شبانه ادبی فایز در دشتی برگزار شد
پیغام: شبانه ادبی فایز با موضوع خلیج فارس شب گذشته در دشتی برگزار شد.
كدخبر: 101872
1397/05/21

به گزارش«پیغام» به نقل از  مهر، شهردار کاکی در شبانه ادبی فایز دشتی که شب گذشته باموضوع خلیج فارس به میزبانی غلامرضا زایری از نویسندگان و مترجمین کاکی  برگزار شد اظهار داشت: جای خوشحالی وافتخار است که شبانه ادبی فایز که یکی از محافل دیرپای استان است و جمعی از فرهیختگان شهرستان در آن حضور دارند در کاکی برگزار می شود.
حبیب پردل صفت افزود: کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می کنند جهان وطنی فکر می کنند و دغدغه آنها تعالی انسان است.
وی اضافه کرد: غلامرضا زایری از جوانان نواندیش و محققین خوش نام شهر کاکی و منطقه دشتی است که آثارش در حوزه خلیج فارس شناسی قابل اعتناست.
رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی دشتی نیز باتقدیر از شهردار فرهنگ دوست کاکی و میزبانی اقای زایری گفت: برای روح استاد اسدی درود می فرستیم که بنیان گزار چنین محفل پربار و پرخیر وبرکتی در شهرستان بودند و از اهتمام شعرا وادبای شهر در حفظ این محفل تشکر می کنم.
حمید زارعی اضافه کرد: برای ما مردم استان بوشهر خلیج فارس یک منبع حیاتی است و موقعیت کم نظیری برای ما فراهم ساخته تا از مواهب این پهنه آبی بهره ببریم.
حجت الاسلام سید ابوالحسن حسینی نیز بیان داشت: در ۵۰سال گذشته پژوهشهایی که درباره خلیج فارس صورت گرفته و به تالیف درآمده تکرار مکررات بوده و تحقیقات و تالیفات آقای زایری و زارع مطلق و مقصودی اتفاق جدیدی در مبحث خلیج فارس شناسی است.
نویسنده و خلیج فارس شناس دشتیاتی افزود: تاریخ مثل فلسفه نیست که صرفا باعقل آن را بررسی کنیم بلکه باید از منابعی مثل متون کهن،سکه،اسناد و مکان های باستانی نیز کمک بگیریم.
وی اضافه کرد: خلیج فارس از محوری ترین آبراهه های دنیاست که بیشترین  پژوهش درباره آن از ناحیه مستشرقین و مسلمانان صورت گرفته است.
اصغررمنصوری نسب نیز خاطر نشان کرد: خلیج فارس یک مساله هم گرایی و یک مساله واگرایی دارد و کشورهایی که در حاشیه آن زندگی می کنند از یکدستی برخوردار نیستند و آنچه یکدستی آنها را به هم می زند نژاد آنها نیست بلکه سیاست است.
محقق دشتیاتی افزود: تاریخ ما چون بیشتر به شرح حال افراد پرداخته هنوز خام است و تئوری پشت تاریخ ما نیست و باید به مرحله اندیشه برسد.
وی ادامه داد: در خلیج فارس ما نیاز به یک تئوری و نظریه جدید داریم و باید اعراب که نسبت تاریخی با ما دارند باید نظراتشان را بخودمان نزدیک کنیم.
منصوری نسب تصریح کرد: اقتصاد خلیج فارس در حال تغییر است و  از نفت به سمت گاز دارد می رود و در این مساله ایران،قطر و روسیه تاثیر گزارند.
در ادامه غلامرضا قربانی مقدم، سید غلامحسین بهرسی،کمال زارع زاده، مهدی شیخیانی، ابراهیم بهزادی و مازیار اسدی به ارایه مطلب و شعر خوانی پرداختند و از طرف شهردار کاکی نیز با اهدای لوح از تلاشهای علمی غلامرضا زائری تقدیر شد.

منبع: