رستوران ها مجاز به دریافت حق سرویس از مشتریان خود نیستند
پیغام: معاون نظارت بازرسی و حمایت ازحقوق مصرف کننده سازمان صنعت،معدن وتجارت استان بوشهرگفت: در راستای اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز 98 رستوران ها مجاز به دریافت مبالغ اضافی به عنوان حق سرویس از مشتریان خود نمی باشند.
كدخبر: 107417
1397/12/02

به گزارش «پیغام» به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان بوشهر ؛ رضا جمالی در این باره افزود: به منظور حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اخذ هرگونه مبالغ اضافی تحت عنوان حق سرویس در واحدهای صنفی نظیر رستوران و رستوران هتل‌ها که به نوعی منجر به افزایش قیمت واقعی  کالا یا خدمات شده و زیان خریدار را به همراه دارد از مصادیق گرانفروشی محسوب گردیده و غیر قانونی است.

در ادامه جمالی همچنین عنوان کرد: بنا به گزارشات واصله در برخی از واحدهای صنفی از جمله تالارهای پذیرایی، سفره‌خانه‌های سنتی، رستوران‌ها و واحدهای اقامتی که مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند مشاهده گردیده در بعضی از اقلام مورد عرضه خود نظیر انواع نوشیدنی‌ها و فرآوردهای لبنی علی رغم اینکه قبلا مالیات بر ارزش افزوده در قیمت نهایی آنها لحاظ شده است از شرایط موجود و کم اطلاعی مصرف‌کنندگان سوء استفاده نموده و اقدام به اخذ مجدد مالیات برارزش افزوده می‌نمایند که این عمل به عنوان تخلف محرز می‌باشد.
وی تاکید داشت: بر اساس ماده 57 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب سال 1392 عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ‌های تعیین شده و هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار گردد از مصادیق گرانفروشی است.
معاون سازمان صنعت،معدن و تجارت استان بوشهر یادآورشد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه‌، مراتب را از طریق تلفن 124 به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان‌های صنعت‌، معدن و تجارت اعلام، تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

منبع: