مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر:
ممنوعیت توسعه باغات در استان بوشهر
پیغام: مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر از ساخت ۱۲ سد متوسط و کوچک در سطح استان خبر داد و گفت: به علت کاهش شدید منابع آبی، توسعه باغات در استان بوشهر ممنوع است.
كدخبر: 104505
1397/08/06

به گزارش«پیغام»،شاپور رجایی درگفت‌وگو با مهر اظهار داشت: استان بوشهر در سال‌های اخیر با کاهش بارش‌ها و افت آورد رودخانه‌ها و همچنین کاهش سطح ایستابی روبرو بوده است و مشکلاتی را در زمینه تامین آب کشاورزی ایجاد کرده است.

وی از ساخت ۱۲ سد متوسط و کوچک در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: هفت سد در دشتستان، سه سد در شهرستان دشتی و یک سد در جم و یک سد در عسلویه احداث می‌شود که در مجموع دارای حجم مخزن ۳۶.۶ میلیون متر مکعب هستند.

رجایی از تامین حقابه‌های تاریخی حاشیه حله خبر داد و بیان کرد: متناسب با آب موجود در سد رئیسعلی دلواری، آب حقابه‌بران تاریخی حاشیه حله تامین خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به ممنوعیت توسعه باغات در استان، افزود: بر اساس مصوبه های ملی و استانی و به علت کاهش شدید منابع آبی، توسعه باغات در استان بوشهر ممنوع است.

وی با بیان اینکه سرانه آب تجدید پذیر در استان بوشهر در سال آبی گذشته به ۶۷۶ مترمکعب به ازای هر نفر کاهش یافته است افزود: میانگین حجم آب تجدید پذیر استان بوشهر در دوره بلند مدت معادل دو هزار و ۲۹۳ میلیون متر مکعب در سال ثبت شده است.

رجایی ادامه داد: این رقم در بازه زمانی ۱۵ سال اخیر یک هزار و ۹۶۹ و در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر یک هزار و ۶۶۴ میلیون مترمکعب بوده است. در سال آبی ۹۷-۹۶ میزان آب تجدید پذیر در استان بوشهر به ۷۹۴ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

منبع: