دامپزشکی دشتی: مردم از مراکز معتبر گوشت بخرند
پیغام: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دشتی استان بوشهر گفت:بدلیل بیماری تب کریمه کنگو در برخی دام ها برای پیشگیری از سرایت آن به جامعه باید از مراکز معتبر مورد تایید دامپزشکی گوشت خریداری کرد.
كدخبر: 109203
1398/03/26

به گزارش «پیغام»؛احمد ایزدی در گفت و گو با ایرنا افزود: تب خونریزی کننده کریمه کنگو از جمله بیماری های مشترک و خطرناک بین انسان و دام است که نشانه بالینی در دام های آلوده ندارد اما در انسان موجب بیماری شدید و کشنده می شود و در صورت تشخیص زود هنگام قابل درمان است.

وی ادامه داد: این بیماری از جمله بیماری های ویروسی است و از طریق کنه ها و حیوانات آلوده، دام های گزیده شده توسط کنه آلوده می تواند به انسان منتقل شود و در ۶ ماه اول سال و فصل‌های گرم شرایط مناسبی برای رشد این ویروس است و همزمان با فصل فعالیت کنه ها احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد.

ایزدی اضافه کرد: افرادی که به طور مداوم با دام و حیوانات سر و کار دارند شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه، قصابان، کشاورزان، و شهروندان که به روستاها و محل نگهداری دام‌ها تردد دارند و حیوانات اهلی در منزل نگهداری می‌کنند بیشترین احتمال دریافت ویروس هستند.

وی از افرادی که در خارج از کشتارگاه اقدام به کشتار دام می‌کنند و افرادی که گوشت تازه تولید شده در خارج از کشتارگاه را تهیه می‌کنند خواست نکات بهداشتی را جدی گرفته و مواظب تب کریمه کنگو باشند.

ایزدی از شهروندان نیز خواست گوشت قرمز مصرفی خود را فقط از مراکز مجاز عرضه فرآورده‌های خام دامی که تحت نظارت دامپزشکی است تهیه کرده و در خرید آن به وجود لیبل بر لاشه و مهر دامپزشکی دقت کنند و در صورت نداشتن اطمینان، گوشت را حداقل ۲۴ ساعت و جگر دام را نیز به مدت حداقل ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و بعد مصرف کنند.

ایزدی یادآور شد: بعضی مواقع شهرندان به اشتباه گوشت تازه را بلافاصله در فریزر قرار داده و انجماد می‌کنند و طریقه صحیح استفاده از گوشت قرمز باید به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال (۰ تا ۴ درجه سانتیگراد) نگهداری و سپس منجمد شود.

وی از همه دامداران خواست اقدامات پیشگیرانه از جمله سمپاشی بدن و جایگاه‌های نگهداری دام را بصورت منظم در برنامه کاری خود داشته باشند و از طریق مبارزه با کنه ها علاوه بر کاهش ضریب خطر ابتلا به بیماری مشترک انسان و دام زمینه تولید مواد خام دامی بهتر و با کیفیت را با دارا بودن دام‌هایی سالم و سود دهی بیشتر دامداری‌ها فراهم کنند.

ایزدی بیان کرد: شهرستان دشتی دارای دومین جمعیت دامی استان بوشهر است و در زمان حاضر موردی از ابتلای انسان به این بیماری توسط شبکه بهداشت و درمان به دامپزشکی شهرستان گزارش نشده است.

منبع: