جوان‌گرایی در دو تیپ/ آذری جهرمی و علی فروغی
در این نوشته و به بهانه بحث جشنواره جام جم به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا منظور سیاسیون از جوان‌گرایی در مدیریت کاملا متفاوت است. ابتدا این که انبوهی از جوانان اساسا امکان ورود به عرصه مدیریتی را ندارند و از فیلترها عبور نمی کنند.
كدخبر: 107644
1397/12/13

مهرداد خدیر- این روزها از زبان اصول‌گرایان دربارۀ «جوان‌گرایی» فراوان می‌شنویم. حرفِ خوبی هم هست و پیش تر اتفاقا عَلَم آن را  دیگران برداشته بودند و کافی است به بافت جمعیتی و غلبۀ جوانان از حیث کمّی -و نه امکانات و مناصب- نگاه کنیم تا دریابیم اهمیت ورود جوانان وارد عرصۀ مدیریت های مختلف تا چه اندازه است.

اما یک نکتۀ مهم را باید در نظر داشت. این که مراد اصول‌گرایان -اعم از سنتی و رادیکال- از جوانان با اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و دیگران در این باره یک‌سان نیست و حتی می‌توان گفت کاملا متفاوت است. این واقعیت را با درنگ بر دو نام و دو نماد می‌توان دریافت.

 

اولی یک جوان است به نام محمد جواد آذری جهرمی است در مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات. او آماج انتقاد رادیکال‌ها و تریبون‌هایی از سنتی‌هاست که چرا تلگرام را خوب فیلتر نکرده و اینستاگرام و بقیه فضای مجازی را فیلتر نمی‌کند یا می کوشد وزیرارتباطات باشد نه «قطع ارتباطات» و به همین خاطر درصددند در اهواز شکایتی علیه او ترتیب دهند.

هر چند رییس جمهوری حامی جدی اوست اما مراتب ترقی را خود طی کرده و نشنیده‌ایم نسبت خاصی با کسی داشته باشد و پیشینۀ کار در وزارت اطلاعات نیز از او یک مقام امنیتی یا «با نگاه امنیتی» نساخته است و دنبال گسترش ارتباطات است نه قطع ارتباطات.این که دلواپسان از وزیر ارتباطات انتظار دارند دست در کار قطع و فیلتر باشد نیز در نوع خود جالب است چون به قاعده او برای «وصل کردن» آمده نه برای «فصل کردن».

نام جوان دیگر به مثابه یک تیپ دیگر مدیریتی که سخت مورد علاقه اصول گرایان است و ترویج می شود علی فروغی است. هم او که به تازگی رییس شبکۀ سۀ سیما شده و هر چند نام او در ابتدا به خاطر نسبت سببی با غلامعلی حداد عادل بر سر زبان ها افتاد اما اندکی بعددر پی چالش و جدل و کوشش برای محدود کردن عادل فردوسی پور خبرساز شد و  اثبات این که عادل باید «مرئوس» باید باشد نه «رییس» و مجریِ گوش به فرمان باشد نه خط دهنده.

حالا این دو جوان و به عنوان دو نماد جوان‌گرایی بر سر جشنوارۀ جام جم در برابر هم قرار گرفته‌اند و ترجمۀ جوان‌گرایی‌اند در دو قرائت.

شامگاه شنبه 11 اسفند 1397 جوان اولی (وزیر ارتباطات) در توییتی با عنوان «گزارش به مردم» و با هشتگ «حق‌الناس» نوشت:

«تصاویر زیر گویای بخشی از اتفاقاتی است که در نظرسنجی انتخاب محبوب ترین برنامۀ سال صدا وسیما رخ داده است».

او نموداری را منتشر کرد که نشان می‌داد آمار دست‌کاری شده تا برنامۀ «برنده باش» با اجرای «محمد‌رضا گلزار» از برنامۀ «نود» با اجرای «عادل فردوسی پور» پیشی بگیرد.

نه در این توییت و نه در گزارش‌های دیگر البته هیچ‌گاه شخص علی فروغی و مدیریت شبکۀ سه متهم نشدند چون اساسا در حوزه های فنی تخصصی در این سطح ندارند اما تا اسم فردوسی‌پور می آید همه ناخودآگاه به یاد علی فروغی می افتند که می‌کوشد عادل را به جایگاه قبل از شهرت و محبوبیت بازگرداند و از او یک کارمند مطیع بسازد حال آن جامعه عادل را با «چموشی» ها و نه «خموشی» ها دوست دارد و می‌پسندد.

دبیر جشنوارۀ تلویزیونی جام جم در واکنش و توضیح ماجرا گفته است: «یک شرکت مجوزدار آی سی تی وزارت ارتباطات در 24 ساعت منتهی به روز شنبه سهل‌انگاری کرده و مرتکب تخلف شده...گزارش تخلف هم به وزارات ارتباطات ارایه شده و خواستار برخورد قانونی هستیم... امیدواریم با حساسیت وزیر در حفاظت از حق‌الناس شاهد پی‌گیری قاطع وزارتخانه باشیم.»

بدین ترتیب توپ را صدا وسیما به زمین وزارت ارتباطات انداخته و از خود سلب مسؤولیت کرده است.  دبیر جشنواره همچنین از کسر آرای دست‌کاری شده خبر داده و قرار است ساعت 21 امشب – دوشنبه- زمان رأی گیری تمام و نتایج جمع بندی شود.

به گفته او صدا وسیما در این قضیه خود قربانی است. با این حال چون یک موضوع حساس برای افکار عمومی موقعیت عادل فردوسی‌پور است نگاه ها ناخواسته به سمت علی فروغی رییس شبکۀ سۀ سیما هم رفته در حالی که رقیب عادل در واقع گلزار است که از هیأت «مدل/بازیگر» به شکل «مجری» درآمده است  و پرشمارگان ترین روزنامه هم با تصویر گلزار و عادل تیتر زد: برنده باش، باید ببازی!

این نوشته اما به قصد دیگری است.

وقتی صحبت از حضور جوانان در مدیریت کشور می‌شود:

اولا: منظور، جوانانی نیست که با گفتمان رسمی نسبتی ندارند. در حالی که نقش اصلی را در انتخابات اتفاقا این دسته از جوانان ایفا می‌کنند.

ثانیا وقتی اعتدال‌گرایان از جوانان صحبت می‌کنند تیپ «محمد جواد آذری جهرمی» مورد نظر است ولی وقتی اصول‌گرایان از جوانان سخن می‌گویند تیپ «علی فروغی» را در نظر دارند.

به سیاق و مصداق «صورتی در زیر دارد آنچه دربالاستی» می توان گفت رقابت اصلی بین دو تیپ مدیریتی است:جواد آذری جهرمیِ جوان در وزارت ارتباطات و علی فروغیِ جوان در شبکه سوم سیما ولو روح رییس شبکه سه هم از این داستان بی‌خبر باشد باز این تلقی در افکار عمومی درگرفته است.

هر چند در لایۀ زیرین رقابت بین عادل فردوسی‌پور و محمد‌رضا گلزار تصور می‌شود. جذب گلزار برای پیش‌‎بُرد پروژه اصول‌گرایی البته فی نفسه یک تحول به حساب می‌آید...

منبع:عصر ایران