وضعیت خراب اتوبوسرانی بوشهر/ 17 دستگاه زمین‌گیر شدند
گزارش چندی پیش وزارت کشور از کلانشهرها و مراکز استان ها نشان داد که بوشهر با 62 دستگاه اتوبوس، در رتبه بیست و هفتم کشور از نظر این ناوگان قرار دارد، اما حالا آمارهای عضو شورای شهر نشان می دهد آمارهای قبلی هم آب رفته و فقط 24 دستگاه اتوبوس ملکی شهرداری در خط فعالند.
كدخبر: 108178
1398/01/28

پیغام: «17 دستگاه اتوبوس بوشهر در پارکینگ به دلیل نیاز به تعمیرات زمین گیر شده و مرکز استان تنها 24 دستگاه اتوبوس فعال دارد.»

به گزارش «پیغام» به نقل از خلیج فارس؛ این آمار را اکبر توسلی عضو شورای شهر بوشهر بیان کرده و می گوید: وضعیت حمل و نقل عمومی مرکز استان خراب تر از آن هست که ما می بینیم و در این بین اتوبوسرانی شرایط حادتری دارد.

وی در نشست علنی شورای شهر که شهردار نیز حضور دارد ادامه داد: از 24 دستگاه اتوبوس فعال شهری بوشهر فقط 7 دستگاه کولر دارد و با این وضعیت که گرما نیز شروع شده، شهروندان برای استفاده از این ناوگان دچار مشکل است.

توسلی با بیان اینکه تنها مرکز استان فاقد ایستگاه مرکزی اتوبوسرانی هستیم تصریح کرد: چند کانکس برای استراحت رانندگان گذاشته اند که در شان آنها نیست و حداقل خواسته راننده ای که از 6 صبح تا 2 ظهر یا بعضا شب در خط فعال است نادیده گرفته اند.

عضو شورای شهر بوشهر با طرح این پرسش که چرا 19 دستگاه اتوبوس که سرمایه شهر می باشد مدتهاست در پارکینگ متوقف مانده یا 2 سال از فرستادن موتور یک اتوبوس به اصفهان برای تعمیر می گذرد و سراغی از آن گرفته نمی شود، خاطرنشان کرد: با ضعف مدیریتی که در مجموعه حمل و نقل شهرداری شاهدیم، انگیزه مردم برای استفاده از اتوبوس های شهری بسیار کم شده و از این شرایط نارضایتی بالاست.

وی با بیان اینکه طی بازدید به همراه برزگرزاده از اتوبوسرانی بوشهر مشخص شد که برای کاهش هزینه ها، روغن سوخته در موتور اتوبوس می ریزند اظهار داشت: وضعیت حمل و نقل عمومی بوشهر از اتوبوس و تاکسی بدتر از شرایطی است که ما می بینیم و مصوبات سال گذشته شورای شهر برای ایجاد ایستگاه مرکزی و تسریع در نوسازی ناوگان هم عملی نشده که انتظار داریم شهردار کنونی در این خصوص همت کند و از سویی مدیران با انگیزه و فعال را در کنار خود قرار دهد تا مجموعه های مهمی مثل حمل و نقل عمومی از این وضعیت خارج شود.

توسلی با بیان اینکه با گذشت سالها از شروع مطالعه طرح جامع حمل و نقل بوشهر خبری از آماده شدن آن نیست، افزود: وقتی تاکسی کار نمی کند، چرا نباید نظارت کرد و آن را تحویل گرفت؟ البته وقتی مدیری که ما گذاشته ایم از قانون مطلع نباشد، نمی توان انتظار اجرای قانون هم داشت.

گلایه شهروندان از مشکلات اتوبوسرانی

اینکه شرایط حمل و نقل عمومی بوشهر خوب نیست را با نگاهی به خیابان های این شهر و حضور پررنگ تر مسافرکش های شخصی در مقابل خودروهای زرد رنگ، قابل درک است، اما در این بین شرایط اتوبوسرانی خراب تر از آنچه می باشد که به نظر می رسد.

گزارش چندی پیش وزارت کشور از کلانشهرها و مراکز استان ها نشان داد که بوشهر با 52 دستگاه اتوبوس، در رتبه بیست و هفتم کشور از نظر این ناوگان قرار دارد، اما حالا آمارهای عضو شورای شهر، نشان می دهد آمارهای قبلی هم آب رفته و فقط 24 دستگاه اتوبوس ملکی شهرداری در خط فعالند.

در این بین، یکی از پیام های مکرر خوانندگان «خلیج فارس» پیرامون بی نظمی حضور اتوبوس در ایستگاهها می باشد، طوری که در برخی روزها، انتظار 40 دقیقه ای تا حدود یک ساعته در برخی ایستگاههای محلات جنوبی اعلام شده تا چشم مردم به اتوبوس روشن شود، آن هم اتوبوسی که در گرما به دلیل نبود کولر و جمعیت زیاد درون آن، عذاب آور است.

علاوه بر آن، تغییر ایستگاه مرکزی اتوبوس ها از مرکز شهر به میدان معلم هم به دلیل فاصله زیادی که پیش آورده، از تعداد مسافران اتوبوس طی سالیان اخیر کم کرده و عملا بسیاری از مردم با کیسه های خرید از بازار ترجیح می دهند خودروهای شخصی یا تاکسی را انتخاب کنند تا اینکه مسیر چند صد متری را خصوصا در گرما طی کرده و به اتوبوس برسند.

همچنین طبق پیام های کاربران از روستاهای حومه بوشهر، از ابتدای سال جدید تردد اتوبوس های بخشی خصوصی به این مناطق حذف شده یا کاهش یافته که برای حضور افراد در مرکز شهر هزینه مضاعفی را در پی داشته است.

بعدا جوابیه می دهیم!

برای کسب توضیحات سازمان حمل و نقل شهرداری بوشهر درباره وضعیت ناوگان عمومی، با کردگار مدیرعامل آن تماس گرفتیم.

وی درخصوص اظهارات عضو شورای شهر مبنی بر اینکه مدتهاست 19 اتوبوس زمین گیر شده و برای تعمیر آن اقدامی نشده، بیان کرد: اتوبوس مثل هر دستگاهی دچار مشکل فنی می شود، ولی اینکه گفته شود ماهها خراب بوده کذب محض است.

کردگار سپس خطاب به خبرنگار ما گفت: شما اظهارات شورای شهر را منتشر کنید تا ما هم جوابیه خود را ارسال کنیم!

منبع: