به ثمر نشستن درخت پاپایا در جم
درخت پاپایا گونه‌ای استوایی است که با تلاش کشاورز خوش ذوق جمی در این شهر به ثمر نشست.
كدخبر: 105647
1397/10/17

به گزارش«پیغام» به نقل از باشگاه خبرنگاران بوشهر، حسین محرابی کشاورز بوشهری گیاه پاپایا را حدود پنج سال پیش از مالزی وارد و شرایطی مانند محل زندگی‌اش را برای این گونه استوایی فراهم کرد.

اگر چه شهر جم در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و هوای آن خشک است، این کشاورز با کاشت پاپایا یا خربزه درختی در میان درختان دیگر رطوبت مورد نیازش را تامین کرده است.

محرابی می‌گوید: این درخت همان سال اول که فقط ۲۰ سانتیمتر قد کشیده بود، میوه داد و اکنون هم، مرتب گل می‌کند و میوه می‌دهد.

به گفته وی، ارتفاع درخت پاپایا به ۱۵ متر می‌رسد و هر درخت سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم میوه تولید می‌کند.

محرابی بیان می‌کند: می‌توان با کاشت  این درخت در مناطق ساحلی استان بوشهر که گرم و مرطوب است از توسعه بیابان جلوگیری و شغل و درآمد ایجاد کرد.

این کشاورز که در پنج سال ۴۰۰ صفحه مستندات پژوهشی درباره کشت گونه‌های جدید تدوین کرده، معتقد است: باید کشت گیاهانی که با شرایط آب و هوایی استان بوشهر سازگارند در این استان ترویج شوند و جای کشت‌هایی که اکنون اقتصادی نیستند، را بگیرند تا سود آن  به جیب افراد زیادی از کشاورز و دامدار تا فعالان صنایع تبدیلی و صادرکنندگان برود.

محرابی می‌گوید: با کشت این گونه‌ها می‌توان با توسعه بیابان و ریزگرد‌ها نیز مقابله کرد و زمین‌هایی که اکنون رها شده‌اند را به جنگل‌های اقتصادی تبدیل کرد.

این کشاورز پژوهشگر همت مسئولان برای تامین زیرساخت‌ها را نیاز اساسی تحقق این ایده می‌داند.

 

 

منبع: