بدانید: راه‌های پیشگیری از تب کریمه کنگو
با توجه به گرم شدن هوا و افزایش فعالیت کنه‌های ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو، مدیرکل دامپزشکی استان اقدامات این اداره کل و هشدارهای مراقبتی لازم در این خصوص را تشریح کرد.
كدخبر: 109136
1398/03/21

‌‌‌‌‌‌‌به گزارش «پیغام» به نقل از ایسنا، امیرحسین بهداد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به افزایش دما کنه‌های هیالوما که ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگوCCHF هستند، تکثیر می‌شود. در ایران نیز مواردی از این بیماری مورد شناسایی قرار گرفته و تاکنون در سایر استان‌های کشور موارد قطعی انسانی این بیماری کشنده گزارش شده است، ولی خوشبختانه با تمهیداتی که اداره کل دامپزشکی استان انجام داده در سطح آذربایجان شرقی تاکنون هیچ موردی از این بیماری گزارش نشده است.

وی با بیان این‌که میزان ابتلاء در افراد در معرض خطر مانند قصابان، دامداران و کارگران کشتارگاه‌ها و افرادی که بیشترین تماس را با دام‌ها دارند، بیشتر است، بیان کرد: این بیماری یکی از بیماری‌های خطرناک و با درصد کشندگی بالا در انسان است که علاوه بر انتقال مستقیم از انسان به انسان و یا توسط گزش کنه‌های حامل این ویروس و یا مصرف گوشت‌های دام بیمار که عامل این بیماری در آن وجود داشته باشد، قابل انتقال به انسان و دام است.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری در دام‌ها هیچ‌گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان با ذبح حیوان آلوده وهمچنین تماس با خون و بافت‌های دام مبتلا به این بیماری به ویژه در مرحله خونریزی، یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق و ترشحات بافتی آن‌ها شود، باعث انتقال بیماری می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: مقاومت ویروس این بیماری در برابر حرارت کم است و در دمای ۵۶ درجه سلسیوس به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود؛ بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیرخام، باعث از بین رفتن ویروس می‌شود، همچنین این ویروس به محیط‌های اسیدی حساس بوده و سریع از بین می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به تمهیدات صورت گرفته توسط اداره کل دامپزشکی استان، تمامی کشتارگاه‌های دام مجهز به سیستم پیش سرد شده اند و قبل از عرضه هر گونه گوشت، لاشه‌های استحصالی به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد در سیستم پیش سرد کشتارگاه‌های استان نگهداری می‌شود، لذا تمامی گوشت‌هایی که تحت نظر دامپزشکی در کشتارگاه‌ها ذبح می‌شوند و ممهور به مهر دامپزشکی هستند، کاملاً سالم و عاری از هر گونه عامل بیماری زا هستند.

وی به روستاییان و دامداران توصیه کرد ضمن رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه دامپزشکی، سمپاشی منازل و جایگاه‌های نگهداری دام خود را جهت حذف ناقلین بیماری (کنه‌های آلوده) جدی بگیرند و حتماً نسبت به سمپاشی اقدام کنند.

منبع: