درخواست مردم کلمه برای حل مشکل آب این شهر
پیغام: شهروندان کلمه از توابع شهرستان دشتستان خواستار تسریع در حفر چاه و حل مشکل تامین آب این شهر شدند.
كدخبر: 103409
1397/06/17

به گزارش«پیغام» به نقل از ایرنا، آنان افزودند: با توجه به پایین آمدن میزان آب دهی منبع تامین آب کنونی این شهر خواستار تسریع در حفر چاه وعده شده و وصل آن به شبکه آبرسانی شهر کلمه شدند.
یکی از اهالی کلمه اظهار داشت: بیش از 30 سال است که شهر کلمه از چاه روستای تنگ زرد آبرسانی می شود که بدلایلی چون خشکسالی و افزایش مصرف باتوجه به اینکه هرسال لایروبی صورت نمی گیرد، میزان آب این چاه بسیار کم شده است.
محسن رضایی افزود: باتوجه به اینکه روستاهای دیگر هم از آب این چاه استفاده می کنند، باعث آسیب به چاه های کشاورزی منطقه شده و لازم است جایگزین مناسب برای تامین آب شهر کلمه صورت گیرد.
وی اضافه کرد: با پیگیری های صورت گرفته حفرچاه در بالادست شهر در دستور کار دولت قرار گرفت، جانمایی و تامین اعتبار هم شد اما با وجود استقرار تجهیزات لازم به مدت بیش از یکماه است که یک متر هم حفاری صورت نگرفته است.
رضایی بیان کرد: دلیل این تعلل اعتراض اهالی روستای خون است که ادعا می کنند این چاه قرار است در حوزه این روستا حفر شود و به چاه های آنها آسیب می رساند.
این در حالی است که مکان تعیین شده برای حفر چاه جدید شهر کلمه 4.5 کیلومتر با روستای خون و 1.5کیلومتر تا آخرین چاه کشاورزی آنها فاصله دارد در صورتی که از نظر قانونی و کارشناسی فاصله 400متر را برای چاه با چاه دیگر کافی می دانند.
وی ادامه داد: همچنین با وجود اینکه محل تعیین شده برای حفر این چاه در حوزه اراضی منابع طبیعی است اما این مساله بدلیل اعتراضات شدید مردم روستای خون راکد مانده است.
رضایی گفت: به همین دلیل مردم شهر کلمه تاکنون 2 بار با برگزاری تجمع مسالمت آمیز خواستار حل مشکل آب این شهر شده اند که با وعده های مسئولان بویژه فرماندار دشتستان به تجمع پایان داده و در انتظار عملی شدن این وعده ها هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر کلمه گفت: چاه روستای تنگ زرد تنها منبع تامین آب شرب شهر کلمه و پنج روستای اطراف است که پایین آمدن میزان آب آن باعث شده اکنون به بیشتر خانوارهای بالادست شهر کلمه آب نرسد.
حسن جاودانی افزود: این چاه به مدت 30سال است که با 2 پمپ آب شهر کلمه و روستاهای اطراف را تامین می کرد اما اکنون مدت 2 سال است که با کم شدن آب آن با یک پمپ و بصورت سهمیه بندی یک روز در میان آبرسانی صورت می گیرد.
وی یادآور شد: پس از پیگیری هایی که صورت گرفت مسئولان قول حفر چاه مستقل برای کلمه دادند که از 6 ماه گذشته کارشناسانی از استان فارس بررسی کردند و محلی را در حوزه منابع طبیعی و خارج از حوزه کشاورزی روستای خون که آب خوبی برای شرب داشت برای این کار در نظر گرفتند.
رئیس شورای اسلامی شهر کلمه گفت: براساس نظر کارشناسان و با توجه به فاصله مناسب با روستای خون و منابع آبی آنها هیچ گونه تهدیدی برای این روستا ندارد اما اعتراضاتی در این زمینه صورت گرفته است.
جاودانی گفت: اکنون ببیش از یک ماه است که تجهیزات مستقر شده اما کاری صورت نگرفته است و خواسته ما این است که بصورت مسالمت آمیز این کار انجام و تسریع شود.
وی ادامه داد: در هفته دولت نیز استاندار بوشهر با حضور در منطقه قول دادند که بزودی این مشکل برطرف شود و در چند روز گذشته بدنبال اعتراضات مردمی فرماندار و نمایندگان آب استان و دادستان در جلسه ای به شورا قول دادند که در یک هفته آینده پروژه فعال شود.
بخشدار بوشکان گفت: شهر کلمه با 600خانوار و 2700 نفر جمعیت هر 2 روزی یکبار یکهزار و 300 مترمکعب آب از چاه تنگ زرد دریافت می کند و بطور معمول آب برای این مدت زمان کافی است اما تنها برخی از منازل بالادست بین ساعت 05:00 صبح تا 20:30 شب که ساعت آبرسانی به این شهر است تنها چندساعتی آب به آنها می رسد.
اکبر حاجب فرد بیان کرد: حفر چاه مستقل با تامین اعتبار 10میلیارد ریال از اقدامات مهم است که با تاکید استاندار بوشهر اکنون در دست اجراست که امیدواریم با این اقدام وضعیت آب شهر کلمه بهتر شود.
وی ادامه داد: اعتراضات چند روز اخیر به علت طولانی شدن کار است در صورتی که طرح 2 دو ماهه بوده و اکنون نیز در دست اجراست.
بخشدار بوشکان گفت: در یکسال اخیر احداث 14سد آبخیزداری که برخی انجام شده و برخی در دست اجراست، لایروبی قنات ها برای آبیاری تحت فشار در اراضی باغی و زراعی از اقدامات دولت در حوزه آبی در بخش بوشکان است.
حاجب فرد افزود: احداث سد آبخیزداری در بالادست و تعویض شبکه از دیگر اقداماتی که در دستور کار است.

منبع: