راه‌اندازی هنرستان بهیاری در سما بوشهر
پیغام: رئیس مرکز سما بوشهر با اشاره به راه‌اندازی هنرستان‌های ورزش و فنی و حرفه‌ای در سما بوشهر گفت: هنرستان بهیاری برای نخستین بار در سما بوشهر راه‌اندازی می‌شود.
كدخبر: 104118
1397/07/10

به گزارش «پیغام»؛در راستای آشنایی با سیاست‌ها و برنامه‌‌های مدارس سما، رئیس مرکز سما بوشهر در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به فعالیت مدارس سما در بوشهر اظهار داشت:  بیش از 940 دانش آموز در 7 مدرسه سما در شهرهای بوشهر و عالی‌شهر  تحصیل می‌کند.

در ادامه متن گفت‌وگوی تسنیم با باقر کریمی مدیر آموزشکده سما استان بوشهر را می‌خوانید:

 ضمن معرفی پیشینه سوابق فعالیت مدارس سما با توجه به این که یکی از اهداف این مدارس ایجاد الگویی از مدرسه دانش‌آموز محور و توسعه آموزش‌های تعاملی است، این مدارس در تحقق این هدف چه میزان موفقیت داشته‌اند؟

 سما به معنای سازمان مدارس آزاد اسلامی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی  و غیر انتفاعی است، که در نیمه دوم سال 1375 در بوشهر افتتاح شد که تربیت دانش آموزان از نظر آموزشی، پرورشی و تربیتی از اهداف مهم این مرکز است.

دو مجتمع آموزشی پسرانه و دخترانه، از پیش دبستاتی تا متوسطه دوم، مدارس مختلف ابتدایی، دو هنرستان در عالیشهر و مدارس ابتدایی و متوطه اول و دوم در بوشهر راه اندازی شده است.

440 دانش آموز در مجتمع دخترانه و 310 دانش آموز پسر در مجتمع پسرانه سما تحصیل می‌کنند.

در سال تحصیلی جاری هنرستان‌های ورزش و فنی و حرفه‌ای در سما بوشهر راه‌اندازی شد و با توجه به استقبال زیاد دانش آموزان، هنرستان بهیاری برای نخستین بار در شهر عالی‌شهر با انعقاد تفام نامه با دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی می‌شود.

 اقدامات مدارس سما برای تحقق مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بیان کنید؟

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک سند کلان کشوری است و مدارس سما به‌عنوان یک سیاست راهبردی ملزم به اجرای آن در مدارس است.

در راستای اجرای مفاد این سند نشست‌هایی با حضور مدیران مدارس سما برگزار شده  و در این زمینه جلسات در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شده است.

میزان موفقیت مدارس سما و علل و عوامل این موفقیت چه به لحاظ آموزشی و چه به لحاظ پرورشی در چه چیزی بوده و نظر اولیاء دانش‌آموزان در این رابطه چیست؟

نظام آموزشی سما بر اصول ارتقای کیفیت آموزشی، ارزش‌های دینی و ملی، آینده نگری، مهارت آموزی و توسعه جهانی است و مهمترین ویژگی مجموعه آموزشی فرهنگی سما، بهره‌گیری از کارکنان باتجربه، متعهد و متخصص در مدیریت برفرایند آموزش و مهارت آموزی است.

هدف مدارس سما دستیابی به آموزش و تربیت و مهارت آموزی، فراگیری و استفاده از ارزش‌های معنوی است.

سما با مشارکت دانشگاه آزاد می‌تواند یک مجموعه آموزشی گسترده و عظیم ایجاد کند چراکه مدارس  سما بر اساس توسعه پایدار و مسائل دانش بنیان که اساس کشورهای در حال توسعه است ایجاد شده است.

یکی از آسیب‌های فعلی مدارس غیردولتی بی‌توجهی به مباحث پرورشی و تربیتی و تمرکز صرف بر مسائل آموزشی است، البته برخی از مدارس غیردولتی از جمله مدارس اسلامی بیشتر بر جنبه‌های اخلاقی و تربیتی متمرکز هستند، آیا مدارس سما در بعد پرورشی و اخلاقی برنامه‌های خاصی دارند؟

برنامه‌هایی که مدارس سما پیاده می‌کند در زمینه آموزشی، پرورشی و فرهنگی با دیگر مدارس متفاوت است چراکه برنامه‌ریزی و برنامه‌دهی مورد توجه قرار گرفته است.

امروزه با توجه به مسائلی که مطرح می‌‌شود تلاش می‌شود دانش آموزانی که در مدارس سما تحصیل می‌کنند مهارت را پیشه کار خودشان قرار دهند که در این زمینه توافقنامه‌ای با سازمان مرکزی سما، برای راه اندازی مدارس سما تا سال 1400 منعقد شده است.

نحوه گزینش معلمان برای مدارس سما چگونه است، آیا واحدهای مختلف دانشگاه از مدارس حمایت می‌کنند؟

مدارس مردمی سما در حوزه آموزش و کیفیت آن توجه جدی دارد و این جوری نیست که با توجه به اینکه سما غیرانتفاعی است به دانش آموزان نمره بدون تحصیل علم داده شود بلکه در مدارس سما 5 موضوع مورد توجه قرار دارد که بکارگیری مدیرتوانمند و لایق، دانش آموزان خوب و متوسط، تجهیزات مدرن و پیشرفته، تامین فضای مناسب و با کیفیت، معلمان  دلسوز و با تجربه در مدارس سما مورد توجه قرار گرفته است.

امسال 5 مدرسه جدید سما در استان بوشهر راه‌اندازی شد که در بکارگیری و گزینش معلمان توجه ویژه‌ای به توانمندی علمی و اخلاقی آنان شد.

منبع: