کتاب بر مدار اندیشه و زبان در بوشهر رونمایی شد+عکس
پیغام: کتاب "بر مدار اندیشه و زبان" سه شنبه شب در آیینی با حضور شماری از دوستداران شعر و ادب در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ استان بوشهر رونمایی شد.
كدخبر: 105027
1397/09/14

به گزارش«پیغام» به نقل از روابط عمومی ارشاد بوشهر؛ موضوع کتاب بر مدار اندیشه و زبان نوشته "منصوره صبح نمایان" درباره سیر دگرگونی زبان و اندیشه در اشعار منوچهر آتشی است.

نویسنده کتاب بر مدار اندیشه و زبان در این آیین گفت: در این اثر از نخستین مجموعه شعر آتشی «آهنگ دیگر» تا واپسین اثر او «بازگشت به درون سنگ» براساس زمان سرایش و انتشار اشعار مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته است.

منصوره صبح نمایان افزود: شعر آتشی تابع دوره بندی های معمول سیاسی اجتماعی نیست همچنان که با اختلاف ها و دگرگونی های بنیادی در ساختار و زبان به مرحله های مختلف نیز مشخص و طبقه بندی نمی شود.

وی ادامه داد: آنچه دوره های شعر آتشی را از هم تفکیک می کند موفقیت ذهنی و معرفتی اوست که در وضع زبانی، گرایش مضمونی یا موضوعی شعرش تاثیر گذاشته است.

صبح نمایان بیان کرد: این موقعیت ذهنی و زبانی را می توان به ٢ دوره روشن و یک حدفاصل تقسیم کرد.

وی افزود: دوره اول کتاب های آهنگ دیگر و " آواز خاک" که دوران تبلور و تشخص شاعرانگی آتشی و دوره دوم نیز دوره کتاب های "وصف گل سوری"، "گندم و گیلاس"، "زیبا از شکل قدیم جهان" و" چه تلخ است این سیب" که دوران بازیابی و پختگی وی است با زبانی تغزلی و نرم تر به مضامین اجتماعی و انسانی نظر بیشتری داشته است.

صبح نمایان اظهار داشت: در میان این ٢دوره که بطور نسبی طولانی به نظر می رسد شاعر به نوعی دچار از دست دادگی خلاقیت شده و دوره ای از افت و پراکندگی در شعر را تجربه کرده است.

وی گفت: از نظر زمانی این دوره مقارن با سردرگمی و شور بختی در زندگی خصوصی و خانوادگی و قرار گرفتن شاعر در تنگنای زندگی اجتماعی است.

صبح نمایان اظهار داشت: در کتاب بر مدار اندیشه و زبان به تمامی این موارد جز به جز و با استناد به شواهد و مثال هایی از اشعار وی پرداخته شده و دگرگونی هایی که در اندیشه و به تبع آن در زبان آتشی رخ داده تشریح شده است.

وی اظهار داشت: کار جمع آوری مطالب و تدوین کتاب برمدار اندیشه و زبان «سیر دگرگونی زبان و اندیشه در اشعار منوچهر آتشی» در حدود ٢ سال زمان برده و در سری نخست یک هزار جلد آن به چاپ رسیده که امیدواریم کمکی هر چند ناچیز برای شناخت این شاعر بزرگ منش باشد.

در حاشیه این آیین که با حضور مدیرکل و معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد، شماری از شاعران هم استانی از جمله بابک شاکر، غلامرضا ابراهیمی، زری شاه حسینی، امید غضنفر، علی هوشمند، زینب حسام الدینی و مرتضی زندپور به شعر خوانی پرداختند.

منبع: