بیانیه کمپین "نجات بیرمی" درباره پایان تجمع مردمی
پیغام: در پی پایان کمپین مردمی "نجات بیرمی" که درخصوص اعتراض دوستداران محیط زیست به فعالیت معدن سنگ مرمریت در کوهها و اراضی محیط زیستی شهرستان دشتی بود، این کمپین بیانیه ای صادر کرد:
كدخبر: 109757
1398/04/30

پیغام: در پی پایان کمپین مردمی "نجات بیرمی" که درخصوص اعتراض دوستداران محیط زیست به فعالیت معدن سنگ مرمریت در کوهها و اراضی محیط زیستی شهرستان دشتی بود، این کمپین بیانیه ای صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم


إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا (نساء، 58)
خدا به شما فرمان مى‏ دهد كه سپرده ‏ها را به صاحبان آنها رد كنيد (ترجمه: فولادوند)

سلام و درود به روان پاک شهیدان این مرز و بوم که با نثار هستی خویش به پاسبانی از ذره ذره خاک و قطره قطره آب این سرزمین برخاستند.

بی شک اصلی ترین امانت الهی، موهبت زندگی و مواهب زندگی سازی چون آب و خاک و هوا می باشد و بر ما واجب گشته است تا این امانت را به اهلش که همانا آیندگان هستند، بسپاریم.

در تمام گیتی، محیط زیست باید محترم باشد و بویژه در این سرزمین گرم و خشک و کم گیاه جنوب ایران، هرکس گیاهی بمیراند و یا چشمه ای بخشکاند، ریشه زندگی را خشکانیده است.

رشته کوه سربرافراشته زاگرس و همه اجزای این پیکره عظیم، دست مرحمت خداوند است که از آستین زمین بیرون آمده و میخ مستحکم بنای زندگی است که "وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا" (نباء، 7) و در این میان  بیرمی با تنگه ها و چشمه هایش در تمام درازنای تاریخ، دلیل استقرار آدمی و ادامه زندگی در این سرزمین بوده اند. در این میان از منظر ابعاد متعدد، تنگه شیرینه، جایگاهی ویژه و دارای اهمیت منحصر بفردی می باشد. تنوع گونه های گیاهی و جانوری، قرار گرفتن در محدوده منطقه حفاظت شده، وجود چشمه ها و آبشخورها، منبع تامین آب شرب مردم، وجود میراث فرهنگی و تمدنی نظیر عمارت شیرینه و جاذبه های گردشگری می باشد. پیوند عمیق مردمان این سرزمین با تنگه شیرینه موجب گشته تا هرگونه تعرض به آن، تعرض به هستی ساکنان این کهن بوم تلقی گردد.

با کمال تاسف و در سایه اهمال یا اعمال نظرهای خاص و غیرکارشناسانه و یا چشم پوشی از همه این مواهب طبیعی و حق حیات مردم، امتیاز برداشت از منبع سنگ مرمریت در این تنگه صادر شده است تا همه این بودها، نابود گردد.

همه می دانند که استخراج معدن بدون در نظر گرفتن ملاحظات قانونی مندرج در قوانین زیست محیطی و مسائل فنی و کارشناسانه، با حفظ زندگی گیاهی و جانوری، منابع آب و جاذبه های گردشگری قابل جمع نیست و از قضا، امروز همه این ظرفیت های ارزشمند تنگه شیرینه با سهل انگاری و در نظر نگرفتن ملاحظات قانونی و فنی، مورد تهاجم و تعرض قرار گرفته است.

فعالین مدافع محیط زیست، بیش از شش ماه تمام راه های قانونی برای جلوگیری از این خطای تاریخی و جفای زندگی سوز و همه راه های ممکن در جهت حفظ ظرفیت های تحقق توسعه پایدار در منطقه را طی کرده اند و چون راه به جایی نبردند به ناچار از روز پنج شنبه مورخه ۲۰/۴/۱۳۸۹ در محل این تنگه گردهم آمدند تا صدای دادخواهیشان شنیده گردد. پنج شبانه روز در حالیکه آسمان خدا، سقفشان و سنگهای داغ  بستر دره، فرششان بود، در کنار یکدیگر و در پناه خداوند متعال ماندند و صلح جویانه، انسان مدارانه و متکی به فضیلت های اخلاقی و قانونی، مطالبه حق نمودند و در نهایت، با حمایت و همراهی بسیاری از مسئولین ذی ربط به این خواسته خود نائل گشتند و با تعطیلی موقت کار در معدن و خروج ابزار تخریب از تنگه شیرینه و گلوگاه "تنگ تکو" در شامگاهان روز دوشنبه ۲۴/۴۱۳۸۹ به تجمع خود پایان دادند تا در ادامه مسیر و با آرامش، شرایط برای پذیرش و استرداد همه حقوق قانونی، طبیعی و زیستی مردم این دیار فراهم گردد.

در پایان این گردهمایی، اجتماع کنندگان و معترضین با صدور بیانیه ای، مطالبات خود را شفاف بیان کرده و ادامه مسیر را در قالب بندهای زیر بیان می نمایند:

1. ما مردمان این سرزمین عزیز و معترضین به معدن کاوی در تنگه شیرینه، مدافع حق عامه مردم برای امکان زندگی سالم در سایه مواهب الهی هستیم و خود را از هرگونه جریان سیاسی، حزبی و جناحی مبری می دانیم.

2. ما مردمان این سرزمین عزیز و معترضین به معدن کاوی در تنگه شیرینه، بر طبق قوانین موضوعه نظام، حق گردهمایی مسالمت جویانه را در دفاع از حقوق مصرح در همان قانون و به منظور امر به معروف و نهی از منکر برای آحاد ملت نافذ و محترم می دانیم و بر اجرای بی کم و کاست اصل 50 قانون اساسی و نیز مواد قانونی متعدد قوانینی نظیر قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 1353، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 1374، ضوابط زیست محیطی فعالیت های معدنی مصوب 1384، قانون آب و نحوه ملی شدن آن مصوب 1347، قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361 (تبصره 3 ماده 2)، دستورالعمل تعیین محدوده (حریم) کمی چاه ها و قنوات تهیه شده در سال 1396 (منطبق با ماده 23 قانون برنامه و بودجه مصوب 1385) و بسیاری از قوانین دیگر در حوزه میراث فرهنگی یا قوانین مرتبط با جنگل ها و مراتع و ... اصرار داشته و هرگونه عدول از این قوانین را به شدت محکوم می نماییم.

3. ما مردمان این سرزمین عزیز و معترضین به معدن کاوی در تنگه شیرینه، با توقف موقت عملیات تخریب و خروج ابزار تهدید، گردهمایی خود را پایان داده و اعلام می داریم در صورت عدم پایبندی به تعهدات صورت گرفته، مجددا به محل گردهمایی خود بازگشته و مطالبات خود را از آنجا پی خواهیم گرفت.

4. ما مردمان این سرزمین عزیز و معترضین به معدن کاوی در تنگه شیرینه، قانون را فصل الخطاب رفتار همگان و حق حیات آدمی را محیط مدار قانون می دانیم. بنابراین، خواهان ابطال قانونی مجوز صادر شده هستیم و جز به محترم شمردن حق حیات خویش و محیط زیست مان (با ابطال این پروانه بهره برداری)، به هیچ امر یا اقدام دیگری راضی نخواهیم بود.

5. ما مردمان این سرزمین عزیز و معترضین به معدن کاوی در تنگه شیرینه، اعلام می داریم که مسئولین ذی ربط باید هرچه سریعتر نسبت به رفع موانع حقوقی موجود در مالكيت بر مجموعه تاریخی-فرهنگی عمارت شیرینه و تامین حقابه آن و نیز مرمت بنا و تامین زیرساخت های لازم برای آبادی آن اقدام نمایند.

6. با توجه به تخریب گسترده صورت گرفته، اعلام می داریم که باید مسببین، خسارت های وارده را حتی المقدور جبران نمایند، اگرچه نیک می دانیم که جبران همه این خسارت ها غیرممکن خواهد بود.

7. باتوجه به در پیش بودن جلسه شورای معادن در استان، اعضای کمپین بیرمی خواهان حضور و اظهار نظر نمایندگان خود در این جلسه بوده و تا تشکیل آن جلسه خواهان برگزاری جلسه با دستگاههای متولی امر و مدیران کل استانی به منظور توضیح ملاحظات قانونی و فنی رعایت نشده در صدور مجوز صادر شده هستند تا همه استان و بدنه کارشناسی دستگاه های اجرایی نیز دوشادوش مردم به این مطالبه قانونی، کارشناسانه و به حق بپیوندند و راه هرگونه عذری بر ایشان بسته باشد.

8. با توجه به آنکه در هیچ یک از اسناد کلان استانی، معادن به عنوان یکی از اولویت اقتصادی استان مطرح نبوده و بنا به مطالعات آمایشی، بحران کم آبی و خشکسالی و آلودگی های آب و خاک و هوا در اکثر مناطق استان از اصلی ترین بحران ها و تهدیدات فعلی و پیش روی استان می باشد که تبعات امنیتی نیز در پی خواهد داشت، ما بطور قاطع کوچکترین فعالیت این معدن را محکوم می کنیم. همچنین همه مطالعات کارشناسی صورت گرفته توسط اعضای این حرکت مردمی نشان می دهد که نه تنها بهره برداری از این معدن، منتج به توسعه پایدار نخواهد شد بلکه رشد کمی درآمدهای استان به نحوی که منتج به توسعه شود، نیز در پی نخواهد داشت.

9. ما از همه مسئولین، ادارات، نهادها و بویژه  حمايت بي دريغ قديمي ترين و قانوني ترين نهاد مردم بنياد يعني كانون وكلاي دادگستري استان بوشهر  كه در ارائه راهكارهاي قانوني و حمايت هاي بي دريغ تا حصول نتيجه نهايي از همراهي آن برخورداريم  و  بطور اخص از همه آحاد مردم که در این روزهای پر غم و اندوه برای احقاق حق حیات، ما را حمایت و همراهی نمودند، سپاسگزاریم و حضور صمیمانه همه مردم را، در قالب خانواده ارج می نهیم و البته این اتفاق را موید پاکی، سلامت، نجابت و حقیقت طلبی این گردهمایی می دانیم. در پایان امید داریم که یکایک مردمان سرزمین عزیزمان، تا نجات کامل کوه بیرمی و تنگه شرینه و تا ابطال این پروانه سیاه از تلاش و همراهی دریغ نفرمایند.

منبع: