مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر :
عملیات سرشماری پرندگان جوجه آور تابستان گذران استان انجام شد
پیغام: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: آماربرداری از پرندگان زادآور تابستان گذران در زیستگاه‌های مستعد استان بوشهر به ویژه جزایر نخیلو و اُمُ الگُرم در پارک ملی دیر-نخیلو و جزیره خان واقع در منطقه حفاظت شده‌مُند پایان یافت.
كدخبر: 109263
1398/04/03

به گزارش «پیغام»  به نقل از روابط عمومی،فرهاد قلی نژاد  اظهار داشت: جزایر واقع در بخش بردخون که در محدوده دو منطقه مهم تحت مدیریت استان هستند هر سال در فصل‌های بهار و تابستان میزبان جمعیت قابل توجهی از پرندگان زادآور هستند.

وی  افزود: این پرندگان بیشتر شامل گونه‌های پرستو دریایی کوچک و بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره، سلیم خرچنگخوار و اِگرِت‌های ساحلی می‌شوند که در اوایل بهار به این جزایر مهاجرت و در قسمت‌های مستعد  لانه گزینی می‌کنند.

قلی نژاد ادامه داد: عمده این پرندگان در جزیره نخیلو زاد آوری دارند و امسال با حل شدن مشکل حضور شغال در جزیره اُمُ الگُرم که باعث شده بود چندین سال جوجه آوری پرندگان مختل شود، شاهد جمعیت بسیار مناسبی از پرستو‌های دریایی کاکلی کوچک و بزرگ در این جزیره بوده ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: جوجه‌های آن‌ها به همراه بالغین اواخر تابستان مهاجرت خود را از کشورمان به سمت مناطق زیستگاهی اولیه خود آغاز می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز گفت: پارک ملی دریایی دیر-نخیلو و منطقه حفاظت شده مند، از مناطق مستعد زادآوری این پرندگان شاخص در کشور و منطقه خاورمیانه هستند.

خسرو درویشی افزود: آماربرداری از پرندگان هر ساله در اواخر خرداد با کامل شدن کلونی‌های آن‌ها انجام می‌گیرد که در این کار،پراکنش پرندگان در قسمت‌هایی از منطقه  به صورت تصادفی نمونه برداری و به کل مساحت لانه گزینی آن‌ها تعمیم داده می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت حضور پرندگان در جزایر استان، لازم است رفت و آمد جوامع محلی، صیادان و همچنین گردشگران به این مناطق سامان یابد و با هماهنگی و صلاحدید محیط زیست صورت گیرد تا از این تنوع زیستی غنی در استان حافظت شود.

درویشی رعایت این ضوابط را به ویژه در این فصل از سال که مقطع زمانی حساسی برای موفقیت زادآوری این پرندگان است، بیش از پیش مهم عنوان کرد.

منبع: