معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
در هیچ نقطه‌ای از استان بوشهر کمبود دارو وجود ندارد
پیغام: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کمبود دارو در هیچ نقطه از استان بوشهر وجود ندارد.
كدخبر: 107225
1397/11/24

پیغام: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: همه جمعیت ساکن در استان بوشهر از خدمات دارویی بهره‌مند هستند.

به گزارش «پیغام»؛ دکتر یحیی رضایی در همایش اقتصاد مقاومتی با موضوع مصرف منطقی دارو افزود: انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیار بزرگی را برای کشور و استان در پی داشته که رشد تعداد داروخانه‌های استان از ۳۰ به ۱۲۴ داروخانه یکی از این دستاوردها است.

وی تصریح کرد: از داروخانه‌های موجود در سراسر استان، ۸۷ داروخانه خصوصی بوده و از این تعداد ۱۳ داروخانه شبانه‌روزی هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: داروخانه‌ها در دورافتاده‌ترین مناطق استان که نیاز به دارو وجود داشته نیز تأسیس‌شده و در حال ارائه خدمات دارویی هستند.

به ازای هر ۱۰هزار نفر یک داروخانه در استان وجود دارد

دکتر رضایی افزود: به ازای هر ۱۰هزار نفر یک داروخانه در استان وجود دارد، همچنین مراکز بهداشتی درمانی با دارا بودن داروخانه توانسته‌اند پراکندگی جمعیت استان را تحت پوشش دارویی قرار دهند.

وی بیان داشت: نظام سلامت پس از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های شگرفی داشته که با مقایسه آمار قبل و بعد از انقلاب در حوزه بهداشت، درمان و غذا و دارو متوجه دستاوردهای بزرگ پس از انقلاب اسلامی خواهیم شد.

در هیچ نقطه‌ای از  استان بوشهر کمبود دارو وجود ندارد

دکتر رضایی عنوان داشت: طبق قراردادهای منعقدشده با شرکت‌های خصوصی، تمام مراکز بهداشتی درمانی مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از نظر دارویی پشتیبانی شده و هیچ نقطه‌ای در استان وجود ندارد که با کمبود دارو مواجه باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در استان مرکز ذخیره‌سازی استراتژیک دارو وجود داشته و در مواقع لزوم که ممکن است با کمبود دارو مواجه شویم از آن استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: به عقیده افراد بعضی از اقلام داروها در استان کمبود داشته این در حالی است که دارو با نام شرکتی خاص وجود نداشته اما همان دارو با نام تجاری دیگر موجود است.

متوسط مصرف دارو در استان از میانگین کشوری پایین‌تر است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: متوسط مصرف داروها در استان بوشهر زیر سه بوده به این معنی که میانگین تعداد دارو در هر نسخه کمتر از سه عدد است ازاین‌رو پایین‌تر از میانگین کشوری قرار داریم.

۹۷درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شوند

دکتر رضایی گفت: در حوزه دارو دستاوردها بسیار بزرگ بوده به طوری که قبل از انقلاب کمتر از ۲۰درصد داروها در کشور تولید می‌شده در صورتی که در حال حاضر ۹۷ درصد داروهای موردنیاز در کشور تولید می‌شوند.

ایران جزو دو کشور تولیدکننده دارو با فناوری بالا در جهان است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان داشت: در خصوص داروهایی با فناوری بالا افتخارات بزرگی در کشور کسب‌شده که بیش از ۲۲ قلم از داروها را تنها دو کشور در دنیا تولید می‌کنند که یکی از آن‌ها ایران است.
وی افزود: تعداد ۲۰۰ کارخانه تولید دارو در کشور وجود دارد که  از این تعداد ۱۰۷ کارخانه در زمینه تولید داروهای شیمیایی و ۴۰ کارخانه در زمینه بسته‌بندی فعالیت کرده همچنین تعداد ۲۰۰ کارخانه نیز در زمینه تولید گیاهان دارویی فعالیت دارند.

جایگاه نخست ایران در خاورمیانه در زمینه تولید دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ایران در زمینه تولید دارو در خاورمیانه جایگاه بسیار ارزنده‌ای را دارا بوده به‌گونه‌ای که جایگاه نخست را در بین کشورهای منطقه دارد.

وی اظهار داشت: ایران اسلامی پس از انقلاب هویت خود را پیداکرده و شاهد تأمین تمامی داروهای موردنیاز در داخل کشور هستیم، اگرچه تعامل با دیگر کشورها موجب پیشرفت می‌شود اما بدون نیاز به سایر کشورها نیز قادر به تولید داروهای مختلف هستیم.

همایش اقتصاد مقاومتی با محوریت مصرف منطقی داروها با حضور رییس بسیج جامعه پزشکی استان، معاون غذا و داروی دانشگاه، روسای شبکه‌ها و بیمارستان‌ها و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در سالن شهید بهشتی دانشگاه برگزار شد.

منبع: