مدیرکل دامپزشکی بوشهر:
گزارشی از ابتلا به تب کریمه کنگو در استان بوشهر نداشته‌ایم
پیغام: مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در خصوص وضعیت بیماری تب کریمه کنگو گفت: بوشهر جزو استان های پاک است و در طی سال های 97 و 98 هیچ گزارشی (انسان یا دام) مبنی بر ابتلا به بیماری تب کنگو در این استان نداشته ایم.
كدخبر: 109663
1398/04/25

به گزارش«پیغام»؛دکتر مرتضی بحرانی با اشاره به راه های انتقال ویروس بیماری تب کریمه به انسان عنوان کرد: این بیماری بیشتر از طریق فرآورده های گوشتی و کشتار دام غیرمجاز منتقل می شود و بیشتر افرادی که به طور مستقیم با لاشه، دام و یا کشتار سروکار دارند و یا افراد در تماس با این بیماران، در معرض خطر هستند.

وی افزود: ویروس این بیماری در دام علائم ظاهری چندانی ندارد و به شکل یک تب زودگذر خود را نشان می دهد.

مدیرکل دامپزشکی بوشهر در گفتگو با ایسنا، بیان کرد: بیماری تب کریمه کنگو در انسان باعث خونریزی های مکرر داخلی می شود و در نقاط مختلف بدن خونریزی های زیرپوستی و داخلی رخ می دهد و سپس فرد دچار کم‌خونی و افت فشار خون و در انتها مرگ می شود.

بحرانی تاکید کرد: دوره این بیماری در حدود یک هفته پس از ابتلا و بروز علایم می باشد و روند سریعی دارد که بستگی به میزان خونریزی داخلی در بدن دارد و اگر عملیات درمانی و تشخیص درستی صورت نگیرد مرگ حادث می شود.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با ویروس CCHF بیشتر اقدامات پیشگیری مطرح است، گفت: در این زمینه مقابله با انگل های خارجی به خصوص کنه که ناقل ویروس بیماری است انجام می شود، همچنین در طول سال و در فصول خاصی عملیات سم‌پاشی به منظور کنترل جمعیت کنه انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر تصریح کرد: تمام کشتارگاه های استان مجهز به پیش سرد هستند، به این صورت که پس از کشتار لاشه های دام در دمای 3 تا 5 درجه (دمای یخچال) قرار می گیرند و حدود 24 تا 48 ساعت در آنجا می مانند تا PH لاشه به سمت اسیدی شدن پیش برود که همین کار سبب می شود ویروس بیماری -که در مقابل PH پایین بسیار حساس است- از بین رفته و حذف شود.

دکتر مرتضی بحرانی یادآور شد: لاشه های پیش سرد گذاری شده که PH آنها پایین آمده حتما ایمن می شوند.

مردم از خرید دام و طیور زنده و کشتار غیرمجاز پرهیز نمایند

وی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی عنوان کرد: مردم از خرید دام و طیور زنده و انجام کشتار اجتناب کنند، همچنین از خرید مرغ زنده و یا کشتارهای غیرمجاز پرهیز نمایند. بنابراین در این زمینه توصیه ما به مردم مراعات مسائل امنیت زیستی برای تامین امنیت غذایی و سلامت خانواده است.

گفتنی است CCHF یکی از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات و یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.

 تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد و ازاین‌رو اقدامات دامپزشکی صرفاً به‌منظور تأمین بهداشت جمعیت انسانی و متعاقب گزارش وقوع بیماری در انسان، آغاز می‌شود.

منبع: