اجرای غربالگری شپش سر با اولویت مدارس دخترانه استان
پیغام: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: غربالگری شپش سر با اولویت مدارس دخترانه در استان بوشهر اجرا می‌شود.
كدخبر: 104091
1397/07/15

به گزارش«پیغام» به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر؛ دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: طرح غربالگری و مبارزه با شپش سر (پدیکلوزیس) امسال نیز مانند سال‌های گذشته در ماه مهر و آبان اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: ‌ این طرح از سال ۹۴ در کلیه مدارس با اولویت مدارس دخترانه در منطقه شهری و روستایی استان بوشهر با همکاری آموزش‌وپرورش اجراشده و موجب کاهش میزان شیوع آلودگی در مدارس سطح استان گردیده است.

این مقام مسئول بهداشتی اظهار کرد: شپش سر یکی از مشکلات بهداشتی جوامع با گستره جهانی است و به‌عنوان یک مشکل مهم بهداشتی نه‌تنها در جوامع فقیر بلکه در کشورهاي پیشرفته و صنعتی نیز مطرح می‌باشد.

دکتر خواجه ئیان گفت: آلودگی به شپش به‌عنوان یک مسئله اجتماعی می‌تواند در افراد موجب احساس حقارت، ایجاد تحریکات روانی، افسردگی، بی‌خوابی، افت تحصیلی و از دست رفتن پایگاه اجتماعی فرد شود.

لزوم همکاری خانواده‌ها
رییس مرکز بهداشت استان بوشهر بابیان اینکه این آلودگی می‌تواند از مدرسه به خانه و یا برعکس منتقل شود ادامه داد: همکاری اولیاء دانش آموزان در کنترل و پیشگیری از گسترش آلودگی شپش در مدارس و خانواده بسیار حائزِ اهمیت است.

وی بابیان اینکه درمان فرد آلوده به شپش حتي اگر با بهترين روش‌ها نيز درمان شود، به‌تنهایی در روند کنترل آلودگی به شپش تأثیرگذار نيست، گفت: برای همین مهم‌ترين اصل در مبارزه با شپش انجام درمان و رفع آلودگي از کلیه لوازم و وسايل مورداستفاده افراد به‌صورت هم‌زمان است.

دکتر خواجه‌ئیان خاطرنشان کرد: بعد از شناسایی دانش‌آموزان در غربالگری، خانواده آن‌ها نیز برای بررسی از سوی مدارس به مراکز خدمات جامع سلامت که دانش‌آموز در آنجا پرونده الکترونیک دارد ارجاع داده می‌شوند.

منبع: