شمایل متفاوت برنامه بزرگداشت سیزدهمین سال درگذشت منوچهر آتشی در سال ۹۷
یک هفته با آتشی+تصویر
پیغام: به ابتکار ستاد بزرگداشت سیزدهمین سالگرد درگذشت منوچهر آتشی، شاعر نامدار معاصر، برنامه بزرگداشتی تحت عنوان «هفته آتشی» از روز شنبه 10 آذرماه در بوشهر آغاز شده است که تا روز پنجشنبه پانزدهم آذرماه ادامه خواهد یافت.
كدخبر: 105024
1397/09/14

پیغام:به ابتکار ستاد بزرگداشت سیزدهمین سالگرد درگذشت منوچهر آتشی، شاعر نامدار معاصر، برنامه بزرگداشتی تحت عنوان «هفته آتشی» از روز شنبه 10 آذرماه در بوشهر آغاز شده است که تا روز پنجشنبه پانزدهم آذرماه ادامه خواهد یافت.

به گزارش پیغام این آیین ها در قالب سلسله نشست هایی در چند شب پی درپی برگزار می شود و طبق برنامه ریزی گردانندگان این برنامه ها ابعاد مختلف شخصیت شاعری و هنری منوچهر آتشی را در بر می گیرد.

شب دانشجویان و آتشی

نخستین شب هفته آتشی شامگاه روز شنبه در سالن ابن سینای دانشگاه خلیج فارس و به میزبانی کانون ادبی این دانشگاه برگزار شد.
در این آیین که مهمان ویژه آن کورش کرم پور، شاعر و منتقد خوزستانی بود، برنامه هایی همچون شعرخوانی، سخنرانی و رونمایی از کتاب برگزار گردید.

در بخش شعرخوانی، تعدادی از دانشجویان و دو تن از شاعران خارج از دانشگاه برای حاضران در این شعر خواندند. بخش سخنرانی نیز به سخنان کورش کرمپور و مجید اجرایی اختصاص داشت که این دو سخنران هریک بخشی از وجوه شاعری آتشی را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. وجه مشترک سخنان هر دو سخنران لزوم بازنگری منتقدان و خوانندگان اشعار آتشی در طرز تلقی شان از محورهای شعر این شاعر  و لزوم توجه به ظرفیت های مکتوم و مغفول شعر وی بود.

در بخش رونمایی از کتاب نیز کتاب «رام و نارام» نوشته دکتر نسرین مظفری و مرضیه نوروزی به حاضران معرفی شد و خانم مظفری دقایقی در باره محتوای کتاب برای حاضران توضیح داد. در کتاب رام و نارام شعر عناصر و بن مایه های اشعار منوچهر آتشی و علی باباچاهی مقایسه شده اند.
اجرای این مراسم بر عهده عبدالله رئیسی بود.

شب دوم: آتشی و شعر

شب دوم هفته آتشی نیز به تحلیل جنبه های مختلف شعر منوچهر آتشی اختصاص داشت. در این نشست که شامگاه یکشنبه در مدرسه تاریخی سعادت برگزار شد، رضا معتمد، عبدالله رئیسی و مجید اجرایی هرکدام از زاویه ای اشعار آتشی را مورد تحلیل قرار دادند.

رضا معتمد با طرح این پرسش که  آیا زبان آتشی در طول عمر شاعرای اش تغییر کرد؟ با تبیین مفهوم زبان گفت: اعتقاد دارم  که فرم شعر آتشی در گذر زمان مدام دستخوش تغییر شد اما زبان شعر او تقریبا دست نخورده باقی ماند.

عبدالله رئیسی نیز بن مایه های پست مدرنیستی اشعار آتشی را مورد بررسی قرار داده بود و نمونه هایی از حضور این بن مایه ها را برای حاضران تبیین کرد.
مجید اجرایی نیز در ادامه سخنان شب پیشش بر لزوم نگرشی نو در قابلیت های شعر آتشی تاکید کرد.
در ادامه نیز سخنرانان به پرسش های حاضران پاسخ گفتند. 
صالح دروند غزل سرای توانمند اجرای این برنامه را بر عهده داشت. 

شب سوم: منوچهر آتشی و صحنه تئاتر

سومین شب از برنامه «یک هفته با آتشی»، با عنوان «آتشی و صحنه تئاتر» با حضور دوستداران این شاعر بزرگ ایران در مدرسه تاریخی سعادت برگزار شد، در ابتدا «جواد متین» بازیگر تئاتر و مجری این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضران با خوانش شعری از استاد منوچهر آتشی از «جهانشیر یاراحمدی» بازیگر و پژوهشگر تئاتر و رئیس مرکز هنرهای نمایشی استان بوشهر برای ایراد سخنرانی دعوت کرد، یاراحمدی درباره تاریخ تئاتر بوشهر و جایگاه منوچهر آتشی به عنوان بازیگر و نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر سخنرانی کرد، سپس «حسین دهقانی» که خود از شاگردان و بازیگران نمایشنامه‌های منوچهر آتشی بود، از نمایشنامه‌های آتشی مانند سه جوانمرد، خشم مالک، همت مادری و... سخن گفت. پس از آن بخش‌هایی نمایشنامه رادیویی اثر زنده‌یاد منوچهر آتشی با نام «دلیران تنگستانی» یا «علی سمیل» که در سال ۵۶ از رادیو ملی ایران پخش شده بود برا حضار پخش شد.

در ادامه ایرج صغیری خالق نمایش «قلدرخونه» درباره تجربه همکاری با منوچهر آتشی در تئاتر سخن گفت و با خواندن شعر اسب سفید وحشی اثر منوچهر آتشی حضار را به وجد آورد. در پایان بخش‌هایی از فیلم منتشر نشده‌ای به کارگردانی «حسین مباهات» از منوچهر آتشی پخش شد که در آن درباره تئاتر بوشهر و فعالیت‌های نمایشی خود سخن می‌گفت، این سلسله‌برنامه‌ها از ابتدای این هفته در بوشهر آغاز و تا پنج‌شنبه ۱۵ آذرماه ۹۷ ادامه خواهد داشت.

چهارمین شب: شب شعر

در چهارمین شب هفته آتشی نیز شامگاه سه شنبه مراسم شب شعری با حضور تنی چند از شاعران استان در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
میزبان این برنامه انجمن شعر و ادب ارشاد اسلامی بوشهر است و قرار است در آن از کتاب منصوره صبح نمایان که اشعار آتشی را مورد تحلیل قرار داده، رونمایی شود.

پنجمین شب: آتشی ٍژورنالیست

در پنجمین شب هفته آتشی که در مدرسه تاریخی سعادت برگزار خواهد شد، فعالیت های روزنامه نگاری منوچهر آتشی مورد بررسی واقع خواهد شد. منوچهر آتشی در طول حیات پربار فرهنگی اش سالها در عرصه ژورنالیست نیز فعال بود. از او نه تنها مقالات ارزشمندی در صفحات نشریات و مجله ها به چاپ رسید بلکه وی دبیری صفحات ادبی نشریات محلی و ملی را نیز بر عهده داشت. از دبیری شعر مجله تماشا و کارنامه  قبل و بعد از انقلاب گرفته تا دبیری صفحه ادبی آیینه جنوب و نسیم جنوب.
قرار است سید قاسم یا حسینی مولف کتاب آتشی در مسیر زندگی و علی هوشمند ناشر این کتاب در پنجمین شب هفته آتشی سخنرانی کنند. همچنین از کتاب مجموعه مقالات مطبوعاتی آتشی که به کوشش سید محسن موسوی گردآوری شده رونمایی خواهد شد.

 

ششمین روز هفته آتشی: دیدار با آتشی بر مزار آتشی

در آخرین روز هفته آتشی که ساعت ۳ بعد از ظهر روز پنجشنبه بر مزار شاعر برگزار خواهد شد، برنامه عمومی بزرگداشت سیزدهمین شالگرد درگذشت منوچهر اتشی برگزار خواهد شد. مهمان ویژه این مراسم حافظ موسوی خواهد بود و از حیات ادبی ابوالقاسم ایرانی نیز تجلیل خواهد شد.     

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: