تغییر نگاه نسبت به سالمندی ضروری است
پیغام: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: سالمندی ناتوانی و پایان راه نیست و تغییر نگاه نسبت به سالمندان در جامعه ضروری است.
كدخبر: 103514
1397/06/21

به گزارش«پیغام»به نقل از ایرنا، مجید خورشیدی روز چهارشنبه در نشست شورای سالمندان استان بوشهر افزود: سالمندی سن پرباری است و تکریم سالمند جزیی از ارزش های سرزمین ایران است که در ادبیات دینی و ملی ما جایگاه دارد.
وی اضافه کرد: سرعت تغییر و گسست نسلی حاکم برجامعه باعث شده از سنت ها فاصله بگیریم این درحالی است که باید با بازگشت به ریشه های خود برای این کم کردن گسست ها و فاصله ها اندیشه کنیم.
مدیرعامل بنیاد فرزانگان جهان دیده استان بوشهر گفت: این بنیاد تحت نظارت دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور و با همکاری بهزیستی و علوم پزشکی عده دار هماهنگی ارائه خدمات به 85 هزار سالمند بالای 60 سال در استان است.
غلامحسین کروبی افزود: این خدمات در حوزه توانبخشی، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و حوزه سلامت با مشارکت دستگاه های مختلف دولتی و مشارکت کانون های بازنشستگی (کشوری، لشکری و تامین اجتماعی) صورت می گیرد.
وی بیان کرد: یکی از برنامه های مهم بنیاد فرزانگان جهان دیده درنیمه دوم امسال فعال کردن مرکز آموزشی توانبخشی روزانه سالمندان است که از اول مهر امسال کلاسهای آموزش و مراقبت از سالمند در منزل با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی، علوم پزشکی و بهزیستی و پیگیری این بنیاد آغاز می شود.
کروبی افزود: افراد داوطلب از دیپلم به بالا در این دوره ها مهارت های مراقبت از سالمندی در منزل را فرا می گیرند و از فنی و حرفه ای مدرک می گیرند.
وی با تاکید بر ضرورت مناسب سازی معابر و محیط شهری برای عبور و مرور آسان سالمندان طبق قانون از شهرداری های استان بوشهر خواست نسبت به تاسیس مکان مناسب و سرپوشیده برای سالمندان در محله ها و بوستان های مختلف اقدام کنند.
کروبی، برای تجلی مشارکت مردمی در حوزه سالمندان به اجرای طرح جذب و ثبت نام داوطلبان به عنوان همیار سالمند تاکید کرد که با همکاری بسیج، دانشگاه، آموزش و پرورش، هلال احمر و صدا و سیما پیگیری و اجرا شود.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: از جمعیت هفت میلیون و 500 هزار نفری سالمندان در کشور 85 هزار سالمند در استان بوشهر است که از این جمعیت 9هزار سالمند خدمات مستمر و غیرمستمر دریافت می کنند.
علی پولادی ریشهری افزود: به ازای هر پنج نفر یک نفر سالمند در جهان وجود دارد که در طول 30 سال آینده حدود 20 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند.
وی یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی تضمین کرده تا سال 2050 جمعیت سالمندان به 2 میلیارد نفر می رسد.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: سالخوردگی جمعیت را باید موفقیت و وجود سالمندان نعمتی از موهبت های فراوان خداوند است زیرا سالمندی مساوی با بیماری یا درد نیست و می توان از نوجوانی و میانسالی برای دوره سالمندی سالم برنامه ریزی کرد.
وی بیان کرد: یکی از اصول بنیادی تشکیل شورای سالمندان استفاده از فرصت دستگاه های اجرایی است تا با همگرایی سیاست ها و فعالیت ها به کارایی بیشتر فرایندهای مرتبط با رفاه، سلامت و منزلت سالمندان منجر شود.
پولادی ریشهری، برضرورت تقویت کانون های بازنشستگان و تخصیص امکانات ورزشی و تفریحی به بازنشستگان و سالخوردگان تاکید کرد.

منبع: