مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر:
بهره برداری از153 پروژه درحوزه منابع طبیعی و آبخیزداری/770 هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف شد
پیغام: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در سال جاری 584 میلیارد ریال اعتبار برای 153 پروژه در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص یافته است.
كدخبر: 107787
1397/12/20

به گزارش «پیغام»؛ غلامرضا منتطری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این که 200 میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به پروژه های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص پیدا کرده است، اظهار داشت: از این میزان 171 میلیارد ریال برای احداث 31 پروژه  سهم استان بوشهر بوده است که بخشی در دهه فجر و بخشی نیز درهفته منابع طبیعی به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان این که امسال 230 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای 100 پروژه از محل اعتبارات استانی مصوب شده است، بیان داشت: در همین زمینه 183 میلیارد ریال اعتبار نیز برای اجرای  22 پروژه حوره منابع طبیعی و آبخیزداری از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته است.

منتظری در ادامه با بیان این که منابع طبیعی مدیریت، نگهداری و صیانت از سه عنصر حیاتی زندگی ،آب، خاک و گیاه  را برعهده دارد،افزود: این رسالت سنگینی است،همه همکاران ما در منابع طبیعی و آبخیزداری تلاش می کنند تا وظیفه محول خود را به نحوه مطلوب  به انجام برسانند.

وی با  بیان این که با توجه به نگاه آماری 2میلیون و 307 هزار و 400 هکتار کل اراضی استان در قالب جنگل، مراتع و بیابان اختصاص یافته است، گفت: از این میزان  یک میلیون 243 هکتار به مراتع، 227 هزار 435 هکتار جنگل  که 7 درصد دست کاشت و 93 درصد جنگل طبیعی وهمچنین 331 هزارو 682 هکتار به اراضی بیابانی اختصاص دارد.

استان بوشهر یک سوم متوسط بارش جهانی را دارا است

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر یک سوم متوسط بارش جهانی  را دارا است گفت: این میزان حدود ۲۵۰ میلیمتر به نسبت بارندگی دنیا محسوب می شود  در حالی که از نظر تبخیر نیز وضعیت خاصی داریم و سه برابر متوسط جهانی است.

منتظری  با بیان اینکه نوع پراکنش بارندگی در استان متنوع است، اظهار داشت: بارش های منظمی در استان نداریم به همین دلیل شاهد خشکسالی و سیلاب های مخرب هستیم و بیشتر بارش ها به شکل روان آب است که نیازمند برنامه ریزی است.

منتظری به گونه های مختلف گیاهی در استان اشاره کرد و بیان داشت: گونه های جنگلی متفاوتی از جمله رویش جنگل خلیجی وعمانی و همچنین جنگل زاگرسی مثل بادم و بنه در استان وجود دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر درخت کهور، کنار،آکاسیا، آکالیتوس و درخت حرا را از گونه های دست کاشت در استان بوشهر نام برد.

وی با بیان این که 3 نوع پهنه در مناطق بیابانی وجود دارد، گفت: مراتع استان نقش مهمی در طبیعت استان دارد و با همین داشته ها مراتع را مدیریت کنیم تا دستخوش تخریب نشود.

منتظری با بیان این که بر اساس ممیزی انجام شده ۸۹۵ سامانه مرتعی عرفی در استان  وجود دارد و مرتع‌داران مشخص شده‌اند، اضافه کرد: یک میلیون 163 هزار و 731 واحد دامی ( بومی و عشایری) از این مراتع  استفاده  می کنند.

وی  به مقدارعلوفه خشک قابل برداشت از مراتع استان اشاره کرد و بیان داشت: مقدار علوفه خشک قابل برداشت در استان 88 هزار و 49 تن در مواقع  بارشهای نرمال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جلوگیری از تصرف اراضی ملی، برخورد با افراد سودجو و زمین خواری  را ازاقدامات صورت گرفته  در حفاظت از اراضی ملی  در یکسال اخیر عنوان کرد و گفت: در یکسال اخیر 770 هکتار از اراضی ملی استان بوشهر رفع تصرف شده  و به اراضی ملی برگشته است.

منتظری  با بیان این که  بخشی از اراضی ملی به طرح های اقتصادی اختصاص یافته، اظهار داشت: در یکسال اخیر ودر قالب کمیسیون ماده 31 و 32  برای اجرای طرح های غیر کشاورزی 557 هکتار 42 مورد درخواست بوده است.

وی  به رویکردهای منابع طبیعی استان بوشهر اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به گستردگی اراضی ملی  درواگذاری امور به مردم و آشنایی با طبیعت باید به جایی برسیم که مردم آن را احساس کنند و در حفظ و حراست از طبیعت یاری گر ما باشند.

در حفظ و حراست از اموال عمومی در چارچوب قانون عمل می کنیم

منتظری شفاف سازی و قانون مداری  را از دیگر اهداف  منابع طبیعی عنوان کرد و اظهار داشت: حفظ و حراست از اموال عمومی در چارچوب قانون عمل می کنیم  و این مهم با همراهی دستگاههای ذیربط غیرممکن است.

مدیر کل منابع طبیعی استان بوشهر با اشاره به این که  با توجه به اقلیم و وضعیت کنترل و مهار آبهای سطحی در استان، گفت:  تلاش داریم آبهای سطحی در قالب طرح های آبخیزداری و آبخوان داری مهار کنیم  وهدف از مهار سیلاب، تغذیه سفره های زیر زمین بوده است.

711 سازه آبخیز داری در استان احداث شده است

وی با بیان این که 711 سازه آبخیز داری در استان احداث شده است، افزود: این سازه های137 میلیون مکعب ظرفیت ذخیره آب دارند، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

منتظری به مقابله با پدیده بیابانزدایی اشاره کرد و بیان داشت: با تثبیت کانون بحران در مناطق بیابانی استان، فرسایش بادی  یکی از معضلات استان است که خسارت زیادی به جا گذاشته، در تلاشیم این کانون ها را مهار کنیم.

وی تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی را از دیگر موارد ضروری عنوان کرد و اضافه کرد: شاهد تعرض افراد سودجو و تصرف اراضی هستیم که یکی از اساسی ترین راه جلوگیری از این موارد اجرای طرح کاداستر است که تاکنون یک میلیون هکتار از اراضی آماده صدور سند شده است.

منتظری با بیان این که هر گونه بهره برداری از منابع طبیعی لازم است با رعایت اصول پایدار صورت بگیرد، گفت: در واگذاری و بهره برداری از مراتع و آبهای سطحی، جاری و زیر زمینی  و جنگل ها باید نگاه به توسعه پایدار باشد.


 

منبع: