آیین گره گشو در گناوه برگزار شد+عکس
پیغام: آیین گره‌گشو به عنوان یکی از سنت‌های قدیمی استان بوشهر در آستانه سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در روستای محمد صالحی شهرستان گناوه برگزار شد.
كدخبر: 108756
1398/02/30

به گزارش «پیغام» به نقل از باشگاه خبرنگاران، آیین سنتی گره گشو یا هگرگان که ریشه در فرهنگ مناطق مختلف استان بوشهر از جمله گناوه دارد، طبق روال هر ساله صبح امروز در آستانه سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) با شور و هیجان خاصی برگزار شد.

این آیین در بیشتر نقاط در شب ۱۵ ماه مبارک رمضان، برگزار می‌شود اما در برخی نقاط از جمله روستاهای گناوه صبح یا ظهر روز چهاردهم ماه مبارک رمضان به اجرا در می‌آید.

کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: گره گشا (گره گشو) یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین آداب و رسوم مردم بوشهر است، این مراسم پر سابقه و کهن به طور معمول در شب ۱۵ ماه مبارک رمضان، شب میلاد حضرت امام حسن مجتبی (ع)، برگزار می‌شود.

سودابه معموری ادامه داد: در این سنت افراد شرکت کننده براساس سن به چند گروه تقسیم و دور هم جمع می‌شوند و با در دست داشتن و یا انداختن کیسه در گردن خود، در کوچه‌ها حرکت می‌کنند و با خواندن شعر «گره گشو سرت بشو» به در منازل می‌روند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها نیز با شنیدن صدای آنان با گشاده رویی در را به رویشان باز می‌کنند و داخل کیسه‌هایشان آجیل، شیرینی و دیگر تنقلات می‌ریزند و بچه‌ها خوشحال و خندان روانه منزل دیگری می‌شوند.

کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر بیان کرد: این مراسم قدیمی در سال ۹۵ به ثبت آثار ملی رسیده است.

معموری یادآور شد: آیین گره گشو در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان، امارات، بحرین، قطر، کویت و عربستان نیز برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

منبع: