وزیر نفت:
افتتاح چهار پالایشگاه پارس جنوبی تا دو هفته آینده
وزیر نفت گفت: فعالیت‌های توسعه‌ای در پارس جنوبی رو به پایان است و اواخر بهمن یا اوایل اسفند، چهار پالایشگاه پارس جنوبی با ظرفیت ۱۱۰ میلیون مترمکعب با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.
كدخبر: 107191
1397/11/18

به گزارش«پیغام»به نقل از گروه باشگاه خبرنگاران؛ بیژن زنگنه که دیشب مهمان برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر بود، افزود: فعالیت‌های توسعه‌ای در پارس جنوبی رو به پایان است، به طوری‌که افزون بر فاز‌های بهره‌برداری شده، فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی ظرف حداکثر دو هفته آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود و با بهره‌برداری کامل از فاز ۱۴ در سال آینده، تنها بخش باقیمانده توسعه در پارس جنوبی به فاز ۱۱ محدود خواهد شد.

وی عسلویه را بی‎نظیرترین سرمایه‎گذاری صنعتی انقلاب اسلامی خواند و گفت: استقرار صنایع گاز و پتروشیمی به صورت فشرده در پهنایی به وسعت ۸۰ کیلومتر، دستاورد مسلم صنعت نفت ایران و حاصل تلاش کارکنان صنعت نفت، سازندگان، پیمانکاران و مشاوران طی دو دهه اخیر است.

وزیر نفت افزود: این میدان که فعالیت‎های توسعه‎ای آن طی حدود ۲۰ سال اخیر انجام شده است، با تولید روزانه بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز و تولید قابل توجه میعانات گازی، نقش بی‌بدیلی در درآمدزایی برای کشور دارد.

زنگنه بیان کرد: هم اکنون از نظر برداشت روزانه گاز در پارس جنوبی از قطر پیش افتاده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: در کنار خلیج فارس، همانند عسلویه و البته با محوریت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، منطقه متراکمی از صنایع فعال در حوزه انرژی تشکیل شود.

پایان مشعل‌سوزی تا دو سال آینده

وزیرنفت درباره سوزاندن گاز‌های ارسالی به مشعل نیزگفت: بعضی از مشعل‌ها باید برای ایمنی تاسیسات وجود داشته باشد. در عسلویه برای مشعل‌ها باید دستگاه‌هایی را نصب کنیم تا از سوزاندن گاز‌های گوگردی جلوگیری شود. این دستگاه‌ها پیش‌تر وارد کشور شده است و بخشی از آن پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وارد کشور شد.

زنگنه ادامه داد: بخشی از این دستگاه‌ها نصب شدند و بخشی در حال راه‎اندازی هستند، اما در مرحله بعد، پالایشگاه‌ها هم باید به نحوی تنظیم شوند که سوزاندن گاز‌های ارسالی به مشعل در طول زمان به حداقل ممکن برسد که این کار در ۱۰ فاز نخست پارس جنوبی انجام گرفته است.

وزیر نفت به گاز‌های همراه نفت هم اشاره کرد و گفت: این گاز‌ها از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز سوزانده می‎شد و برای جلوگیری از سوزاندن آن‌ها چهار واحد ان‌جی‌ال در حال ساخت است که یکی از آن‌ها طرح ان‌جی‌ال خارگ است که گاز‌های دریایی غرب خلیج فارس را جمع آوری می‌کند و این گاز به خوراک پتروشیمی یا محصولات قابل فروش تبدیل می‎شود.

 

منبع: