بالاخره پفک بخریم یا نخریم؟
استفاده دو برند بزرگ و مطرح از خوراک دام در تولید پفک تقریبا قطعی است اما چون تا به حال اسمی از متخلفان برده نشده و نتایج آزمایشات نیز اعلام نمی‌شود، کسی نمی‌داند محصولات موجود در بازار برای سلامتی انسان خطرناک هستند یا نه
كدخبر: 107377
1397/11/30

پیغام: استفاده از خوراک دام در تولید پفک از جمله خبرهای تلخ و باورنکردنی امسال بود اما ظاهرا حقیقت دارد. آبان امسال سازمان غذا و دارو از تعطیلی خطوط تولید دو برند معروف پفک سخن گفت و اعلام کرد آنها به دلیل استفاده از ذرت مخصوص تغذیه دام‌‌ها در ساخت محصولات خود احتمالا یا به صورت موقت یا به شکل دائم خط تولیدشان را متوقف ‌کنند. در طول سه ماه گذشته ابعاد جدیدی از این اتفاق مشخص شده است اما با توجه به اینکه هرگز اسمی از برندهای متخلف تولید پفک برده نشده، مردم نمی‌دانند آیا می‌توانند مثل قبل با خاطری آسوده پفک بخورند یا نه. در این نوشته ماجرای رسوایی استفاده از خوراک دام‌‌ها در تولید پفک را بررسی می‌کنیم.

داستان تولید پفک با استفاده از خوراک دام

ذرت به همراه برنج،دانه‌های روغنی،دارو،روغن‌های خوراکی،گوشت قرمز،کنجاله سویا،جو،کود،قند،شکر و گندم از جمله کالاهای اساسی است که معمولا بیشترین حجم واردات به کشور را دارند. در همین فهرست هم ذرت در صدر قرار گرفته

است. با این حال دو نوع ذرت وارداتی داریم؛ نوعی از آن با کیفیت بیشتر و قیمت بالاتر که با کمک ارز سامانه نیما وارد می‌شود و نوع دوم با کیفیت کمتر که در تغذیه دام‌ها کاربرد دارد. از آنجا که دام نباید به هیچ وجه بدون خوراک بماند،به ذرت مخصوص تغذیه دام، ارز دولتی با نصف نرخ ارز نیمایی تعلق می‌گیرد. پس بهای تمام شده ذرت مخصوص دام فوق‌العاده پایین است. این مسئله در نهایت دو برند متخلف را وسوسه می‌کند مقدار زیادی از ذرت‌های خورک دام را خریداری کنند و آنها را در ساخت پفک به کار ببرند اما از آنجا که ماه هرگز پشت ابر پنهان نمی‌ماند، در آبان امسال قضیه لو رفت تا جامعه با یک داستان تلخ و باورنکردنی جدید روبرو باشد: تولید پفک با استفاده از خوراک دام‌ها!

چرا نمی‌توان از خوراک دام در تولید پفک استفاده کرد؟

سازمان غذا و دارو وظیفه دارد با وسواس مراقب سلامت محصولات موجود در بازار باشد. آنها در آبان امسال موضوع استفاده از خوراک دام در بعضی پفک‌ها را کشف می‌کنند و نمی‌توانند ساکت بمانند. به گفته سازمان غذا و دارو وقتی ماده اولیه‌ای وارد می‌شود که قید شده تنها برای خوراک دام کاربرد دارد نباید در مسیری غیر آن به کار گرفته شود بنابراین حتی اگر پایه ذرت‌هایی که در ساخت فرآورده‌های غذایی مورد استفاده انسان کاربرد دارد، از نظر ایمنی و سلامت تفاوتی با خوراک دام نداشته باشد، باز هم سازمان به عنوان یک اصل کلی، با این موضوع به عنوان یک امر خلاف ادعا و اظهار اولیه برخورد قانونی می‌کند.

تولیدکنندگان از خودشان دفاع می‌کنند

تولید کنندگان اتهام تولید پفک از خوراک دام را قبول ندارند. اتحادیه در دفاع از اعضای خود دلایل مختلفی ردیف می‌کند. آنها می‌گویند اصلا از نظر تکنیکی و بهداشتی واژه‌ای به نام «ذرت دامی» وجود ندارد. چون شش واریته ذرت وجود دارد که در انسان و حیوان مشترک است و برای انسان بیماری ایجاد نمی‌کند. در استانداردهای اروپایی نیز این شش واریته یک استاندارد دارند. این وسط تنها بعضی فاکتورهای کیفی در استاندارهای مربوط به دو نوع ذرتی که توسط انسان و حیوان مصرف می‌شود، تفاوت دارد که در مقایسه با استانداردهای کشورهای اروپایی بعضی از فاکتورهای استاندارد ذرت انسانی حذف شده است.

اطلاعات جدید درباره وجود آلودگی میکروبی و شیمیایی پفک‌ها

سازمان غذا و دارو اگر چه در ابتدا بخشی از اظهارات تولیدکنندگان پفک را درباره سلامت محصولات موجود در بازار تایید کرده بود اما پس از مشخص شدن آزمایش‌ها اعلام کرد در آنها موارد آلودگی میکروبی و حتی آلودگی شیمیایی دیده شده است: «قطعاً این موضوع هم تخلف بهداشتی بوده و هم تخلف ارزی که البته موضوع تخلف ارزی در حیطه کاری سازمان غذا و دارو نیست. در حال حاضر پرونده مسیر قضائی خودش را پشت سر می‌گذارد و گزارش مبسوط و مفصل آن توسط مدیرکل فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو ارائه خواهد شد.»

تا اطلاع بعدی پفک نخورید!

رسوایی بزرگ استفاده از خوراک دام در تولید پفک وارد چهارمین ماه خود شده است با این حال هرگز اسمی از برندهای متخلف یا جمع آوری محصولات تولید شده آنها از بازار به میان نیامد. فقط شنیدیم خط تولید پفک در دو کارخانه متخلف متوقف شده است. این رای هم در ادامه به خاطر حمایت از هزار و 250 کارگر فعال در واحدهای تولیدی که بیکار شده بودند، برگشت. 

حالا مردم ماند‌ه‌اند و پفک‌هایی که قیمت‌شان بالا رفته، حجم‌شان نصف شده و علاوه بر حرف و حدیث‌های پیشین، داغ یک روایی بزرگ بر پیشانی‌شان سنگینی می‌کند. کسی اسمی از برندهای متخلف نمی‌برد و چون نتیجه آزمایش‌ها مشخص نیست، هنوز نمی‌دانیم آلودگی‌های میکروبی و حتی شیمیایی مورد ادعای سخنگوی سازمان غذا و دارو واقعا سلامتی انسان را به خطر می‌اندازند یا نه؟

منبع: