هجوم سرما در نبود نفت سفید به گناوه و دیلم
پیغام:با پایان بارندگی های پاییزی هفته های اخیر در استان بوشهر و هجوم توده سرما به منطقه، ساکنان شهرستان های گناوه و دیلم که از شبکه گاز رسانی محروم هستند نیاز مبرم به نفت سفید دارند اما نبود این ماده گرما زا در مراکز توزیع سوخت باعث نگرانی مردم شده است.
كدخبر: 104899
1397/09/08

به گزارش«پیغام» به نقل از ایرنا، شماری از اهالی شهرستان های گنوه و دیلم اظهارداشتند: همه ساله تا این موقع از فصل از سال توزیع نفت به خانوارهایی که از گازکشی برخوردار نیستند، آغاز شده بود.
آنان گفتند: با وجود اینکه چند روزی است سرما در منطقه آغاز شده اما تاکنون شرکت پخش فرآورده های نفتی این شهرستان برنامه ای برای توزیع نفت سفید ندارد.
یکی از شهروندان گناوه ای گفت: شمار زیادی از خانوارها بدلایل گوناگون اقدام به گازکشی منازل خود نکردند و نیاز مبرم به نفت برای وسایل گرمایشی در فصل سرد دارند.
حیدر زارعی افزود: خبری انتشار یافته مبنی بر اینکه در مناطقی که گازکشی شده نفت سفید توزیع نخواهد شد و اگر صحت داشته باشد باید مسئولان مرتبط تا قبل از سرمای زمستان برای مردم این منطقه چاره اندیشی کنند تا خانوارها با مشکل مواجه نشوند.
یکی از شهروندان دیلمی گفت: با توجه به سردشدن هوا و بهره مند نبودن شمار زیادی از خانوارها از گاز، مسئولان باید فکری به حال مردم کنند.
علی دشتی افزود: با سردتر شدن هوا، بسیاری از خانوارها در این شهرستان برای تامین نفت سفید و روشن کردن وسایل گرمایشی با مشکل مواجه خواهند شد و امیدواریم که مسئولان تا دیر نشده برای برون رفت از این وضعیت تلاش کنند.
عضو شورای اسلامی شهر دیلم گفت: ممانعت از توزیع نفت سفید باتوجه به در پیش بودن سرما باعث به مخاطره افتادن سلامت مردم خواهد شد.
محمد پیرو با اشاره به پیشرفت 90 درصدی توسعه شبکه گازرسانی در این شهرستان افزود: با این وجود عده ای از شهروندان و روستاییان دیلم و امام حسن از اشتراک گاز برخوردار نیستند و نیاز مبرم به نفت سفید در فصل زمستان دارند.
وی اظهارداشت: باتوجه به افزایش هزینه ها که باعث کاهش قدرت خرید مردم شده بسیاری از آنها قادر به لوله کشی گاز به درون منازل خود بخصوص روستاییان که دارای حیاط بزرگ بوده نیستند و در برخی محلات شهری و بافت های فرسوده نیز امکان گازکشی وجود ندارد.
وی با اشاره به ابلاغ غیرمنتظره بخشنامه جدید شرکت پخش فرآورده های نفتی مبنی بر توزیع نکردن نفت سفید گفت: این رویه خلاف مصالح دولت و مردم است و علاوه براینکه باعث بار روانی در جامعه می شود، بر دولت هزینه های زیادی در بخش بهداشت ودرمان وارد خواهد کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر دیلم اظهارداشت: باتوجه به استفاده بیشتر خانواده ها از وسایل گرمایشی سنتی مانند بخاری های نفتی، ضرورت دارد که نفت مورد نیاز برای آنان تامین شود.
وی گفت: ارایه تسهیلات بانکی برای خانوارهایی که قادر به پرداخت هزینه لوله کشی گاز نیستند نیز ضرورت دارد.
مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی استان بوشهر گفت: طبق دستورالعمل ابلاغی، برای شهرها و روستاهایی که گازکشی انجام شده نفت سفید توزیع نمی شود اما در مناطقی که لوله کشی گاز انجام نشده و مشترک نیستند به آنان تعلق می گیرد.
مهرداد بیوکی افزود: از نظر تامین نفت سفید به هر میزانی که تقاضا باشد مشکلی وجود ندارد اما طبق بخشنامه صادره، به مناطق یا منازلی که لوله کشی گاز انجام نشده، نفت سفید برای وسایل گرمایشی براساس تعداد خانوارهای آنان اختصاص می یابد.
وی اظهارداشت: خانوارهایی که این شرایط را دارند، می توانند با مراجعه به سایت تجارت آسان، در بخش دریافت نفت سفید اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کرده تا استعلام درباره نصب نشدن علمک گاز آنها به سرعت انجام و در صورت تایید، سهمیه نفت سفید برای فصل سرما اختصاص یابد. 

منبع: