اولویت های کشاورزی بوشهر اعلام شد
پیغام: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت:پرورش آبزیان، آبیاری تحت فشار، توسعه اراضی گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و طرح تحول نخلستان‌ها اولویت‌های مهم این استان در بخش کشاورزی است.
كدخبر: 109079
1398/03/18

به گزارش «پیغام»؛محمد تقی منوچهری در گفت و گو با ایرنا افزود: استان بوشهر در سال گذشته ۲۳ هزار تن میگوی پرورشی تولید کرد که این میزان ۵۰ درصد کل تولید این آبزی در کشور است.

وی اضافه کرد: امسال نیز در ۱۰ سایت به مساحت چهارهزار و ۸۵۰ هکتار کار ذخیره سازی بچه میگو انجام شده و پنج سایت به مساحت ۵۱۰۰ هکتار برای اجرای پرورش میگو در دست واگذاری است.

منوچهری ادامه داد: همچنین در ۲ سال اخیر طرح پرورش ماهی در قفس در این استان به ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال اجرا شد که تاکنون ۲ واحد با ظرفیت ۱۱ هزار تن وارد مدار تولید شده است.

وی افزود: عملکرد تولید سال گذشته این واحدها در مجموع ۲ هزار و ۸۰۰ تن ماهی پرورشی در دریا و یکهزار و ۲۰۰ تن در استخرهای ساحلی بود.

منوچهری یادآور شد: امسال پرورش ماهی در قفس در دریا و ساحل این استان به میزان تولید ۱۰ هزار تن اجرا می‌شود که برای این پروژه یکهزار و ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیاز است.

وی در باره اجرای روش های آبیاری نوین در استان بوشهر گفت: نخلستان های استان بوشهر افزون بر ۳۳ هزار هکتار است که ۴۰ درصد آنها تاکنون زیرپوشش آبیاری نوین قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: هم اکنون سطح زیر پوشش آبیاری تحت فشار در این استان ۳۳ هزار و ۷۴۲ هکتار است که این میزان ۴۰ درصد از اراضی آبی استان بوشهر را شامل می شود در حالی که میانگین کشور در این بخش ۲۱ درصد از اراضی آبی است.

منوچهری ادامه داد: سال ۹۷ در مجموع چهار هزار و ۱۷ هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال به سیستم نوین آبیاری مجهز شد و در سال ۹۸ نیز سهم ابلاغی از وزارت جهاد کشاورزی سه هزار و ۵۴۰ هکتار است که ۶ هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته است.

وی در زمینه اجرای گلخانه دراستان بوشهر اظهارداشت: در سال گذشته با پرداخت ۷۳۰ میلیارد ریال تسهیلات ۱۰۳ هکتار گلخانه در این استان احداث شد که جزو هفت استان برتر کشور در این بخش بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: اکنون در مجموع ۳۰۲ هکتار گلخانه با تولید ۵۷ هزار تن محصول در استان بوشهر فعال است که برای سال جاری احداث ۳۰۰ هکتار گلخانه دیگر پیش بینی شده است.

وی در باره کشت گیاهان دارویی در این استان بیان کرد: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان بوشهر پنج هزار و ۸۶۵ هکتار است که در سال گذشته ۲ هزار و ۶۳۴ تن تولید شد.

منوچهری گفت: در این شاخص سال گذشته ۵۹ هکتار افزایش سطح داشته ایم و امسال نیز ۵۰ هکتار به آن افزوده شده است.

وی یادآور شد: هم اکنون سالانه حدود ۱.۴ میلیون تن محصول کشاورزی در استان بوشهر تولید می شود که این میزان ۱.۲ درصد تولیدات کشاورزی کشور است.

منبع: