اختصاص 30 درصد اعتبارات به بافت های فرسوده در گناوه
پیغام:فرماندار گناوه گفت: 30 درصد از اعتبارات دستگاه های اجرایی خدمات رسان باید به بافت های فرسوده اختصاص یابد و براساس برنامه های پیش بینی شده در کمیته برنامه ریزی برای سال های 98 و 99 تصویب خواهدشد.
كدخبر: 105632
1397/10/16

به گزارش«پیغام»به نقل از ایرنا، سیدعلی پاک نژاد روز یکشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی محلات هدف این شهرستان افزود: در زمینه بافت‌های فرسوده اتفاق‌های خوبی در این شهرستان رخ داده که در برنامه های سال آینده نیز باید تداوم یابد.

وی اظهارداشت: سه محله عبدالامام، امامزاده و سرخور در شهر گناوه در برنامه بازآفرینی محلات هدف در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد بازآفرینی شهری پایدار گناوه گفت: سکونتگاه غیر رسمی در شهر گناوه وجود ندارد اما در شهرستان این اتفاق در حال رخ دادن است که باید ساماندهی شوند.

فرماندار گناوه بیان کرد: شناسایی مکان‌های تاریخی و میراث فرهنگی در محلات هدف ضروری است و باید بازدید و اعتباراتی نیز برای بازسازی آنها اختصاص یابد.

وی افزود: جلسات بازآفرینی محلات هدف تا پایان سال بطور مرتب هر هفته برگزار و نتایج آن به فرمانداری گزارش تا تصمیم های لازم اتخاذ شود.

پاک نژاد گفت: باتوجه به در نظر گرفتن اعتبارات برای شهرهای بالای 50 هزار نفر در زمینه بازآفرینی بافت های فرسوده دراستان بوشهر، لازم است شهرداری برای بازسازی بافت‌های فرسوده شهر برنامه ریزی لازم داشته باشد و حداکثر اعتبارات را در این زمینه جذب کند.

فرماندار گناوه اظهار داشت: در بازآفرینی و بازسازی محلات هدف، رعایت مبلمان شهری حایز اهمیت است و بطور حتم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به بخشی از فعالیت های شهرداری در آسفالت کوچه و معابر این شهر اشاره کرد و گفت: حدود 72 هزار و 290 متر مربع در سطح شهر گناوه آسفالت و زیرسازی معابر و کوچه‌ها انجام شده و 150 هزار متر مربع دیگر آماده آسفالت است که امیدواریم در این محلات انجام شود.

فرماندارگناوه گفت: 17 پروانه ساختمانی در شهر گناوه که نیاز به بازسازی، نوسازی و بهسازی داشتند صادر شده است.
وی ادامه داد: گازرسانی در کل شهرستان بویژه در محلات امامزاده و عبدامام کامل انجام شده اما محله سرخور به دلیل برخی مشکلات زیست محیطی هنوز کامل نشده و در دستور کار اداره گاز است که تا پایان سال 97 یا اوایل 98 تکمیل می شود.

وی خواستار همکاری اداره اوقاف و امور خیریه برای تامین زمین طرح بازآفرینی محلات و بافت های فرسوده شد و گفت: حضور اورژانس اجتماعی و آموزش های لازم از طریق سازمان های مردم نهاد در این محلات صورت گرفته و می توان از محلات همجوار به این نقاط خدمات ورزشی و بهداشتی ارایه کرد.

فرماندارگناوه اظهارداشت: شهرداری و شورای اسلامی شهر موارد تشویقی را برای بازسازی بافت های فرسوده در نظر بگیرند و کمیته انطباق نیز در این زمینه همکاری خواهد کرد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه‌وشهرسازی استان بوشهر گفت: برنامه کامل و جامعی برای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد این استان تدوین شده است.

سید محمود دستغیبی افزود: با توجه به اهمیت بحث بازسازی بافت‌های نارکارآمد و فرسوده در کشور از سال گذشته چارت وزارت مسکن و امور شهرسازی متناسب با این خدمات اصلاح و معاونت بازآفرینی شهری و مسکن جایگزین مسکن و ساختمان در ادارات کل استان‌ها شد.

وی گفت: بیشترین و مهم ترین بخش معاونت بازآفرینی اجتماعی و فرهنگی است که یک پروژه غیر عمرانی و دارای اهمیت زیادی است و از مهمترین بخش های بازآفرینی است.

وی اظهارداشت: در کنار بخش اجتماعی وفرهنگی در بازآفرینی شهری به بالابردن توان اقتصادی و مالی ساکنان بافت ها نیز پرداخته می شود.
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه‌وشهرسازی استان بوشهر گفت: تامین خدمات زیربنایی، روبنایی، مقاوم سازی و نوسازی مسکن در بافت ها نیز در بخش عمرانی مدنظر است.
وی ادامه داد: در مکاتبه‌ای با فرمانداران از آنان خواسته شده که برنامه کامل و جامعی برای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در یک فضای کارشناسی شده براساس نیاز تعریف کنند.
دستغیبی گفت: با توجه به اینکه اداره اوقاف و امور خیریه در شهرها دارای ظرفیت‌های مختلف است، شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط با توافق می‌توانند برای تامین زمین‌ روبنایی بافت‌ها، فضای سبز و مسائل فرهنگی، کاربری ورزشی و مدرسه استفاده کرد.
دستغیبی افزود: ثبت و شناسایی املاک دولتی در محدوده بافت‌های فرسوده و همجوار این بافت‌ها در دستور کار جدی توسط دستگاه های مرتبط قرار گرفته و پس از تصویب در شهرستان به استان اعلام تا در راستای توانمندسازی این مناطق لحاظ شود.
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: آسفالت معابر شهری در محدوده بافت های فرسوده زمانی انجام شود که شبکه های آب، برق، گاز و فاضلاب انجام و اصلاح شده باشد.

منبع: