بازسازی و احیاء عمارت ملک بوشهر آغاز شد+عکس
پیغام: معاون سیاسی استاندار بوشهر گفت: بازسازی و احیای عمارت تاریخی ملک باعث رونق و توسعه بیشتر محلات جنوبی شهر بوشهر می شود.
كدخبر: 104186
1397/07/22

پیغام: معاون سیاسی استاندار بوشهر گفت: بازسازی و احیای عمارت تاریخی ملک باعث رونق و توسعه بیشتر محلات جنوبی شهر بوشهر می شود.
به گزارش«پیغام»، مجید خورشیدی در آیین آغاز عملیات بازسازی و احیای عمارت ملک بوشهر با اشاره به عظمت و قدمت این بنای ارزشمند تاریخی اظهار داشت: در تخلیه این عمارت، سعی شده افراد مستمند و مستحق ساکن در شرایط بهتری اسکان یابند و حقی از کسی ضایع نشود.


وی با بیان اینکه عمارت ملک در منطقه بهمنی بوشهر آذر سال 1377 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است افزود: این عمارت مجموعهٔ ساختمانی یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب است.
خورشیدی اظهار داشت: عمارت تاریخی ملک مولفه مناسبی برای معرفی تاریخ و قدمت بوشهر است و تلاش می شود کار مرمت این بنا در سه مرحله کوتاه، میان و بلند مدت انجام شود.
معاون سیاسی استاندار بوشهر گفت: برای تخلیه این عمارت تاریخی حکم قضایی گرفته شده و کسانی که در این عمارت حسینیه تاسیس کرده اند حکم مکان غصبی دارد.
وی از اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خواست تا با فوریت نسبت بازسازی ،مرمت و بهره برداری مناسب ازین عمارت اقدام کند.
خورشیدی با بیان اینکه احیاء این بنا تحول مهمی در رونق گردشگری منطقه می‌دهد افزود: با احیا و بازسازی عمارت ملک، زمینه رونق محلات جنوبی شهر بوشهر فراهم می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: عمارت تاریخی ملک از جمله بناهای قدیمی و مهم این استان است که در تصرف عده ای قرار داشت و امروز با همکاری نیروی انتظامی، شهرداری، فرمانداری بوشهر و دستگاه های حمایتی تخلیه شد.
ناصر امیر زاده افزود: براساس هماهنگی های انجام شده افراد نیازمندی که در این عمارت ساکن بودند با همکاری دستگاه های حمایتی استان ساماندهی می شوند و با تخلیه عمارت در کوتاه ترین زمان ممکن کار مقاوم سازی و استحکام بخشی آن آغاز می شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز گفت: عمارت تاریخی ملک مربوط به ملک التجار بوشهری و مربوط به دوره قاجار است.
نصرالله ابراهیمی خاطر نشان کرد: عمارت تاریخی ملک دارای بخش‌های مختلفی همچون شاه‌نشین، حمام عمومی، اصطبل، خانه‌هایی مربوط به خدمه، آشپزخانه و انباری است که از مصالح بوم آور داخلی و وارداتی شامل چوب های چندلی است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بیان داشت:همچنین در عمارت ملک از تزئینات زرکوبی شده استفاده شده که به مرور زمان از بین رفته است.
ابراهیمی اضافه کرد:  برای اجرای طرح مرمت تکمیلی عمارت ملک 150  میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است و تلاش می‌شود که این بنا به کانونی فرهنگی و توریستی تبدیل شود.

 

 


 

منبع: