رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر:
بوشهر تنهاترین استانی است که آزمایشگاه ژنتیک ندارد/ هیچ بودجه ای از استان به ما تعلق نگرفته است
پیغام: رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: استان بوشهر تنهاترین استانی است که آزمایشگاه ژنتیک ندارد و باعث شده مردم برای انجام این نوع آزمایشات به استانهای دیگر مراجعه کنند.
كدخبر: 110022
1398/05/14

به گزارش «پیغام»علی احمدی زاده در نشست خبری که به مناسبت آغاز فعالیت جهاد دانشگاهی در استان و روز خبرنگار برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: جهاد دانشگاهی بوشهر آخرین واحداستانی بود که در سال 96 در چهار حوزه فرهنگی،آموزشی، اشتغال وپژوهشی  راه اندازی شد.

وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: دوره های آموزشی کوتاه مدت اشتغالزایی با تاکید مهارت افزایی در استان آغاز شد که از زمان تاسیس تاکنون برای بیش از 2 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی همچنین به انعقاد تفاهم نامه با نهضت سوادآموزی برای تربیت مربی سوادآموزی اشاره ای داشت و بیان کرد: در این راستا،تاکنون به 520 نفر آموزش داده شده و گواهی نامه صادر و هم اکنون مشغول به کار شدند.

احمدی زاده انتقاد قرارداد با منطقه ویژه اقتصادی را یکی دیگر از اقدامات جهاد دانشگاهی در زمینه اشتغال زایی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در همین زمینه از محل مسئولیت های اجتماعی 10 رشته تخصصی مورد نیاز نفت تدوین محتوا شد و در یک دوره 9 ماه  به 300 نفر آموزش های تخصصی و کاربردی داده شد که از این تعداد 100 نفر در پارس جنوبی مشغول به کار شدند.

وی آموزش 200 کمک بهیار به صورت دورههای تئوری و عملی برای اشتغال دربیمارستان های استان و آموزش 100 نفر تکنسین داروخانه و دستیار داندان پزشک را دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش مطرح کرد.

 دانشگاه علمی و کاربری جهاد دانشگاهی استان امسال دانشجو می پذیرد

احمدی زاده از اخذ مجوز راه اندازی دانشگاه علمی و کاربری جهاد دانشگاهی استان بوشهر خبر داد و گفت: با توجه به تعطیلی دانشگاه های علمی و کاربردی برخی ادارات استان بنا داریم  در 5 رشته های تحصیلی موردنیاز استان از جمله حسابداری دولتی، فناوری اطلاعات شبکه، تربیت مربی پیش دبستانی، گمرک و شیلات از مهرماه امسال دانشجو بپذیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با بیان این که مرکز افکار سنجی دراستان راه اندازی  شده است،اذعان داشت: در این مرکز 30 طرح نظر سنجی در حوزه سرمایه اجتماعی،بحث فرهنگی و تکریم ارباب الرجوع  با طرح پرسشگری مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان این که سازمان دانشجویان ایران در استان فعال شده است،افزود:با آغاز فعالیت سازمان دانشجویی 8 کانون در حوزه فرهنگی در دانشگاه ها فعال و یک هزار و 800 دانشجو پذیرش شده است.

راه اندازی خبرگزاری ایکنا بزودی در استان

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با بیان این که برای توسعه وپیشرفت در حوزه رسانه خبرگزاری ایسنا در این مرکزراه اندازی شده است، گفت: این خبرگزاری با توانایی جوانان راه اندازی شده و وابسته به هیچ جناحی نیست و  در راستای توسعه استان قلم می زند که به زودی خبرگزاری ایکنا  نیزدر این مرکز راه اندازی خواهد شد.

ذخیره سازی 500  نمونه خون بند ناف در بانک سلول‌های بنیادین

این مقام مسئول به اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهشی در این مرکز اشاره کرد و اذعان داشت: در سال های گذشته مردم برای ذخیره سازی سلولهای بنیادین به استان فارس مراجعه می کردند که با همت دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر بانک بند ناف در استان راه اندازی شده و از 1000 مورد مراجعه به بانک ۵۰۰  نمونه خون بند ناف در بانک سلول‌های بنیادین ذخیره سازی شده است.

احمدی زاده با بیان این که استان بوشهر تنهاترین استانی است که آزمایشگاه ژنتیک ندارد، خاطر نشان کرد: نبود این آزمایشگاه در استان باعث شده نمونه هایی به صورت زمینی به استان فارس ارسال می شود که گاها به خاطر مسافت راه مشکلاتی  برای نمونه بوجود آمده است .

وی اضافه کرد: بروز بسیاری از بیمارهای ارثی و فامیلی دراستان به علت نبود آزمایشگاه ژنتیکی در استان است و مردم برای انجام آن به استان های دیگر مراجعه می کنند  که در همین راستا، همکاری و تعامل مسئولان استان برای ایجاد این آزمایشگاه می طلبد.

تولید بچه ماهی سی باس در استان 

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با بیان این که استان بوشهر به عنوان قطب تولید آبزیان شناخته شده است، افزود: طرح تولید بچه ماهی سی باس برای تولید وپرورش ماهی در قفس که پیش از این از خارج  کشور وارد می شد به جهاد دانشگاهی واگذار شده است که درحال حاضر مجوز این طرح اخذ و 8 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح  پیش بینی شده واکنون در مرحله جانمایی است.

وی اقداماتی در حوزه محیط زیست عسلویه، توسعه تولید انرژی خورشیدی در استان و کسب دانش فنی را از دیگر طرح های دردست اجرا عنوان کرد.

وی تدوین سه سند اشتغال و توسعه زنان خانوار، سند عوامل موثر بیکاری در استان و سند اجتماعی  از مجموعه فعالیت های است که در حوزه پژوهشی به جهاد دانشگاهی سپرده شده است.

احمدی زاده به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین ایجاد و توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد و اظهار داشت: جهاد دانشگاهی استان بوشهر با همراهی اداره تعاون و رفاه اجتماعی تاکنون به  150 نفر آموزش داده شده و تصمیم به 2 هزار نفر است.

جوان ترین جهاد دانشگاهی کشور هستیم

وی با بیان این که جوان ترین جهاد دانشگاهی کشور هستیم، گفت: جهاد دانشگاه از جمله نهاد هایی است که موردتاکید رهبری است اما متاسفانه هیچ بودجه ای از استان به ما تعلق نگرفته است.

 

منبع: