رییس اداره محیط زیست منطقه عسلویه:
آلودگی در عسلویه دی‌اکسید گوگرد است که منشا آن پالایشگاه‌ها هستند
پیغام: رییس اداره محیط زیست منطقه عسلویه گفت: آلودگی غالب در منطقه عسلویه دی اکسید گوگرد است که از طریق پالایشگاه‌ها منتشر می شود.
كدخبر: 107876
1397/12/27

به گزارش «پیغام»؛ مصطفی موذنی (رییس اداره محیط زیست منطقه عسلویه) در گفت‌وگو با ایلنا، درباره علت مسمومیت کارگران در عسلویه گفت: علت این حادثه در دست بررسی است، البته شواهدی به دست آورده‌ایم و صورت جلسه شده است، اما هنوز این شواهد قطعیت ندارد و اظهارنظرهایی که صورت می‌گیرد همه به صورت غیررسمی است.

وی با تاکید براینکه هنوز در خصوص علت این حادثه به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم، ادامه داد: یک مورد تخلیه فاضلاب به دریا صورت گرفته است که این فاضلاب نوعی ماده هیدروکربنی داشته که بوی بسیار بدی ایجاد می‌کند، اما هنوز نمی‌دانیم تخلیه این فاضلاب از سوی چه واحد صنعتی صورت گرفته است. تشخیص علت این حادثه بسیار سخت است و ما نیاز به زمان داریم تا بتوانیم همه واحدها را بررسی کنیم و بعد از یک جمع‌بندی بتوانیم مقصران را شناسایی و به مقامات قضایی معرفی کنیم.

رییس اداره کل محیط زیست عسلویه با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی در عسلویه خاطرنشان کرد: مشکلات در این منطقه مورد به مورد پیگیری می‌شود. تاکنون نیز ما بیشترین پرونده قضایی در خصوص مسائل زیست‌‌محیطی را در استان تشکیل داده‌ایم. البته با توجه به کمبود نیرو و امکانات کار ما بسیار سخت است و ما از نظر دارا بودن دستگاه‌های سنجش آلودگی، آزمایشگاه‌ها و نیروهای متخصص در حد بسیار پایینی قرار داریم.

موذنی در پاسخ به این سوال که در خصوص رفع مشکلات زیست‌محیطی آیا از سوی واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها همکاری می‌شود، تصریح کرد: در مواردی مانند اتفاقی که برای کارگران در چند روز گذشته افتاد، همکاری از سوی این واحدها وجود دارد، اما در خصوص مشکلات زیست‌محیطی کلان منطقه وزارت نفت پای کار نیست، آنها بیشتر تولید محور هستند.

وی با تاکید براینکه مشکلات منطقه عسلویه سال‌های سال است که روی هم انباشته شده و امروز به این صورت بروز می‌کند، تصریح کرد: این مشکلات از 20الی 25سال پیش شروع شده و امروز ما شاهد بروز آن در منطقه هستیم.

رییس‌ اداره کل محیط زیست عسلویه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود؛ با توجه به مشکلات محیط‌زیستی که در منطقه وجود دارد، امکان زندگی برای مردم در آن جا فراهم نیست، آیا این موضوع صحت دارد، خاطرنشان کرد: حدود 60 هزار نفر در روستاها و شهرها زندگی می‌کنند و حدود 60 هزار نفر یا شاید هم بیشتر افرادی هستند که در واحدهای صنعتی در این منطقه فعالیت و زندگی می‌کنند. ما براساس پایش‌هایی که در منطقه انجام دادیم به این نتیجه رسیده‌ایم که شرایط در واحدهای صنعتی به گونه‌ای است که آلودگی بالاتر از حد استاندارد محیط‌زیست است، اما بالاتر از استاندارد مواجه شغلی نیست.

موذنی ادامه داد: افرادی که در واحدهای صنعتی در این منطقه فعالیت می‌کنند، بر اساس قانون مواجه شغلی کار می‌کنند و چنانچه زمان قانون کار را رعایت کنند و براساس استانداردهای جهانی پیش بروند، مشکلی پیش نخواهد آمد. اما چنانچه بخواهیم براساس استانداردهای محیط‌زیست مبنا را قرار دهیم در واحدهای صنعتی میزان آلودگی از حد استاندارد همانطور که گفتم بالاتر است. استاندارد محیط‌زیست و قانون هوای پاک برای مناطقی مانند شهرها و سکونت‌گاه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در محیط پیرامون واحدهای صنعتی در حال حاضر یک نقطه در منطقه وجود دارد که میزان آلودگی آن بیشتر از حد استاندارد است و آن هم آلودگی دی‌اکسید گوگرد است. کمیته مخاطرات محیط زیستی جلساتی را درباره این آلودگی برگزار کرده است و تلاش می‌کنیم که این مشکل را برطرف کنیم.

رییس اداره کل محیط زیست منطقه عسلویه در پاسخ به این سوال که این آلودگی در کدام منطقه است، گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم نام منطقه را اعلام کنیم، چراکه اگر یک چنین مواردی را بیان کنیم وقتی کاری از دستمان بر نمی‌آید، جز اینکه جو روانی منطقه را برهم بریزیم سود دیگری ندارد، اما همانطور که گفتم کمیته مخاطرات زیست‌محیطی جلسات متعددی را در فرمانداری برگزار کرده است و از همه دستگاه‌ها خواسته شده تا بیایند و این مشکل را برطرف کنند.

موذنی تاکید کرد: البته مقدار این دی‌اکسید گوگرد ممکن است، در برخی روزها در حد استاندارد باشد و در برخی از روزها خیلی بیشتر از حد استاندارد باشد، از همین‌رو میانگین آن در یک ماه بالاتر از حد استاندارد محاسبه شده است و وقتی بالاتر از حد استاندارد است، برای سلامتی افرادی که 24 ساعت در آنجا زندگی می‌کنند مضر است، البته براساس محاسباتی که صورت گرفته است حداکثر میزان گوگرد در این منطقه مد نظر 1.5 برابر بیش از حد استاندارد بوده است و امیدواریم با برنامه‌هایی که در نظر داریم، این مشکل را برطرف کنیم. از طریق وزارت کشور و استانداری پیگیر برطرف شدن این مشکل هستیم و امیدواریم وزارت نفت هم پای کار آمده و برنامه مدونی برای حل این مشکل داشته باشد.

وی با بیان اینکه در منطقه عسلویه زیرساخت‌های محیط‌ زیستی از ابتدا از سوی وزارت نفت در نظر گرفته نشده است و امروز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم، تاکید کرد: در حال حاضر آلودگی غالب در منطقه عسلویه دی‌اکسید گوگرد است که منشا آن نیز پالایشگاه‌ها هستند نه واحدهای پتروشیمی.

منبع: