ماجرای تلف شدن دسته جمعی ماهی ها در استان بوشهر چیست؟
پیغام: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر می‌گوید: به نظر می‌رسد تصویری که با عنوان «ماهیانی که با پای خود به تور صیاد می‌افتند» در فضای مجازی منتشر شده در جاده جزیره نگین ضبط شده باشد.
كدخبر: 109125
1398/03/21

به گزارش«پیغام» به نقل ازایسنا، در تصویری که با عنوان «ماهیانی که با پای خود به تور صیاد می‌افتند» در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته نشان داده می‌شود ماهیانی  به شکل دسته جمعی از آب بیرون پریده و به دست چند نفر جمع آوری می‌شوند.

در فضای مجازی عنوان شده بود این تصویر مربوط به روستای ساحلی شیف در شهرستان بوشهر است که رئیس اتحادیه صیادان این روستا امروز در گفت وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر آن را تکذیب کرد.

اما رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر اعلام کرد: به نظر می‌رسد این تصویر در جاده جزیره نگین در استان بوشهر ضبط شده است.

دکتر محمود مقیمی با اشاره به اینکه رفتار‌های بیولوژیکی ماهی‌ها بر اساس مراحل غریزی صورت می‌گیرد، گفت: برخی از گونه‌های ماهی به واسطه تخم گذاری مهاجرت انجام می‌دهند و وجود جاده بر روی خور به عنوان مانعی برای انجام این کار عمل کرده است.

به گفته وی، احداث جاده نگین به عنوان یک سد معبر عمل کرده تا ماهی‌ها نتوانند چرخه حیات خود را کامل کنند، زیرا عرض جاده بیش از ۷ متر بوده و موجب شده ماهی‌ها نتوانند چرخه حیات خود را کامل کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر عنوان کرد: این جاده که برای رفاه حال مردم ایجاد شده پیامد‌های زیست محیطی و اکولوژیکی زیادی داشته و روند مهاجرت و حیات ماهی‌ها را با وقفه مواجه کرده است.

مقیمی تاکید کرد: سال‌های قبل از ساخت این جاده چنین پدیده‌ای وجود نداشته، و به دلیل عمق کم آن مکان و احداث جاده بر روی خور، این مشکلات به وجود آمده است.

وی یادآور شد: در این تصویر شاهد تلف شدن دسته جمعی ماهیانی بودیم که قرار بود از طریق تخم گذاری نسل جدیدی به وجود آورند و این جاده مانع ادامه مسیر مهاجرت و کامل شدن چرخه حیات آن‌ها شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر بیان کرد: این ماهیان، از نوع ماهی‌های پرنده نیستند بلکه ماهی‌های سطحی هستند که بر روی سطح آب زندگی می‌کنند.

 

منبع: