فوتبال دولتی و خودرو پراید!
عبدالرسول حیدری
كدخبر: 102299
1397/06/11

داستان لیگ برتر فوتبال حرفه ای  (شما بخوانید دولتی) و هم چنین لیگ آزادگان به شکل عجیبی مسیرش را آغاز نموده و حواشی مختلفی تاکنون دامنگیر این مسابقات بوده است.

پرخاشگری و پرتاب اشیاء در داخل زمین و شعارهای توهین آمیز و درگیری های خونین در ورزشگاه های کشور  بعد از پشت سر گذاشتن هیجده دوره لیگ حرفه ای! و پس از این همه جریمه مالی باشگاه ها و محرومیت برخی از مسولین و بازیکنان از طرف کمیته اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال، نشان می دهد که این روش و شیوه تاثیر چندانی بر این بی نظمی ها و پرخاشگری ها نداشته و حتی نسبت به سال های گذشته هم کاهش پیدا نکرده است، حتی بر عکس تعداد بوق چی های خاص و حادثه آفرین بر روی سکوها بیشتر هم شده است.

آیا بد رفتاری ها و در گیری ها در ورزشگاه های کشورمان از جانب تعداد اندک تماشاگران شناخته شده و لیدرها و بوق چی های ویژه برخی از مدیران در آینده باز هم  تماشا خواهیم کرد؟

بدهکاری تیم ها از ۵ میلیارد تومان گرفته تا ۱۵۰ و ۱۶۰ میلیارد تومان که بترتیب مربوط به دو تیم استقلال و پرسپولیس می باشد به اوج خود می رسد، تیم هایی که تحت مادیات و پول بی شمار بیت المال با مدیران سفارشی در حال فروپاشی می باشند. تیم دولتی نفت تهران با ۴۰ میلیارد تومان بدهی اکنون بدون صاحب به لیگ یک و سپس به لیگ سه سقوط می کند تا به سرنوشت تیم شاهین بوشهر به عنوان یکی از قدیمی  ترین تیم های فوتبال ایران گرفتار شود. شاید تا چند روز و یا چند ماه دیگر نامه منحل شدن این تیم از طرف فدراسیون فوتبال هم صادر گردد، تا شاهد پایان غم انگیز سایر تیم های دولتی فوتبال در آینده نزدیک باشیم.

عامل تمام این بی نظمی ها و افت فوتبال و بدهی تیم ها، عملکرد فدراسیون فوتبال می باشد که از روز نخست و هرساله با سفارش ریس جمهور، ریس مجلس، شورای نگهبان و نماینده مجلس و واسطه گر ها مجوز حضور تیم ها با بدهی را  در لیگ های مختلف فوتبال صادر کردند و با این چالش مهم هر گز حاضر نشدند که برخوردی جدی داشته باشند و امروز که بعضی از تیم ها با کوله بار سنگین بدهی مواجه اند، در لیگ برتر و لیگ آزادگان بدون هیچ منعی در برابر دیدگان فدراسیون فوتبال به صورت لاک پشتی و بدون آینده ای روشن به حیات خود ادامه می دهند.

حال قصه لیگ یک به مراتب عمبارتر از لیگ برتر است، شکایت مالک خونه به خونه از تیم فوتبال نساجی به دلیل تبانی با تیم راه آهن و افشاگری تکان دهنده عرفان گلستانی بازیکن راه آهن و پیشنهاد ۷۰ سکه برای واگذاری نتجه بازی پر گل ۶ بر صفر راه آهن در مقابل تیم نساجی که اینگونه جنجال ها و بحث تبانی و دلالی در پایان لیگ یک هر ساله ما شاهد آن می باشیم و برای فوتبال دوستان تبدیل به یک امر عادی شده ست، یا تیم فوتبال با سابقه سیاه جامگان خراسان بعلت مشکلات مالی و کناره گیری اسپانسر به خرمشهر نمی رود، تیمی که در طول روزهای اخیر حواشی مختلف و متعددی را گذارنده است.

ملوان یکی از تیم های با رشیه و قدیمی فوتبال ایران نیز به علت بدهی به بازیکنان خارجی با کسر ۶ امتیاز منفی فیفا روبرو می گردد و در هفته سوم موفق می شود به اولین امتیاز خود دست پیدا کند تا با یک امتیاز در مکان یازدهم جدول قرار گیرد یا تیم شهرداری تبریز به دلیل مشکلات مالی  از آمدن به بوشهر انصراف می دهد  و نتیجه را سه بر صفر به تیم بوشهری واگذار می کند. تیم گسترش فولاد تبریز آینده مبهمی دارد. آنها در هفته اول مسابقات  قرار بود با تیم بادران در ارومیه بازی کنند، اما به علت عدم آمادگی ارومیه برای میزبانی، تیم به تبریز برگشت تا مسابقه را در این شهر مقابل بادران انجام دهد از طرفی به دلیل  صادر نشدن کارت بازیکنان، مسابقه تیم گسترش فولاد تبریز لغو گردید تا بی نظمی و بی قانونی و تصمیمات سلیقه ای و شخصی چهره واقعی فوتبال کشور را بیشتر نمایان کند.

این فوتبال مانند خودرو پراید می باشد که روزانه و سالانه ارزش آن بطور افسارگسیخته و نجومی بالا می رود اما فاقد کیفیت و ایمنی و استاندارهای جهانی است. به راستی که لیگ فوتبال ایران را فقط می توانید  در جهان با لیگ فوتبال ایران مقایسه کرد ولاغیر. فوتبالی که به خاطر حضور و منافع عالیجنابان، دلالان و واسطه گراها تحمل قوانین و نظم فوتبال حرفه ای را ندارد.

آیا این فوتبال با پول بیت المال و  مدیران سفارشی و ناکارآمد به آخر خط نرسیده است؟ زمان پاسخ ما را خواهد داد.

منبع: