بخشنامه بیمه خبرنگاران به واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی ابلاغ شد
مشمولین این بخشنامه آن دسته از فعالان حوزه رسانه فاقد رابطه مزدبگیری هستند که دارای تاییدیه از معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند.
كدخبر: 103467
1397/06/19

پیغام: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه ای نحوه ارائه خدمات این سازمان به فعالان حوزه رسانه و مطبوعات را تعیین کرد.

به گزارش«پیغام» به نقل از سازمان تأمین اجتماعی، در بخشنامه صادر شده از سوی دکتر سیدتقی نوربخش آمده است:

مشمولین این بخشنامه آن دسته از فعالان حوزه رسانه فاقد رابطه مزدبگیری هستند که دارای تاییدیه از معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند. سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاه های ذیربط دارند مشمول بند الف ماده 4 قانون تأمین اجتماعی بوده و کارفرمایان مکلف به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان هستند.

مشمولین یادشده می بایست از سوی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا نمایندگی آن در استانها به سازمان تأمین اجتماعی معرفی و سن متقاضی در تاریخ شروع بیمه (ثبت معرفی نامه در واحدهای اجرائی سازمان ) حداکثر"50" سال تمام باشد. این گروه از متقاضیان ازتاریخ اجرای موافقت نامه فی مابین و در چارچوب دستورالعمل اجرائی آن مشمول مقررات تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

درصورتیکه متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز (50 سال ) وی اضافه می شود و در صورت احراز شرایط، بعنوان مشمول پذیرفته می شود.

منظور از رسانه، بنگاه های خبری و اطلاع رسانی و کلیه رسانه های مکتوب، برخط(آنلاین)، الکترونیک و دیجیتال هستند که دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند.

مبلغ حق بیمه تعیین شده همه ماهه توسط بیمه شده حداکثر تا آخرین روز ماه بعد از طریق درگاه الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی به حساب متمرکز سازمان واریز می شود.

شروع بیمه پردازی هر یک از مشمولین از تاریخ ثبت معرفی نامه فرد و پرداخت حق بیمه در واحد اجرائی ذیربط می باشد و پذیرش حق بیمه ماقبل آن میسر نخواهد بود. اعتبار معرفی نامه افراد حداکثر سه ماه از تاریخ صدور، مشروط به ثبت در بازه زمانی مورد اشاره در شعب سازمان تأمین اجتماعی است. لازم است حق بیمه ماه اول تا آخرین روز ماه بعد در مدت اعتبار معرفی نامه مربوطه پرداخت شود. بدیهی است در صورت عدم پرداخت حق بیمه فرد در بازه زمانی مـذکور (دوره سـه ماهـه) می بایست نسبت به صدور معرفی نامه جدید اقدام نمایند.

مشمولین این بخشنامه با معرفی سازمان تأمین اجتماعی مورد معاینه قرار گرفته و میزان توانایی جسمی و روحی آنان برابر ضوابط مقرر مورد سنجش قرار گیرد. چنانچه هریک از مشمولین مربوطه در معاینات قبل از شروع پرداخت حق بیمه، ازکارافتاده کلی شناخته شوند، امکان معرفی به کمیسیون پزشکی در خصوص موضوع ازکار افتادگی اولیه وجود نخواهد داشت.

خروج بیمه شده با اعلام مرجع معرفی کننده و یا به دلیل عدم پرداخت حق بیمه در مهلت مقرر، به منزله انصراف از پرداخت حق بیمه تلقی می شود و ادامه بیمه پردازی فرد موصوف، منوط به ارائه معرفی نامه جدید و احراز مجدد شرایط مربوطه خواهد بود.

براساس بخشنامه صادر شده، نرخ حق بیمه فعالان حوزه رسانه و مطبوعات معادل 27% مبنای پرداخت حق بیمه خواهد بود و با توجه به اینکه این گروه از بیمه شدگان، فاقد رابطه مزدبگیری با مرجع معرفی کننده هستند، لذا از شمول قانون بیمه بیکاری خارج بوده و بر این اساس حق بیمه مربوطه (3% مبنای کسر حق بیمه) نیز وصول نخواهد شد.

مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که 5 سال و یا کمتر از 5 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی مربوطه خواهد بود.

مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از 5 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین 360 روز قبل از ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی به انتخاب متقاضی خواهد بود.

کلیه حمایتهای مقرر در ماده "3" قانون تأمین اجتماعی مصوب تیرماه "54" به استثنای بند "ج" (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی به این گروه از متقاضیان ارائه خواهد شد.

شرایط برقراری و میزان تعهدات کوتاه مدت، مستمریهای بازنشستگی، بازماندگان، ازکارافتادگی کلی و همچنین استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی با توجه به مفاد این بخشنامه و درچارچوب قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی آن خواهد بود.

این گروه از مشمولین از پرداخت فرانشیز در مراکز ملکی سازمان همانند بیمه شدگان اجباری معاف می باشند.

آن دسته از مشمولان این بخشنامه که درحال حاضر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بوده و مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یا ادامه بیمه به طور اختیاری هستند، در صورت عدم انقطاع در پرداخت حق بیمه می توانند پس از پایان دوره پیش پرداخت بدون در نظر گرفتن شرایط سن و سابقه مقرر در این بخشنامه با ارائه معرفی نامه از مرجع معرفی کننده و یا نمایندگی های مربوطه در زمره مشمولین قرار گیرند. بدیهی است درصورتیکه این افراد پرداخت حق بیمه را بعد از شروع بیمه قطع نمایند، ورود مجدد آنان منوط به رعایت مقررات مربوطه مطابق سایر مشمولین خواهد بود.

بیمه شدگان مربوطه در صورت تمایل می توانند درهر مرحله نسبت به قطع بیمه پردازی بیمه های توافقی و ادامه پرداخت حق بیمه حسب ضوابط مقرر در چارچوب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری و ... اقدام کنند.

منبع: