6هزار و ۵۶۴ نفر در استان بوشهر خون اهدا کردند
پیغام: مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 9هزار و 296 نفر به این مرکز مراجعه و از این شمار 6هزار و 564 نفر خون اهدا کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.
كدخبر: 109197
1398/03/25

به گزارش «پیغام»؛ نرگس عبیدی به مناسبت روز جهانی تجلیل از اهدا کنندگان خون در گفت وگو با ایرنا افزود: ۶ هزار و ۱۹۲ نفر از اهدا کنندگان خون در این استان مرد و ۲۷۲ نفر زن هستند.

وی یادآورشد: سال گذشته شمار اهدا کنندگان خون در این استان ۳۲ هزار و ۱۴۷ نفر بود که از این تعداد ۳۰ هزار و ۷۷۷ نفر مرد و یکهزار و ۳۷۰ نفر زن بود ند.

عبیدی بیان کرد: از این شمارچهار هزار و ۸۵۹ نفر به صورت مستمر خون اهدا کرده‌اند که به دلیل مراجع های مستمر به این گروه خون سالم می‌گویند.

مدیرکل انتقال خون بوشهر گفت: هر فرد یک کیسه خون اهدا می‌کند که تبدیل به سه الی چهار فرآورده شامل گلبول قرمز، پلاسما، رسوب کرایو و پلاکت می‌شود و جان سه نفر را نجات می‌دهد.

وی ادامه داد: هرفردی در طی یک سال می‌تواند دوبار خون اهدا کند و حداقل زمان مراجعه بین هر اهدای خون دو ماه است اما توصیه ما این است که آقایان سه ماه یک بار و خانم‌ها چهار ماه یک بار می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر یادآور شد: استان بوشهر از نظر اهدا مستمر رتبه دوم و از لحاظ شمار اهدا کنندگان رتبه پنجم کشور را نسبت به جمعیت داراست.

وی افزود: با توجه به اینکه سیستم خون رسانی کشوری است اما استان بوشهر جزو استان‌هایی است که در مواردی به استان‌های دیگر در زمینه خون رسانی کمک کرده اما هیچ وقت از سایر استان‌ها کمکی دریافت نکرده و با کمبود خون روبرو نبوده است.

عبیدی بیان کرد: در شهرهای بوشهر، برازجان، کنگان و گناوه خون گیری به صورت روزانه انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: با توجه به درخواست‌هایی که صورت می‌گیرد و بر اساس اولویت بندی تیم سیار خون گیر انتقال خون بوشهر به شهرهایی که پایگاه ثابت خون گیری ندارند اعزام می‌شوند.

عبیدی افزود: بر همین اساس بعد از ظهر امروز تیم سیار خون گیری به درخواست پالایشگاه‌های مستقر در عسلویه به آنجا اعزام و تا روز دوشنبه اقدام به خون گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: شعار امسال روز جهانی اهدای خون "دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون" است

منبع: