نقدی بر کمپین «نهضت ضد گرانی» در بوشهر
این کمپین به جای اعتراض به مشکل اکثریت مردم که همان سبد مواد غذایی و بهداشتی است، مشکل دیگری را نشانه گرفته است که اگر چه موضوع مهمی است اما به نظر نمی رسد حل آن اولی تر از سبد غذایی خانواده ها باشد.
كدخبر: 103506
1397/06/21

حمید آب آذر
اخیرا دعوت نامه ای از طرف فعالین اجتماعی در استان بوشهر منتشر می شود که از مردم می خواهد با پیوستن به این کمپین با موضوع گرانی مقابله کنند.
در این باره به اختصار بیان چند نکته را ضروری می بینم:
بی شک همه شهروندانی که به این کمپین پیوسته اند بر خود فرض دانسته اند که در برابر گرانی بی سابقه بی تفاوت نباشند و مسئولانه در برابر مشکل به وجود آمده اقدامی نمایند که قابل تقدیر و ستایش است.
طبق آمار های معتبر شصت تا هشتاد درصد مردم ایران زیر خط فقر قرار به سر می برند.
این که مدیران این کمپین از شصت تا هشتاد درصد مردم ایران که  زیر خط فقر به سر می برند، می خواهند که در این ایام برای مبارزه با گرانی، سکه، ارز، مسکن و خودرو  نخرند، عجیب و غیر منطقی است. برای اینکه با حقوق ماهیانه زیر پنج میلیون تومان اکثریت مردم، تصور اینکه این جمعیت هشتاد درصدی می توانند اقلام فوق را بخرد، کاملا اشتباه و غیر قابل درک است.
این روزها، اقلام سبد خرید اکثریت مردم  مواد غذایی( آن هم با حذف گوشت و میوه و ...)، دارو و اقلام بهداشتی خصوصا پوشک و ... است.
به نظرم این یک حرکت اشتباه است.
این کمپین به جای اعتراض به مشکل اکثریت مردم که همان سبد مواد غذایی و بهداشتی است، مشکل دیگری را نشانه گرفته است که اگر چه موضوع مهمی است اما به نظر نمی رسد حل آن اولی تر از سبد غذایی خانواده ها باشد.
پیشنهاد می شود مدیران این کمپین، این پتانسیل اعتراض مدنی خود را صرف هدف مشخص و منطقی در این روزهای گرانی کنند.

 

منبع: