عملیات اکتشاف معدن منطقه بیرمی دشتی متوقف شد
پیغام: فرماندار دشتی گفت: با دستور استاندار بوشهر عملیات اکتشاف و راه دسترسی به معدن مرمریت در تنگه بیرمی دشتی تا تشکیل شورای عالی معدن استان بوشهر و کارشناسی مجدد متوقف شد.
كدخبر: 109658
1398/04/25

به گزارش «پیغام»به نقل از تسنیم؛ عبدالله نادری در تجمع فعالان حفاظت محیط زیست دشتی در جلوگیری  از فعالیت اکتشاف معدن مرمریت‌کوه بیرمی با تاکید بر جایگاه حفاظت محیط زیست در جامعه و قدردانی از دغدغه فعالان زیست محیطی اظهار داشت:من از حسن نیت و صداقت اعضای پویش نجات بیرمی اطلاع کامل دارم و دغدغه‌های آنان برای حفظ محیط زیست و میراث طبیعی منطقه قابل ستایش است.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف معدن کوه بیرمی  شهرستان دشتی گفت: با پیگیری از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر درخواست شد تا تعیین تکلیف نهایی معدن مرمریت کار بهره‌برداری از معدن متوقف شود که بر این اساس فعالیت معدن تعطیل و ماشین‌آلات از محوطه معدن بیرمی خارج می‌شود.

پیگیری‌ها حل مشکل  اکتشاف معدن بیرمی از طریق مراجع قانونی در دست اجراست

فرماندار دشتی، با بیان اینکه پیگیری‌ها برای حل این مشکل از طریق مراجع قانونی در دست اجراست  تصریح کرد: اطمینان می‌دهم تا حصول نتیجه نهایی در خدمت فعالان، دوست داران و تشکل‌های محیط زیست شهرستان دشتی باشیم و برای تحقق حقوق قانونی آنان تلاش می‌کنیم.

حجت‌الاسلام مصلح امام جمعه شهر خورموج نیز با بیان اینکه کوه بیرمی در حفاظت زیست محیطی از ظرفیت بالایی است تاکید کرد: توجه جدی مسئولان به رفع دغدغه‌های محیط زیستی و فرهنگی اعضای پویش بیرمی و تسریع در تعیین تکلیف معدن سنگ مرمریت در تنگ بیرمی بلندترین قله استان بوشهر و از قله‌های سیمرغ کوهنوردی کشور است.

رئیس دادگستری دشتی هم با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تحقق مطالبات فعالان زیست محیطی خاطر نشان کرد: به دنبال تماس تلفنی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر موضوع تجمع دوستداران محیط زیست در عمارت شیرینه با دادستان و بازپرس دادگاه در میان گذاشته شد و راهکارهای حقوقی و کیفری موضوع مطرح و پیرامون آن بحث و بررسی شد.

دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع باید شکایت خود را در دادسرای دشتی ارائه دهند

محمدرضا بازهوایی افزود:دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع در محدوده معدن مرمریت کوه بیرمی اگر ادعای کیفری دارند باید شکایت خود را در دادسرای دشتی ارائه دهند.

وی بیان کرد:برای پیگیری حقوقی موضوع نیز دستگاه‌های متولی،آب منطقه‌ای،منابع طبیعی، میراث فرهنگی یا محیط زیست باید دادخواست خود را در دادگاه  دشتی ارائه و پیگیری کنند.

رئیس دادگستری دشتی  گفت: به لحاظ حقوقی باید دادخواست برای دستور موقت توقف عملیات اجرایی معدن بیرمی از سوی دستگاه‌های ذی‌نفع ارائه شود اما در حال حاضر دادخواستی در دادگاه وصول نشده با این وجود ما آمادگی لازم را برای ورود به موضوع داریم و آماده هستیم دادخواست مذکور را تا حصول نتیجه نهایی در کمترین زمان ممکن بررسی کنیم.

فرمانده انتظامی شهرستان دشتی هم با تاکید بر تحقق مطالبات مردم تصریح کرد: مطالبات مردمی باید قانونی و با مجوز باشد در تلاش هستیم تا با گفتمان  مشکل یاد شده حل وفصل شود.

سرهنگ صیادی تاکید کرد: فرمانده انتظامی استان بوشهر و شهرستان دشتی در تحقق مطالبات مردم تلاش می‌کند.

وی بیان کرد: تمام خواسته‌های مطالبه‌گران به مسئولان شهرستان ارجاع داده شد تا هرچه زودتر این مسئله پایان یابد.ژ

کوه بیرمی دشتی بلندترین و زیباترین کوه‌های استان بوشهر

منطقه حفاظت شده کوه بیرمی دشتی بلندترین و زیباترین کوه‌های استان بوشهر و جنوب کشور است.

منطقه حفاظت شده کوه بیرمی زیستگاه 20 گونه از پستانداران حیات وحش و 95 گونه پرنده و 19 گونه خزنده، چهار گونه ماهی و چهارگونه 2 زیست است.

منطقه حفاظت شده کوه بیرمی در فاصله پنج کیلومتری شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی و 95 کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.

توقف عملیات اکتشاف معدن در منطقه حفاظت شده بیرمی

در همین حال  فرماندار دشتی از توقف عملیات اکتشاف معدن در منطقه حفاظت شده بیرمی خبر داد و بیان کرد:با دستور استانداربوشهر عملیات اکتشاف و راه دسترسی معدن مرمریت در تنگه بیرمی دشتی تا تشکیل شورای عالی معدن استان بوشهر و کارشناسی مجدد متوقف شد.

عبدالله نادری افزود: پس از نشست شورای اداری استان بوشهر، استاندار بوشهر به مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان دستور داد تا کارشناسی مجدد، عملیات راه دسترسی و اکتشاف در معدن مرمریت در منطقه حفاظت شده بیرمی متوقف شود.

وی افزود:تا تعیین تکلیف نهایی و تشکیل شورای عالی معدن در 10 روز آینده معدن‌دار اکتشاف مرمریت در کوه بیرمی عملیات اجرایی را متوقف و ماشین‌آلات را از محوطه خارج کند.

منبع: