کسادی بازار و روزگار سخت قصابی های بوشهر
پیغام: قصابی های بوشهر با کسادی بی سابقه ای روزگار می گذرانند. افزایش روز افزون قیمت گوشت و رسیدن قیمت این کالای استراتژیک به کیلویی هفتاد هزار تومان باعث شده که مردم توان خرید نداشته باشند و قصابی ها خلوت ترین روزهای خود را پشت سربگذارند.
كدخبر: 104934
1397/09/11

به گزارش «پیغام» به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف بوشهر؛ نتیجه طبیعی افزایش قیمت انواع گوشت، روند نزولی سرانه مصرف است و به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران، سرانه مصرف گوشت قرمز خانوارهای شهری در دهه گذشته، تقریبا ٢۵ درصد افت کرده است. کاوه زرگران میزان کاهش فروش توزیع‌کنندگان گوشت قرمز در کشور را طی سال‌های اخیر تا یک سوم اعلام کرده است.

زنگ خطر این کاهش و تبعات آن بر سلامت جامعه به ویژه دهک‌های پایین درآمدی، موضوعی است که به دلایل نه چندان روشن، کمتر رسانه‌ای می‌شود. اندک‌ داده‌های آماری موجود نیز غالبا از سوی مدیران غیردولتی، خبری و البته خیلی زود در هیاهوی شوک‌های رنگارنگ اقتصادی گم می‌‌‌شود.

یکی از قصاب های بوشهر که بیش از سه دهه است در بازار بوشهر قصابی دارد می گوید همه روزه با مشتری هایی مواجه هستیم که برای خرید قرضی ده هزار تومانی گوشت به مغازه ما می آیند. وی می گوید خانواده های آبرومند بوشهری از ما تقاضای خرید به اندازه 5 تا 10 هزار تومان دارند. کسی هم به فکر سفره آنان نیست. وی می افزاید قیمت فعلی گوشت گوسفند به 68 هزار و گوساله به 66 هزار تومان رسیده و اصلا بعید نیست در آینده نزدیک این قیمت ها چند درصد افزایش یابد.

یاسی می افزاید: با قیمت فعلی، گوشت بدون استخوان و چربی حدود یکصد هزار تومان تمام می شود. یعنی استخوان گوسفند حدود کیلویی بیست هزار تومان قیمت پیدا کرده است.

یکی دیگر از قصابان بوشهری می گوید: قبل از گرانی های اخیر ما هر هفته چهار بار کشتار می کردیم و گوشت تازه به دست مشتری می رسید. الان روزانه حدود 30 کیلوگرم گوشت گوساله و حدود بیست الی سی کیلوگرم گوشت گوسفند می فروشیم. بیش از هفتاد درصد مشتری های ما نیز غذافروشی ها و فست فودی های شهر بوشهرند.

او ادامه می دهد: در حالی که شش ماه قبل مشتری های ما هر ماه بیش از دو بار گوشت می خریدند در حال حاضر مشتری ها هر دو ماه یک بار به قصابی ها مراجعه می کنند. همین موضوع باعث شده که گوشت گرم بوشهر به روز به دست مردم نرسد. قصابی ها در اثر کاهش فروش هر لاشه گوسفند را گاهی تا یک هفته بعد از کشتار هم در مغازه نگه می دارند.

یک قصاب دیگر می گوید: علت افزایش قیمت گوشت این بود که دام های ایران به عراق صادر می شد. شنیده ایم که از وقتی دولت جلو صادرات به عراق را گرفته دام زنده و گوشت مصرفی مردم به عمان و یا یمن صادر می شود. همین موضوع باعث شده قیمت هر کیلو گوشت 62500 تومان در کشتارگاه مرودشت برای قصاب ها آب بخورد.

 از بین رفتن قدرت خرید مردم و رشد تصاعدی قیمت گوشت باعث شده تعدادی از قصابی های بوشهر از ادامه کسب و کار منصرف شده و کرکره مغازه خود را پایین بکشند. قصاب های بوشهر دلخوش به ادامه فعالیت نیستند. آنها می گویند با توجه به شرایط فعلی بازار دولت باید مرهمی بر زخم کاسبان بگذارد. دولت می تواند در زمینه اخذ مالیات و حق و حقوق دولتی مهربانی بیشتری به خرج دهد.

منبع: