درختان دانشگاه خلیج فارس، قطع یا هرس؟+تصاویر
در روزهای اخیر اخبار و تصاویری از قطع درختان دانشگاه خلیج فارس توسط دانشجویان این دانشگاه دریافت شد، پیرو گزارشات دریافتی پیگیر چگونگی و چرایی موضوع شدیم.
كدخبر: 109766
1398/04/31

به گزارش«پیغام» به نقل از ایسنا، تعدادی از دانشجویان این دانشگاه با اعتراض به شیوه هرس درختان به ایسنا می گویند: "دلخوشی دانشجویان به این درختان و سایه های پر و پیمان آن بود در حالی که الان چیزی از سایه و سرسبزی آن باقی نگذاشته اند. از هفته پیش چند نفر کارگر با اره برقی در دست اقدام به بریدن و قطع شاخه‌های درختان سطح دانشگاه کردند که این کار باعث شد انتهای برخی از شاخه‌های تنومند قطع شده درختان حتی تا نزدیکی زمین هم برسد! ما از هرس و شیوه های صحیح آن اطلاع چندانی نداریم اما می‌دانیم که ظاهر جدید درختان دانشگاه نمی تواند حاصل یک اقدام کارشناسی باشد. مقایسه فضای دانشگاه قبل از هرس و بعد از آن نشان می دهد که هرس انجام شده تا چه حد کارشناسی و یا بر طبق اصول بوده است."

ماجرا چیست؟

مدیر روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این خصوص گفت: دانشگاه اقدام به هرس درختان کنوکارپوس کرده است، چرا که ارتفاع این درختان به بیش از ۲۰ متر رسیده بود و در فصل پاییز و همزمان با شروع باد و باران اغلب شکسته می شوند.

رضا نکیسا عنوان کرد: اکنون برنامه دانشگاه هرس این درختان است کاری که معمولا شهرداری در خیابان‌ها هم انجام می دهد و برای بخشی از این درختان که در مسیر تردد دانشجو، استاد و یا کارکنان هستند برنامه هرس داریم که متاسفانه به مدت چند سال انجام نشده بود.

درختان هرس شده اند و نه قطع!

وی در توضیح موضوع قطع درختان و تصاویر این اقدام در دانشگاه خلیج فارس گفت: قطع درختان انجام نشده است، بلکه فقط کنوکارپوس‎ها را در ارتفاع ۴ متر هرس می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس با بیان اینکه هرس درختان جزیی از برنامه های خدمات دانشگاه است که به طور معمول انجام می شود، توضیح داد: ارتفاع این درختان بین ده تا سی متر بوده و چوب‌ها نیز مربوط به شاخه‌های اضافی است.

نکیسا در خصوص نحوه هرس درختان دانشگاه ادامه داد: این کار به یک شرکت از بیرون دانشگاه سپرده شده است و کارکنان خدمات دانشگاه متولی آن نبوده اند.

موضوع از حدود د و ماه پیش شروع شد...

دبیر شورای صنفی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این باره می گوید: موضوع حدوداً از دو ماه پیش شروع شده، ظاهرا در قسمت‌هایی از دانشگاه به دلیل بالا بودن سن درختان و آسیبی که ریشه‌ها به محیط اطراف وارد می‌کند اقدام به قطع درختان کرده اند، این دلیلی است که در این باره عنوان شده، حالا اینکه تا حدودی زیاده روی شده را پیگیر نشده ایم و آمار دقیقی هم از قطع درختان ندارم.

به نام هرس!

علی صفری با بیان اینکه جریان هرس نبوده و اینکه بخواهد به نام هرس تمام شود موضوع دیگری است، ادامه داد: از دو ماه پیش بخش هایی از درختان پشت سلف دانشگاه را تقریبا قطع کرده بودند، زیرا در عملیات هرس معمولا با اره‌های بلند تنها تاج بالایی درخت قطع می‌شود و در واقع پیرایش صورت می‌گیرد ولی چیزی که من دیدم هرس نبود. در خصوص نوع درختان نیز اطلاعی ندارم اما در قسمت‌هایی از دانشگاه اقدام به کاشت درختان لیمو و نارنج کرده اند که فکر می‌کنم به عنوان جایگزینی برای درخت‌های قطع شده باشد.

گفتنی است هرس به موقع و اصولی درختان موجب قوی شدن درخت در سال های اولیه رشد می شود، اما عملیات هرس درختان و درختچه‌های مختلف متفاوت بوده و باید به شکل اصولی و توسط نیروهای آموزش دیده انجام ‌شود چرا که هرس کردن، کار نسبتاً حساسی است و نباید در طی این کار به شاخه‌های اصلی آسیبی برسد و با هر اشتباه ممکن است به گیاه صدمه‌ای جدی وارد و یا عمر آن کوتاه شود. 

 

 

 

 

منبع: