن یکی از آن ها، بی آن که لذتِ رخدادش را ببریم، در اندیشه و حسرتِ اگرهای بعدی قرار می گیریم و این است که عمرِ کوتاهِ ما در حسرت و اندوهِ این اگرها نابود می شود.
خانم دکتر "باربارا دی آنجلیس / Barbara De Angelis" روان‌شناس، مشاور روابط، سخنران و نویسنده در زمینه رشد شخصی در کتاب بسیار ارزشمندِ "لحظه های ناب زندگی" می گوید: اغلب ما، سال های زندگی مان در حالی سپری می شودکه کوچک ترین توجه و دقتی به مکان و زمانی که در آن قرار داریم نمی کنیم و همیشه به خاطر گذشته افسوس می خوریم و به خاطر اتفاقاتی که در آینده قرار است رخ دهد نگرانیم. پس چرا خوشبختی و آرامش را به تعویق می اندازیم؟!!! در واقع هنگامی که وقت خودمان را جهت کسب آمادگی برای آینده صرف می کنیم، خوشبختی و اوقات خوش اکنون را به آینده موکول کرده ای مو در نتیجه خود را از شادی و درک لحظه های ناب و حقیقی محروم کرده ایم.
ما باور داریم که با تجربه ای خاص و یا رسیدن به موقعیت، پول، خانه و یا شغلی خاص خوشبخت خواهیم شد و قبل از آن این اتفاق نمی افتد. بنابراین وقت خود را صرف رسیدن به آن می کنیم و پس از گذشت زمان و رسیدن به آن لحظه از زندگی، به دنبال لحظه بعدی زندگی مان خواهیم بود و هیچ گاه آن احساس رضایت درونی و درک لحظه های ناب و زیبای زندگی همراه با آرامش را نخواهیم داشت. زندگی رسیدن از موقعیت حال به موقعیتی که برای خود در آینده مشخص کرده ایم نیست، زندگی لذت بردن از مسیری است که برای رسیدن به آن موقعیت طی می شود.
این کتابِ تاثیر گذار، ما را دعوت می کند به این که زندگی را لحظه لحظه تجربه کنیم و با دائما در آینده یا گذشته بودن، ناهوشیارانه عمرمان را هدر ندهیم. لحظه های ناب زندگی به ما نشان می دهد که شادمانی حقیقی در همین لحظه وجود دارد و نه در گذشته یا آینده. این کتاب،‌ شادمانی را نه یک داشته،‌ بلکه یک مهارت می داند، مهارتِ درک کردن هر لحظه و به تمامیت زندگی کردن آن.
کتاب لحظه های ناب زندگی در چهار بخش تدوین شده و راه رسیدن به لحظه‌های خوب را در زندگی نشان می‌دهد. این بخش ها عبارنتد از: قلب مشتاق در جستجوی لحظه‌های واقعی، لحظه‌های واقعی و زندگی کردن، لحظه‌های واقعی و روابط و راه رسیدن به لحظه‌های واقعی.
در این کتاب فوق العاده ارزشمند، همچنین می خوانیم:
" ﺍﻭﻝ ﺩﻟﻢ ﻟﮏ ﺯﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﻢ ﺩﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﻨﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺑﺮﻭﻡ!
ﺑﻌﺪ ﺩﺍﺷﺘﻢ می مردم ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺭﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﻨﻢ ﻭ ﺳﺮِ ﮐﺎﺭ ﺑﺮﻭﻡ!
ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﺑﻮﺩﻡ ﮐﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﮐﻨﻢ ﻭ ﺑﭽﻪ ﺩﺍﺭ ﺷﻮﻡ!
ﺑﻌﺪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﻮﺩﻡ ﮐﻪ ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﻢ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺑﺮﻭﻧﺪ ﻭ ﻣﻦ ﺑﺘﻮﺍﻧﻢ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﮐﺎﺭ ﺷﻮﻡ!
ﺑﻌﺪ ﺁﺭﺯﻭ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﮐﻪ ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﻪ ﺷﻮﻡ!
ﻭ ﺣﺎﻻ ﺩﺍﺭﻡ ﻣﯽﻣﯿﺮﻡ، ﮐﻪ ﯾﮏ ﺩﻓﻌﻪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﻡ:
‏«ﺍﺻﻼ ﯾﺎﺩﻡ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻢ...!"
و باز هم بخوانیم جملاتی دیگر  از این کتاب:
- باد با قدرت و به شدت بر درختان جوان می وزد، نه برای اینکه به آن ها صدمه برساند، بلکه برای این که به ریشه هایشان بیاموزد که محکم به زمین بچسبند.
- یک بار گفته ای خردمندانه شنیدم به این ترتیب: تو نمی توانی امواج را متوقف کنی اما می توانی موج سواری بیاموزی.
- همیشه دوران سختی فرصتی برای تجربه ی عمیق تر عشق را در زندگی فراهم می کند.
- اکثر رابطه هایی که من می بینم، از کمبود صمیمیت رنج می برند. دلیل آن کمبود عشق طرفین نیست. آنان عاشق هم هستند، اما آن قدر که لازم است عمیقاً به یکدیگر عشق نمی ورزند، چون فرصتی فراهم نمی کنند که عشق بدون موانع ظاهر شود و تجربه گردد. آنان به اندازه ی کافی با هم صمیمی نیستند.
- شما هرگز با عشق ورزیدن شکست نمی خورید. همیشه زمانی شکست می خورید که از عشق ورزیدن اجتناب کنید.
- تغذیه عاطفی همسرتان باید چگونه باشد؟ همان طور که در علم تغذیه چهارگروه مواد غذایی اصلی داریم، سه نوع غذای اصلی عاطفی وجود دارد که به شرح زیرند: توجه، محبت، قدردانی. شما توجه کنید، محبت کنید و تشکر خود را ابراز نمایید. اگر طی سه دقیقه تغذیه ی عاطفی همسرتان، این موارد را به یاد داشته باشید از نظر عاطفی وی را تأمین خواهید کرد.
- جسنجوی معنویت باید با رجعتی به سوی وحدت آغاز شود.*

 

• دی آنجلس، باربارا(1387): لحظه های ناب زندگی، ترجمه شهرزاد لولاچي، تهران: انتشارات اوحدی.

منبع: