معاون استانداری بوشهر:
صادرات غیرنفتی گمرکات بوشهر به قطر 62 درصد رشد داشته است
پیغام: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بوشهر از رشد 62 درصدی ارزش صادرات غیرنفتی گمرکات بوشهر به قطر در سال گذشته خبر داد.
كدخبر: 108179
1398/01/28

به گزارش «پیغام» به نقل از روابط عمومی استانداری بوشهر، سعید زرین‌فر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال­ 1397 صادرات غیرنفتی از طریق گمرکات استان بوشهر به کشور قطر حدود 678 هزار تن كالا به ارزش حدود 117 میلیون دلار بوده ­­است، این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن 47 درصد و از نظر ارزش 62 درصد رشد داشته ­است.

وی گفت: عمده‌ترین کالاهای صادراتی از گمرکات استان به کشور قطر در سال گذشته، شامل مواد معدنی (عمدتاً سیمان، کلینکر و سایر مواد معدنی) و محصولات کشاورزی (عمدتاً هندوانه و خربزه، کلم، گوجه فرنگی، بادمجان و کدو، خیار و یونجه) بوده است.

معاون استاندار بوشهر بیان داشت: از لحاظ وزن مواد معدنی با 62 درصد، محصولات کشاورزی با 23 درصد و کالاهای صنعتی با 14 درصد و همچنین از لحاظ ارزش محصولات کشاورزی با 54 درصد، کالاهای صنعتی با 28 درصد و مواد معدنی با 17 درصد بیشترین سهم را داشته‌اند.

وی افزود: در سال 1397 تعداد 8 گمرک تجاری استان در زمینه­ صادرات به مقصد بنادر کشور قطر فعال بوده‌اند، گمرک دیر با بیش از 46 میلیون دلار و گمرک منطقه­ ویژه­ بندر بوشهر با بیش از 45 میلیون دلار نقش اصلی در صادرات کالا به کشور قطر داشته اند و خوشبختانه بندر ریگ نیز از سال 1397 وارد چرخه صادرات کالا به این کشور شده است.

زرین فر افزود: استان بوشهر دارای سابقه­ طولانی مبادلات تجاری با کشورهای منطقه بالاخص کشور قطر است، از اوایل سال 1396 و با توجه به مشکلات پیش آمده در روابط کشور قطر با سایر کشورهای عربی، فرصت مناسبی برای توسعه مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران به ویژه استان بوشهر با کشور قطر فراهم شد، با وجود اینکه در این دوره روند گسترش صادرات به این کشور به صورت مداوم در حال افزایش بوده است اما مدیران ادارات اقتصادی و فعالان بخش خصوصی باید بدانند که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان بوشهر بسیار بالا بوده و تا رسیدن به تعاملات تجاری شایسته و مطلوب فیمابین تولیدکنندگان و بازرگانان طرفین هنوز فاصله داریم و باید همچنان پر تلاش و کوشا باشیم.

منبع: